Content marketing

Content marketing
Marketing Informacje

Content marketing – co to takiego?

Jednym z kluczowych elementów skutecznej komunikacji marketingowej jest odpowiedni komunikat – wysokiej jakości treść, którą przyciągniesz uwagę odbiorców i zachęcisz ich do podjęcia konkretnych działań i decyzji zakupowych.

Content marketing to strategia marketingowa zakładająca dotarcie do grupy docelowej za pomocą interesujących, wartościowych jakości treści. Udostępniane materiały nie muszą jednak bezpośrednio dotyczyć oferowanych produktów lub usług – część marek decyduje się na wykorzystanie content marketingu do zakomunikowania swoich wartości czy promocji konkretnego stylu życia, związanego z misją przedsiębiorstwa.

Content marketing – kilka słów o formatach

Wielu przedsiębiorców kojarzy content marketing wyłącznie z materiałami tekstowymi – postami w social media, wpisami blogowymi czy sponsorowanymi artykułami. To błąd – realizując strategię opartą na content marketingu, możemy komunikować się z grupą docelową za pomocą wielu innych formatów, wykorzystujących inne media. Popularne formaty treści to między innymi:

  • audiobooki,
  • podcasty,
  • materiały video,
  • zdjęcia,
  • infografiki,
  • prezentacje multimedialne.

Wykorzystanie różnorodnych formatów i kanałów zwiększa szanse powodzenia kampanii, dając możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców o różnych preferencjach – przygotowując materiał na określony temat, warto zastanowić się, jakie formy przedstawienia treści mogą okazać się atrakcyjne. Dla przykładu, jeśli przygotowujemy materiał filmowy, warto zadbać o umieszczenie na firmowym blogu także jego transkrypcji oraz przygotowanie infografiki, którą umieścimy w formie postu lub relacji w firmowych kanałach w mediach społecznościowych – dzięki temu w pełni wykorzystamy potencjał treści, maksymalizując korzyści z czasu spędzonego na opracowanie danego zagadnienia.

Korzyści z realizacji strategii content marketingowej

Strategia marketingowa powinna być nastawiona na realizację konkretnych celów – to od określenia pożądanych rezultatów powinniśmy rozpocząć proces przygotowywania strategii i planowania poszczególnych działań. Jakie korzyści może przynieść realizacja przemyślanej strategii content marketingowej? Poniżej kilka z nich:

  • zaangażowanie odbiorców – wartościowa treść przyciąga uwagę i prowokuje dyskusje na temat udostępnionych materiałów, rzucając więcej światła na działalność przedsiębiorstwa i oferowane produkty/usługi,
  • wzrost ruchu na stronie WWW i w firmowych kanałach w mediach społecznościowych – jeśli uda się zainteresować odbiorcę udostępnianymi materiałami, istnieje spore prawdopodobieństwo, że zechce się dowiedzieć czegoś więcej o naszej marce, dlatego warto zadbać o to, by treści były opatrzone stosownymi odnośnikami do witryny, sklepu internetowego czy profilu w social media,
  • wzrost sprzedaży – choć sam wzrost ruchu na stronie nie zawsze bezpośrednio przekłada się na wzrost liczby konwersji, wyjście z komunikacją poza dotychczasową grupę odbiorców i przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów powinno skutkować zwiększeniem obrotów,
  • korzyści wizerunkowe – wysokiej jakości treści pomagają budować wizerunek marki jako prawdziwych ekspertów w swoim fachu, co ma szczególne znaczenie w przypadku marek osobistych i osób wykonujących wolne zawody, ale jest istotne w zasadzie w przypadku każdej działalności gospodarczej – potraktujmy tworzony content jako bazę wiedzy, co pomoże dotrzeć nam do nowych odbiorców, chociażby dzięki mechanizmom marketingu szeptanego.

Content marketing – garść wskazówek

Jeśli przemawiają do Ciebie opisane korzyści z realizacji strategii content marketingowej, zapewne zastanawiasz się, w jaki sposób przygotować działania, żeby odniosły zamierzony skutek. Przygotowałem kilka porad, które pomogą postawić pierwsze kroki w świecie content marketingu.

  1. Zastanów się nad odpowiednim komunikatem – przemyślenie tego, co chcemy przekazać odbiorcom, jest podstawą do przygotowania odpowiednich materiałów i nadania treściom pożądanego kształtu. Wiele marek korzysta z technik storytellingu, opowiadając historie, komunikując wartości stojące za marką czy przybliżając konkretne rozwiązania. Warto skupić się na korzyściach związanych z korzystaniem z oferowanych produktów.
  2. Poznaj swoją grupę docelową – w zależności od budżetu, możesz przeprowadzić badania marketingowe, które określą odbiorców Twoich produktów i usług, lub możesz spróbować przeanalizować wiedzę, którą pozyskałeś w trakcie prowadzenia biznesu. Pomocne mogą się okazać zwłaszcza dane dotyczące aktywności w mediach społecznościowych – na ich podstawie możesz zaprojektować tzw. buyer person, czyli modelowego klienta. Dane, które warto wziąć pod uwagę, to wiek, płeć, zawód, zarobki, lokalizacja, preferowane kanały komunikacji i formy komunikatu, zainteresowania, styl życia.
  3. Gdy przygotowałeś już tematykę treści i stworzyłeś buyer person, czas przełożyć strategię na realne działania – przygotować materiały. Dzięki przeprowadzonej analizie wiesz już, co i komu chcesz przekazać, dlatego wybierz formę, która najbardziej odpowiada grupie docelowej, i dopasuj styl i język komunikatu do jej potrzeb. Zadbaj o to, by materiały były oryginalne i różnorodne, postaraj się wyróżnić na tle konkurencji, ale przede wszystkim – szanuj czas swoich odbiorców, skup się na konkretach i korzyściach.
  4. Wybierz odpowiedni kanał dystrybucji – adekwatny do formatu treści i grupy docelowej komunikatu, staraj się “podążać” za klientem, umożliwiając mu zapoznanie się z materiałami w najbardziej dogodny dla niego sposób.
  5. Wsłuchaj się w głos społeczności – przeanalizuj dane statystyczne i aktywność, żeby dowiedzieć się, czy materiał przypadł do gustu Twoim klientom – pozwoli Ci to zoptymalizować dalsze działania i skupić się na aktywnościach, które przynoszą realny efekt.

Przygotuj działania content marketingowe z Hitdea

W Hitdea bierzemy sobie do serca maksymę content is king. Nasi specjaliści wiedzą, jak przygotować atrakcyjne, oryginalne treści, którymi oczarujesz swoich odbiorców. Przygotowujemy materiały w formie tekstowej, graficznej, audio i video, dbając o ich wysoką jakość na każdym etapie powstawania treści. Współpracując z Hitdea masz pewność, że Twoja firma jest w dobrych rękach. Wypełnij szybki brief i rozpocznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media branding marka agencja reklamowa agencja interaktywna Marketing Content Content marketing

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów