Czy potrzebuję agencji marketingowej?

Czy potrzebuję agencji marketingowej?
Marketing Informacje

Czy potrzebuję agencji marketingowej?

Dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe wymusza na przedsiębiorcach nieustanną adaptację do warunków rynkowych. W dobie nowych mediów, nieustannie przeobrażających się metod zarządzania organizacją oraz nowinek technologicznych, trwanie przy stałych wzorcach i metodach funkcjonowania może być przepisem na katastrofę – takie podejście utrudnia wprowadzanie innowacji i odpowiednio szybkie reagowanie na szanse i zagrożenia przychodzące z zewnątrz.

Globalna pandemia w drastyczny sposób wpłynęła na sposób gospodarowania – zerwane łańcuchy dostaw wymusiły na wielu przedsiębiorcach ponowne przemyślenie sposobu prowadzenia biznesu i może oznaczać powolny koniec zarządzania produkcją w systemie just in time, wraz z przejściem na mniej elastyczne i bardziej kosztowne sposoby zarządzania, które jednak zapewnią nieco więcej bezpieczeństwa i pozwolą utrzymać ciągłość funkcjonowania. Rozmaite obostrzenia mające na celu ograniczenie kontaktów społecznych doprowadziły do zmiany zwyczajów zakupowych – czas pokaże, czy zmiany te okażą się trwałe, ale pandemia nie tyle „wprowadziła na scenę” nową organizację sprzedaży, co raczej doprowadziła do przyspieszenia procesów, które w handlu były widoczne od pewnego czasu. Chodzi oczywiście o przeniesienie sprzedaży do kanałów online – sklepów internetowych, mediów społecznościowych, portali aukcyjnych czy platform ogłoszeniowych.

Kto skorzystał na zawirowaniach związanych z pandemią? Pomijając przedsiębiorstwa z branży farmaceutycznej oraz firmy zajmujące się dostarczaniem środków ochrony osobistej, praktyka pokazuje, że najlepiej poradziły sobie firmy, które już przed pandemią dużo wysiłku włożyły w budowanie marki – zarówno tradycyjnymi kanałami, jak i z wykorzystaniem możliwości, jakie dają media społecznościowe i internet. Nowoczesne narzędzia marketingowe pozwoliły im na dotarcie do przymusowo zamkniętych w domach konsumentów, a publikacja treści w social media budowała więź klientów z marką i pozwalała utrzymać kontakt z grupą docelową w turbulentnych czasach. Ma to potwierdzenie w danych płynących z gospodarki – według szacunków firmy badawczej PMR, polski sektor e-commerce „urósł” z 61 mld zł w 2019 r. do 77 mld zł w roku 2020, co oznacza wzrost o przeszło 25%!

Działania marketingowe – jaką formułę powinny przybrać?

Jeśli dostrzegamy opisane powyżej trendy, i zależy nam na zwiększeniu świadomości naszej marki, powinniśmy zintensyfikować działania marketingowe – niezależnie od kanału, na którym chcemy się skupić. Pozostaje jednak pytanie, jak to zrobić. Firmy z reguły wybierają jeden z modeli – albo zatrudniają dodatkowego pracownika (lub kilku pracowników), tworząc w firmie oddzielny dział marketingu, albo korzystają ze wsparcia firmy zewnętrznej – agencji marketingowej. W praktyce niekiedy można zauważyć próby łączenia tych dwóch modeli – firmy inwestują we własny dział marketingu, jednak ze względu na ograniczenia sprzętowe lub niedostatek kompetencji, realizację niektórych funkcji marketingowych zlecają podmiotom zewnętrznym (przykładem zlecanych zadań może być stworzenie sklepu internetowego lub przygotowanie materiałów video). Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety, i żadne nie jest też pozbawione wad – przyjrzyjmy się im bliżej.

Inwestycja we własny dział marketingu – wady i zalety

Z pozoru posiadanie w firmie własnego działu marketingu wydaje się być optymalnym rozwiązaniem – zespół pracowników dostępnych „od ręki”, w siedzibie przedsiębiorstwa, skupionych tylko na naszej marce pozwala na szybkie reagowanie, wdrażanie korekt i optymalizowanie działań „w locie” oraz wykorzystanie narzędzi real time marketingu. Ponadto pracownicy pozostający w strukturze firmy z reguły lepiej znają oferowane produkty, a znajomość mechanizmów funkcjonowania organizacji i jej kultury pozwala na lepsze dopasowanie strategii marketingowej.

Niestety, jest to bardzo kosztowne i pracochłonne rozwiązanie. Aby wewnętrzny dział marketingu funkcjonował efektywnie, potrzeba dużych nakładów na wdrożenie i przeszkolenie pracowników. Ponadto, samo znalezienie odpowiednich kandydatów wcale nie musi być proste – dotyczy to w szczególności firm z mniejszych ośrodków, gdzie ciężko o osoby doświadczone i posiadające wysokie kwalifikacje merytoryczne, ponieważ specjaliści od marketingu, graficy i copywriterzy często wyjeżdżają do dużych miast. Gdy już znajdziemy odpowiednich kandydatów, będzie trzeba ich odpowiednio wynagrodzić – a rynek pracy wysoko wycenia kompetencje z obszaru marketingu. Ponadto, jednym z minusów posiadania wewnętrznego działu marketingu, o którym nie mówi się zbyt często, jest większe ryzyko związane z wypaleniem zawodowym pracowników – częsta przypadłość osób z sektora kreatywnego. Agencje marketingowe próbują przeciwdziałać temu zjawisku, np. poprzez przypisywanie pracowników do innych projektów i „rotowanie” ich zadaniami – budując dział marketingu w strukturach firmy nie będziemy mogli skorzystać z tych rozwiązań.

Współpraca z agencją marketingową – wady i zalety

Jeśli ogranicza nas budżet, współpraca z agencją marketingową pozwoli nam uzyskać dostęp do wartościowych, poszukiwanych na rynku umiejętności za ułamek kwoty, jaką musielibyśmy wydać na zatrudnienie pracowników. Pozwala to także uniknąć kosztów i trudności związanych ze znalezieniem odpowiednich kandydatów oraz ich adaptacją w strukturach firmy. Agencje same dbają o kompetencje swoich specjalistów i to na nich spoczywa odpowiedzialność za ich odpowiednie wyszkolenie. Możemy więc korzystać z nowoczesnych rozwiązań marketingowych w sposób bardzo wygodny – nie ponosząc stałych kosztów związanych z utrzymaniem pracowników, zamawiając dokładnie takie usługi, jakich w danym momencie potrzebujemy.
Niektórzy przedsiębiorcy boją się, że agencja marketingowa nie wywiąże się ze zleconych działań lub wykona powierzone jej zadania w sposób niedbały i powierzchowny. To mit – w obecnej sytuacji mamy do czynienia z intensywną konkurencją na rynku usług marketingowych, która wymusza na agencjach dbałość o satysfakcję klienta, bo ten bez większego problemu może skorzystać z usług innego dostawcy. Ponadto, standardem stały się już umowy o współpracy, które w sposób jasny definiują zakres prac i sposób wykonania zleconych zadań, niejako gwarantując to, że otrzymamy dokładnie to, za co zapłaciliśmy – i pozwalając dochodzić swoich roszczeń, gdyby stało się inaczej.

Dlaczego warto współpracować z Hitdea?

Hitdea to agencja marketingowa z dużym doświadczeniem. Nasze dotychczasowe realizacje są najlepszą gwarancją jakości świadczonych przez nas usług – wybierając Hitdea, rozpoczynasz współpracę z zespołem prawdziwych pasjonatów, ekspertów w swoich dziedzinach, którzy zaproponują optymalne i nietuzinkowe, „szyte na miarę” rozwiązania dla Twojego biznesu. Przeprowadzimy kompleksową analizę Twoich potrzeb, określając obszary, w których warto podjąć działania. Z Hitdea przygotujesz strategię marketingową, zadbasz o identyfikację wizualną swojej marki oraz zwiększysz świadomość marki wśród grupy docelowej. Pomożemy Ci także zaistnieć w mediach społecznościowych, otwierając Twoją firmę na nowe możliwości i kanały dystrybucji. Wypełnij krótki kwestionariusz i rozpocznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media agencja reklamowa agencja social media Marketing

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów