Czym są meta keywords?

Czym są meta keywords?
Inne

Dziś zajmiemy się zagadnieniem, które przypomina nieco odholowany na złomowisko wrak samochodu, z którego jednak nadal, podejmując pewien wysiłek, da się wykręcić kilka wciąż przydatnych części. Przy okazji zaliczymy niewielką podróż w czasie, więc jeśli nie boicie się nostalgii i zdarza się Wam wspominać “heroiczne czasy Internetu”, to pewnie znajdziecie tu coś dla siebie. Dzisiejszy wpis poświęcimy meta keywords, zapraszamy na pokład!

Zacznijmy od definicji. Czym są meta keywords?

Meta keywords to znajdujące się w kodzie źródłowym strony meta tagi, które nie są widoczne dla osób odwiedzających witrynę. Ich zadaniem jest informowanie robotów indeksujących o tematyce i zawartości danej podstrony. Słowa kluczowe znajdujące się w meta tagach zwykle są pisane małymi literami i oddzielone przecinkiem. Tak brzmiałaby najkrótsza definicja meta keywords… jeszcze kilka lat temu. Co zmieniło się od tego czasu? Wraz z rozwojem wyszukiwarek, meta keywords odeszły w zapomnienie. Google nie wykorzystuje ich do ustalania pozycji w SERP już od przeszło dekady, a za przykładem giganta z Mountain View poszli także inni twórcy wyszukiwarek. Niektóre źródła podają, że meta keywords mogą być wciąż wykorzystywane przez Yandex, największą rosyjską wyszukiwarkę, ale eksperci nie są zgodni, jeśli chodzi o znaczenie meta keywords dla pozycji rankingowej stron w Yandex.

Dlaczego dostawcy wyszukiwarek zrezygnowali z uwzględniania meta keywords podczas ustalania pozycji rankingowych stron?

W dużym skrócie: chodziło o zapobieganie nadużyciom. Tak zwane black hat SEO, czyli nieuczciwe praktyki pozycjonowania stron internetowych, często opierały się właśnie na zastosowaniu meta keywords: stałym punktem programu oszustów było umieszczanie w tagu popularnych słów kluczowych, które nie były w żaden sposób związane z zawartością witryny. Google oraz inni dostawcy wyszukiwarek byli oczywiście świadomi tego typu oszustw, dlatego rozwijali swoje algorytmy w taki sposób, by znaczenie meta keywords dla widoczności stron w wynikach wyszukiwania malało. Z czasem możliwa była całkowita rezygnacja z meta keywords podczas ustalania rankingu. Obecnie wykorzystanie tagów meta keywords, które nie mają związku z zawartością strony może być wręcz karane zakwalifikowaniem witryny jako spamu.

Czy w 2022 r. meta keywords mogą mieć jeszcze jakieś zastosowanie?

Odpowiedź na to pytanie jest trudniejsza, niż mogłoby się wydawać. Okazuje się, że nadal istnieją przynajmniej dwa sensowne zastosowania dla meta keywords, co niekoniecznie jednak musi w wystarczający sposób uzasadniać ich wykorzystanie. Przyjrzyjmy się bliżej tym zagadnieniom.

Stworzenie wewnętrznego systemu tagów

Popularne platformy CMS umożliwiają łatwe dodawanie meta keywords do poszczególnych podstron. Jeśli zadbamy o to, by na każdej z nich meta keywords były unikalne, ułatwi to późniejszą rozbudowę witryny: dzięki meta keywords unikniemy kanibalizacji słów kluczowych, trafniej planując content i pracę na stronie. Możliwe będzie także zlecanie tworzenia treści różnym podmiotom: utworzenie listy już “wykorzystanych” meta keywords sprawi, że spadnie ryzyko równoległej pracy nad materiałami na zbliżony temat.

Szpieg w krainie meta keywords, czyli sposób na podejrzenie strategii SEO konkurencji

Choć meta keywords nie mają już w tej chwili znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania SEO, wielu twórców stron nadal z nich korzysta. Oznacza to, że w kodzie źródłowym stron naszych konkurentów możemy odnaleźć słowa kluczowe, które są przez nich wykorzystywane do pozycjonowania. Wklejenie ich do narzędzia pozwalającego na planowanie słów kluczowych z pewnością ułatwi nam planowanie contentu oraz, być może, znalezienie się chociaż o jeden krok przed konkurencją.

Miecz obosieczny, czyli o tym, jak pozbyć się meta keywords

Jeśli zainteresował Was “szpiegowski” potencjał meta keywords, to pamiętajcie o tym, że jeśli Wy możecie zobaczyć słowa kluczowe wykorzystywane przez konkurentów, to Wasi rywale mogą mieć dostęp do słów kluczowych wykorzystywanych przez Was.

Usunięcie meta keywords może być dość czasochłonnym przedsięwzięciem, jeśli Wasza strona jest bardzo rozbudowana. Popularne narzędzia (np. Ahrefs) umożliwiają “ręczne” usuwanie meta keywords z poszczególnych podstron. Jeśli serwis jest rozbudowany, sprawdźcie, czy meta keywords wykorzystane na poszczególnych podstronach różnią się między sobą. Jeśli nie, to prawdopodobnie pochodzą z jednego źródła, które zapewne uda się zlokalizować w panelu CMS.

Czym są meta keywords? Podsumowanie

Czy w 2022 r. potrzebujemy jeszcze meta keywords? Wydaje się, że odpowiedź jest przecząca: ich wpływ na pozycję rankingową strony jest żaden, a skorzystanie z nich w celu budowy bazy słów kluczowych może spowodować, że bezpośredni konkurenci będą w stanie rozszyfrować, naśladować lub neutralizować naszą strategię pozycjonowania SEO. Pamiętajmy o tym, że bazę dotychczas wykorzystanych słów i fraz kluczowych możemy sporządzić w inny sposób, nie narażając się przy tym na niebezpieczeństwo. Naszym zdaniem, opowieści o meta keywords należy pozostawić ludziom, którzy tęsknią za “heroicznymi” czasami Internetu. Wysłuchajmy więc opowieści o tym, że kiedyś to były czasy, a teraz to nie ma czasów, i zwyczajnie róbmy swoje, np. wykorzystajmy do pozycjonowania aktualną, sprawdzoną wiedzę.

SEO Pozycjonowanie stron WWW Meta keywords Meta tagi

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów