Google Analytics – co to takiego?

Google Analytics – co to takiego?
Informacje

Google Analytics – co to takiego?

Strona internetowa to w tej chwili absolutny must have dla każdej firmy. Atrakcyjna strona WWW jest najlepszą wizytówką marki w sieci, a dzięki niej potencjalni klienci i partnerzy mogą poznać podstawowe informacje o przedsiębiorstwie, rzucić okiem na portfolio oferowanych produktów lub usług, znaleźć dane kontaktowe, poczytać firmowego bloga lub zapoznać się z aktualnymi ofertami pracy.
Świadome rozwijanie strony internetowej i zarządzanie udostępnianymi użytkownikom treściami wymaga znajomości statystyk witryny – i tutaj przychodzi z pomocą Google Analytics.

Google Analytics to dostarczane przez giganta z Kalifornii narzędzie, które pozwala na zaawansowaną analizę statystyk stron internetowych. Dzięki informacjom o ruchu na stronie, Google Analytics jest w stanie generować złożone, przejrzyste raporty, które pozwalają ulepszać naszą witrynę i lepiej dopasować ją do gustu odbiorców. Google Analytics do zbierania informacji na temat odsłon poszczególnych podstron wykorzystuje pliki cookies, które wysyłane są na zewnętrzny serwer Google, i to na ich podstawie generowane są raporty.

Czy korzystanie z Google Analytics jest płatne?

W zależności od liczby odsłon naszej strony, korzystanie z Google Analytics może być płatne – z opłat za korzystanie z tego narzędzia zwolnione są witryny, które notują mniej, niż pięć milionów odsłon miesięcznie. Warto też pamiętać o tym, że jeśli korzystamy z dostarczanych przez Google narzędzi reklamowych (Google Ads), to dostęp do Google Analytics jest bezpłatny.

Czego możemy się dowiedzieć z raportów Google Analytics?

Znajomość grupy docelowej, do której kierujemy naszą ofertę, jest podstawą skutecznych działań marketingowych. Z pomocą raportów przygotowywanych przez Google Analytics dowiemy się:

  • skąd pochodzą użytkownicy, którzy odwiedzają naszą stronę,
  • w jaki sposób przeglądają naszą stronę (informacje na temat przeglądarki internetowej i urządzenia pozwalają na lepsze dopasowanie responsywności strony),
  • w jaki sposób trafili na stronę,
  • w jaki sposób zachowują się na stronie (które podstrony wyświetlili, ile czasu spędzili korzystając z naszej witryny).

W jaki sposób możemy wykorzystać informacje z raportów Google Analytics?

Raporty Google Analytics pozwalają lepiej dopasować naszą stronę do potrzeb użytkowników oraz podjąć dodatkowe działania w zakresie marketingu online.

Dla przykładu, wiedza o tym, w jaki sposób nasi użytkownicy trafiają na stronę (klikając w banner, wpisując ręcznie jej adres lub korzystając z wyszukiwarki), pozwala ocenić skuteczność podjętych działań w zakresie reklamy w sieci lub pozycjonowania w wyszukiwarkach – dla przykładu, jeśli nasza strona rzadko pojawia się w wynikach wyszukiwania, prawdopodobnie warto podjąć działania z zakresu SEO, które poprawią pozycjonowanie.
Informacje o lokalizacji użytkowników mogą być pomocne we wdrożeniu odrębnych strategii marketingowych skupionych na konkretnych regionach. W przypadku przedsiębiorstw działających wyłącznie na lokalnych rynkach, dane o dużej ilości odsłon spoza regionu, w którym prowadzimy działalność gospodarczą mogą być ostrzeżeniem – być może przeprowadzone kampanie reklamowe nie zostały odpowiednio zoptymalizowane.
Raporty dotyczące zachowania użytkowników na stronie, wyświetlania konkretnych jej podstron oraz czasu spędzonego na poszczególnych podstronach pozwalają na lepsze dopasowanie publikowanych materiałów do potrzeb odbiorców – jeśli na stronie publikujemy obszerne teksty, a użytkownicy po kliknięciu w zakładkę szybko opuszczają podstronę, być może dobrym pomysłem będzie opublikowanie treści w formie vloga lub podcastu. Krótki czas spędzony na stronie może być także sygnałem do wprowadzenia zmian w szacie graficznej naszej witryny.

W jaki sposób założyć konto Google Analytics?

Jeśli chcemy skorzystać z narzędzia Google Analytics, potrzebujemy założyć konto w tej usłudze. Sam proces zajmuje kilka minut i nie powinien przysporzyć trudności.
Aby założyć konto, wchodzimy na stronę główną Google Analytics, klikamy przycisk „Zarejestruj”, a potem „Zacznij korzystać z Google Analytics”. Zostaniemy poproszeni o wypełnienie krótkiego formularza na temat prowadzonej strony, a po zaakceptowaniu warunków wystarczy kliknąć przycisk „Utwórz nowe konto”.

Ostatnim krokiem jest skorzystanie z kodu GATC – możemy go skopiować i wkleić do każdej podstrony za tagiem </head>, ale prostsze będzie skorzystanie z odpowiedniej wtyczki, która automatycznie wgrywa tagi lub wykorzystanie w tym celu Google Tag Managera.

Google Analytics a czas rzeczywisty

Jedna z zakładek w Google Analytics pozwala na monitorowanie aktywności na stronie w czasie rzeczywistym. Dzięki niej możemy poznać:

  • lokalizację aktywnych użytkowników,
  • słowa kluczowe oraz witryny partnerów, dzięki którym wygenerowano ruch na stronie,
  • wyświetlane podstrony,
  • informacje o aktualnych konwersjach.

Jak sprawdzić, czy umieszczane w social media odnośniki do strony generują ruch?

Google Analytics pozwala na monitorowanie tego, w jaki sposób użytkownicy trafiają na naszą stronę internetową – jedną z zakładek w kategorii „Pozyskiwanie” są „Sieci społecznościowe”, dzięki którym jesteśmy w stanie sprawdzić, czy prowadzone przez nas działania w social media przynoszą zakładany skutek i przyczyniają się do wzrostu ruchu na stronie lub poszczególnych podstronach.

W jaki sposób wykorzystać dane z raportów Google Analytics?

Jeśli zależy nam na pełnym wykorzystaniu potencjału Google Analytics, warto skorzystać ze wsparcia specjalistów. W Hitdea doskonale znamy narzędzia Google Analytics, i jesteśmy przekuć analizę raportów na konkretne działania, które pomogą Ci osiągnąć zakładane cele biznesowe. Pierwszym krokiem jest audyt, dzięki któremu jesteśmy w stanie określić mocne i słabe strony Twojej witryny oraz zaproponować rozwiązania, które uwypuklą zalety strony oraz pozwolą na wyeliminowanie jej bolączek. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie zmian na stronie oraz zaplanowanie działań reklamowych, które pozwolą zwiększyć ruch na stronie i liczbę konwersji. Wypełnij szybki brief i zacznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media agencja reklamowa Google analytics www

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów