7 książek o marketingu, które powinieneś przeczytać!

7 książek o marketingu, które powinieneś przeczytać!
Inne

Marketing jako dziedzina wiedzy stale się rozwija. Swój dynamiczny rozwój zawdzięcza pośrednio postępowi technologicznemu oraz nowym odkryciom i koncepcjom naukowym – dziedziny nauki przyczyniające się do rozwoju marketingu to m.in. psychologia, ekonomia, socjologia, wzornictwo, a ostatnio także neuronauka. Zgłębianie marketingowego ABC oraz podążanie za najnowszymi trendami ułatwiają napisane przez najlepszych specjalistów książki. Półki w księgarniach niemal uginają się pod ciężarem nowości oraz wznowień klasyki. Po jakie tytuły warto sięgnąć? Przygotowaliśmy listę siedmiu pozycji, które naszym zdaniem warto poznać. Gotowi?

Philip Kotler „Marketing”

Oddajmy cesarzowi to, co cesarskie! Liczący przeszło osiemset stron „Marketing” to najsłynniejsze dzieło profesora Kellogg School of Management, istna branżowa biblia: setki wznowień na przestrzeni ostatnich czterdziestu lat muszą robić wrażenie. To pozycja, po którą warto sięgnąć nie tylko na początku swojej drogi w marketingu: autor dba o to, by jego praca była na bieżąco uaktualniana oraz zawierała wyłącznie sprawdzone, zgodne ze stanem wiedzy informacje. Z tego powodu polecamy sięgnąć po najnowsze wydanie – choć zawarte w poprzednich wersjach podręcznika przykłady i studia przypadku nadal mogą stanowić cenną naukę, warto trzymać się współczesnych realiów i podążać za rozwojem marketingu.

Seth Godin „To jest marketing”

Kolejne klasyczne dzieło, stworzone przez uznanego autora, uchodzącego za niekwestionowany autorytet. „To jest marketing” to inspirująca pozycja, która sprawi, że spojrzysz na marketing z zupełnie innej perspektywy, i potraktujesz go jako narzędzie do rozwiązywania problemów swoich odbiorców. Empatia, budowa relacji, skupienie się na potrzebach konsumentów – to idee przewodnie, których znaczenie jest wielokrotnie podkreślane na łamach tej książki. Seth Godin próbuje przekonać czytelników, że lepszy marketing to lepszy świat, inspirując do zmiany podejścia.

Roger Dooley „Neuromarketing”

Neuromarketing zyskuje w ostatnich latach na popularności, a jego osiągnięcia są niepodważalne. Coraz większa liczba badań na ten temat oraz rozwój technologiczny sprawiają, że metody neuromarketingowe stają się łatwiej dostępne, i nie są przeznaczone już wyłącznie dla największych graczy. 

Wszystko to sprawia, że warto nieco rozeznać się w temacie – a książka Rogera Dooleya to świetny punkt wyjścia. Dzięki tej pozycji dowiecie się, czym właściwie jest ten cały neuromarketing, o którym wszyscy tak dużo mówią, wraz z przykładami konkretnych case studies. Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak ludzki mózg reaguje na bodźce reklamowe oraz jak konsumenci podejmują decyzje zakupowe, to jest to tytuł dla Was.

David Ogilvy „Wyznania człowieka reklamy”

Jeśli zależy Wam na lekkiej formule i niewielkiej objętości, to świetnie trafiliście: książka Davida Ogilvy to 157 stron wypełnionych anegdotami ze świata reklamy oraz barwnymi opowieściami z życia autora. Nie znaczy to jednak, że „Wyznania człowieka reklamy” to jedynie rozrywka: David Ogilvy to uznany specjalista z bogatym portfolio, a jego pomysły sprzed lat do dziś mogą uchodzić za nowatorskie. Jeśli cenicie sobie nieszablonowe podejście do tematu oraz indywidualne spojrzenie na każdy reklamowany produkt, to jest to pozycja dla Was.

Darek Puzyrkiewicz „Biblia copywritingu”

Przenosimy się na chwilę na rodzime podwórko. Powody są dwa: nie tylko mamy do czynienia ze świetną książką polskiego autora, ale także w przypadku książek o copywritingu warto sięgać po pozycje, które powstały od początku do końca po polsku, z uwzględnieniem polskiego kontekstu. „Biblia copywritingu” to świetny wybór dla tych, którym zależy na rozwoju warsztatu: znajdziemy tu nie tylko omówienie najpopularniejszych koncepcji i technik tworzenia tekstu, ale także przydatne porady i dobre praktyki pisarskie. Na uwagę zasługuje też podejście autora do rzemiosła: skupione na odbiorcy tekstu, uczące wczytywania się w potrzeby czytelników i tworzenia person.

Patrycja Górecka-Butora, Paweł Strykowski, Katarzyna Biegun „Influencer marketing od A do Z”

Pozostając na polskim gruncie, nie sposób pominąć książki, dzięki której w łatwy i przyjazny sposób można uporządkować swoją wiedzę na temat influencer marketingu oraz poznać dobre praktyki w tym zakresie. Duża liczba case studies opisujących udane kampanie i lista twórców w poszczególnych branżach ułatwiają stawianie pierwszych kroków w tej dziedzinie marketingu, a współpraca autorów z popularnymi influencerami pozwoli spojrzeć na zagadnienie także od drugiej strony. 

Paweł Tkaczyk „Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki”

Ostatnia z rekomendowanych przez nas pozycji pozwoli przyswoić najważniejsze zagadnienia z zakresu brandingu. Konstrukcja książki pozwala na przeskakiwanie pomiędzy rozdziałami w celu wyłuskiwania potrzebnych informacji, ale zdecydowanie zachęcamy do zapoznania się z całością: autor w naprawdę przystępny sposób tłumaczy zasady tworzenia strategii, pisania tekstów oraz podstawy komunikacji z klientem. Dzięki temu czytelnik dostaje porcję rzetelnej wiedzy, która z pewnością ułatwi codzienną pracę w agencji oraz rozwój własnego biznesu. Pozycja obowiązkowa dla tych, którzy lubią uczyć się na cudzych błędach.

7 książek o marketingu, które powinieneś przeczytać – podsumowanie

Na tym oczywiście lista wartych uwagi książek o tematyce marketingowej nie może się zakończyć, ale dzisiaj przerwiemy właśnie w tym miejscu. Wybrane przez nas pozycje pozwolą na zgłębienie podstaw marketingu, usystematyzowanie już zdobytej wiedzy oraz poznanie wielu praktycznych przykładów z różnych gałęzi rynku. Pamiętajmy, że case studies to z reguły świetna lekcja oraz sposób na uniknięcie wielu błędów.

 Niektóre z rekomendowanych książek są adresowane do bardziej zaawansowanych czytelników, którym zależy na specjalizacji w nieco węższej dziedzinie i rozwijaniu swojego warsztatu. Zachęcamy do lektury i poszerzania horyzontów!

branding Marketing Marketing online Książki o marketingu

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów