Jak przygotować tekst na stronę zgodnie z zasadami SEO?

Jak przygotować tekst na stronę zgodnie z zasadami SEO?
Inne

Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania to sposób na wygenerowanie zwiększonego ruchu organicznego w witrynie oraz poprawę współczynnika konwersji. Sposobem na poprawę widoczności serwisu jest wypełnienie go atrakcyjnymi, wartościowymi i zgodnymi z wytycznymi SEO treściami. Jak stworzyć tekst, który pomoże nam lepiej wypozycjonować naszą stronę? Przygotowaliśmy specjalny poradnik, dzięki którym proces tworzenia contentu będzie przebiegał sprawniej i przyjemniej. Zaczynamy!

Dlaczego warto zadbać o wysoką pozycję w SERP?

Zanim przejdziemy do części zasadniczej, wytłumaczymy pokrótce, dlaczego tak ważna jest wysoka pozycja rankingowa strony. Z pomocą przyjdą nam dane statystyczne dotyczące Internetu i zachowań użytkowników:

  • na świecie istnieją prawie dwa miliardy stron internetowych;
  • Google przetwarza ponad pięć i pół miliarda zapytań dziennie, a przeciętny użytkownik korzysta z wyszukiwarki niemal cztery razy dziennie;
  • trzech na czterech użytkowników nigdy nie trafia na drugą stronę wyników wyszukiwania;
  • czterech na pięciu użytkowników ignoruje płatne wyniki wyszukiwania;
  • pierwszy organiczny wynik wyszukiwania ma statystyczne CTR na poziomie 28,5%, a trzeci zaledwie ok. 11%.

Wszystkie te dane potwierdzają, że SEO ma znaczenie i zwyczajnie się opłaca! Co więcej, czwarta z przytoczonych statystyk obala popularny mit: wydatki na reklamę w Google Ads nie zastąpią strategii pozycjonowania. Mogą ją wesprzeć, zwłaszcza w początkowym okresie, gdy działania SEO nie przynoszą jeszcze efektów, ale nie są rozwiązaniem długofalowym.

Skoro wiemy już, dlaczego pozycjonowanie strony ma tak duże znaczenie, przyjrzyjmy się czynnikom mającym wpływ na pozycję serwisu w SERP.

Jakie czynniki wpływają na pozycję rankingową strony?

Eksperci szacują, że algorytm Google bierze pod uwagę przeszło 200 czynników podczas ustalania pozycji rankingowych stron na dane frazy kluczowe. Lista czynników nie została oficjalnie upubliczniona, ale dzięki pracy specjalistów SEO udało się zidentyfikować przynajmniej część z nich. Można podzielić je na trzy główne kategorie:

  • związane z optymalizacją techniczną (szybkość ładowania, responsywność na urządzeniach mobilnych, poprawne wdrożenie certyfikatu SSL, dostępność);
  • dotyczące samej zawartości strony (te interesują nas najmocniej, opiszemy je dokładniej w dalszej części artykułu);
  • wynikające ze struktury linków wewnętrznych oraz odnośników zewnętrznych przychodzących prowadzących do naszej witryny.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że czynniki te nie są od siebie odizolowane: dla przykładu, odpowiednie sformatowanie treści pozwala także osiągać cele związane z optymalizacją techniczną (dostępność strony) i wzmocnić wewnętrzną strukturę linkowania. Na działania SEO należy patrzeć w szerszej perspektywie, a kompleksowa strategia pozycjonowania powinna uwzględniać działania we wszystkich wspomnianych obszarach.

Praktyczne porady dotyczące pisania tekstów pod SEO

Skoro wiemy już, dlaczego pozycjonowanie jest ważne i jakie działania on-site i off-site mają wpływ na pozycję rankingową strony, czas na konkretne porady, dzięki którym tworzenie tekstów przyjaznych nie tylko użytkownikom, ale także robotom wyszukiwarek, stanie się znacznie prostsze.

Zadbaj o odpowiednie nasycenie contentu słowami kluczowymi

W ostatnich latach zmieniła się polityka Google dotycząca słów i fraz kluczowych: choć nadal mają one znaczenie dla pozycjonowania, dawno minęły czasy, gdy teksty na stronach internetowych zawierały dziesiątki niepowiązanych ze sobą słów kluczowych. Według obowiązujących wytycznych, słowa kluczowe powinny być odmienione, wplecione w naturalny, wynikający z kontekstu i konstrukcji gramatycznej sposób oraz powinny być związane z tytułem i treścią samego artykułu. Przyjmuje się, że optymalny stopień nasycenia tekstu słowami kluczowymi to jedno lub dwa powtórzenia na tysiąc znaków ze spacjami.

Wybór odpowiednich słów kluczowych ułatwią dostępne narzędzia, np. oferowany za darmo przez Google Planer Słów Kluczowych. Dzięki niemu uzyskamy dostęp do statystyk wyszukiwania i popularności poszczególnych fraz. Pamiętajmy, że wraz ze wzrostem konkurencyjności danego słowa kluczowego, pozycjonowanie staje się coraz trudniejsze. Warto także wyszukać mniej popularne frazy tzw. długiego ogona. Choć notują one znacznie mniejszą liczbę wyszukań, generowany przez nie ruch jest z reguły bardziej wartościowy, ponieważ użytkownicy wyszukujący za pomocą fraz long tail znajdują się na dalszym etapie procesu zakupowego.

Daj ludziom dokładnie to, czego poszukują!

Ta porada wynika bezpośrednio z poprzedniej: jeśli poszukujesz tematów tekstów, prześledź dokładnie statystyki, by dowiedzieć się, jakich informacji poszukują użytkownicy. Dzięki temu wygenerujesz wartościowy ruch, zmniejszysz współczynnik odrzuceń i zatrzymasz uwagę internautów na dłużej.

Nie wiesz, jak ugryźć temat? Przygotuj konspekt!

Przy dłuższych artykułach warto naszkicować ogólny zarys tekstu, podzielić go na mniejsze bloki i sprawdzić, czy zaproponowana przez nas struktura jest logiczna i przejrzysta. W ten sposób jesteśmy w stanie zadbać o spójność materiału jeszcze przed rozpoczęciem tworzenia wpisu. Dobrze przygotowany konspekt pozwala także zaoszczędzić czas i uporządkować pracę nad artykułem.

Aktualizuj treści na bieżąco

Google dba o to, by treści na stronach zajmujących najwyższe pozycje w SERP były aktualne, dlatego warto uzupełniać publikowane wcześniej teksty, dodawać nowe informacje i sprawdzać, czy zawarte w nich dane pozostają zgodne ze stanem wiedzy.

Zwróć uwagę na warstwę wizualną tekstu

Wykorzystanie nagłówków h1-h6, czytelna struktura tekstu, wykorzystanie wypunktowań i list numerowanych oraz stworzenie unikalnych meta tagów title i description to sposób na stworzenie treści nie tylko przyjaznej crawlerom, ale także korzystnie ocenianej przez użytkowników. Warstwa wizualna dodawanych materiałów jest także istotna z punktu widzenia dostępności witryny, dlatego warto zwracać na nią uwagę. Nagłówki ułatwiają nawigację na stronie i pozwalają szybciej znaleźć poszukiwane informacje.

Dodaj odnośniki do innych podstron i wzmocnij linkowanie wewnętrzne

Planujesz cykl tekstów? A może część z omawianych zagadnień znajduje rozwinięcie w jednym z opublikowanych wcześniej materiałów? Napisałeś już teksty, które są związane z aktualnie poruszanym tematem? Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znak, że warto umieścić odnośniki do dotychczas umieszczonych w serwisie treści. Wzmocnienie struktury linków wewnętrznych ułatwi nawigację w witrynie nie tylko użytkownikom, ale także robotom indeksującym.

SXO, czyli nowe szaty króla

Choć wymienione wyżej zasady tworzenia treści pod SEO pozostają w mocy, warto wspomnieć, że od pewnego czasu dość dużą karierę robi SXO, a więc połączenie praktyk mających na celu odpowiednie pozycjonowanie z dbałością o UX. W dużym skrócie chodzi o to, by treści były pisane z myślą nie tylko o robotach indeksujących, ale także o użytkownikach. Przygotowując teksty na stronę, zadbajmy o to, by materiały w sposób wyczerpujący omawiały dane zagadnienie, zawierały prawdziwe informacje, były unikalne i zwyczajnie przyjazne dla odbiorców.

Content marketing? Hitdea!

Zakończymy dobrą wiadomością: choć wiesz już, w jaki sposób stworzyć tekst zgodny z zasadami SEO, nie musisz tego robić! Możesz zlecić to zadanie nam, a my zgodnie z Twoimi wytycznymi przygotujemy materiały, które zaciekawią użytkowników i pomogą Twojej stronie znaleźć się na wyższych pozycjach w SERP. Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami: https://hitdea.pl/szybka-wycena/ 

Content marketing SEO SXO Pozycjonowanie stron WWW

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów