LinkedIn – od czego zacząć?

LinkedIn - od czego zacząć?
Inne

LinkedIn – od czego zacząć?

Prowadzenie komunikacji marki w mediach społecznościowych to obecnie konieczność, a wszelkie pytania dotyczące tego zagadnienia zaczynają się od “gdzie” i “jak”, a nie “czy”. Poszczególne platformy social media dają odmienne możliwości i narzędzia, a ze względu na cechy demograficzne użytkowników poszczególnych mediów społecznościowych, konieczne staje się dopasowanie tonu komunikacji do potrzeb i gustów odbiorców danego kanału. Dywersyfikacja przekazów może się okazać kłopotliwa i czasochłonna, ale odpowiednie dopasowanie treści do medium, w którym publikujemy kontent jest kluczem do sukcesu.

Jak w panoramie dostępnych social media prezentuje się LinkedIn? To medium, które obok Twittera jest chyba najmocniej sprofesjonalizowanym kanałem, swoistym “Facebookiem pod krawatem”. Różnica jednak jest zasadnicza – podczas gdy na polskim Twitterze królują politycy, publicyści i inni uczestnicy i komentatorzy życia publicznego, LinkedIn pozostaje platformą dla specjalistów, biznesmenów i przedsiębiorstw. Nawiązywane tutaj relacje często mają profesjonalny charakter i nastawione są bardziej na realizację celów związanych np. z marką osobistą i budowanie relacji biznesowych, a nie wymianę opinii na temat hobby. A jak LinkedIn prezentuje się w liczbach?

LinkedIn w 2021 r. – statystyki

Według danych za 2021 r., LinkedIn posiadał ponad 660 milionów użytkowników na całym świecie, a liczba ta stale rośnie – co sekundę dwie osoby rejestrują się na platformie. W tym medium społecznościowym możemy napotkać osoby z całego świata, ale największą popularność serwis zyskał w Europie i Ameryce Północnej – z tych kontynentów pochodzi ok. 70% użytkowników LinkedIn.

Aż 56% osób posiadających konto na platformie to mężczyźni. LinkedIn jest bardzo popularny wśród dużych korporacji – aż 98% firm z listy Fortune 500 prowadzi komunikację w tym medium społecznościowym, nawiązując kontakty z potencjalnymi pracownikami, rekrutując i opowiadając historie związane z marką.
W odróżnieniu od TikToka, YouTube’a czy Instagrama, LinkedIn nie jest przesadnie angażującym medium społecznościowym – ze względu na bardziej sprofesjonalizowany charakter treści, użytkownicy nie szukają tam rozrywki, co przekłada się na czas spędzany na platformie. Średni wynik? Około siedmiu minut dziennie.

LinkedIn z reguły nie jest jedynym kanałem social media, z którego korzystają jego użytkownicy – ponad 90% z nich posiada także konta na YouTube i Facebooku.

Korzyści z prowadzenia komunikacji marki na LinkedIn

Skoro wiemy już, jak LinkedIn prezentuje się w statystykach, zastanówmy się nad korzyściami wynikającymi z prowadzenia komunikacji marki na tej platformie społecznościowej. Moim zdaniem można je przyporządkować do trzech głównych obszarów. Są to:

  • budowanie marki pracodawcy (employer branding);
  • nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych (social networking);
  • edukacja (poszerzanie wiedzy specjalistycznej, wiedzy biznesowej oraz pozyskiwanie informacji o klientach i konkurencji).

Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych obszarów.

Employer branding na LinkedIn

Wspomniałem już, że aż 490 firm z listy Fortune 500 prowadzi komunikację marki na LinkedIn, ale na tej platformie doskonale radzą sobie także mniejsze przedsiębiorstwa – jak wynika z danych opublikowanych przez dostawcę usługi, w 2021 r. LinkedIn był “domem” dla przeszło trzydziestu milionów organizacji z całego świata.

Sprofesjonalizowany charakter tego medium społecznościowego sprawia, że to wymarzone miejsce, by prowadzić tam komunikację, której celem jest wzmacnianie pozycji naszego przedsiębiorstwa jako pracodawcy z wyboru. Pokazanie się z dobrej strony na platformie zrzeszającej specjalistów może ułatwić proces rekrutacji i sprawić, że wykwalifikowani i odpowiednio zmotywowani profesjonaliści zechcą związać swoją przyszłość właśnie z naszą marką. 

Przyglądając się treściom zamieszczanym przez przedsiębiorstwa posiadające swoje profile na LinkedIn możemy zauważyć, że – oprócz opowiadania historii – marki dużo miejsca poświęcają na opisywanie oferowanych pracownikom benefitów, relacje z targów branżowych i szkoleń czy działań z zakresu CSR. Tego typu informacje pozwalają budować wizerunek pracodawcy, który ceni swoich współpracowników i ich kompetencje oraz wie, że istotnym źródłem przewagi konkurencyjnej są umiejętności i zaangażowanie osób znajdujących się wewnątrz organizacji.

Social networking na LinkedIn

LinkedIn jest platformą, dzięki której możemy nawiązać relacje, które pomogą nam rozwinąć nasz biznes oraz zainicjować współpracę ze specjalistami i organizacjami zarówno z naszej branży, jak i z innych gałęzi gospodarki.
To także miejsce, dzięki któremu możemy dowiedzieć się, czym aktualnie zajmują się ludzie, z którymi zamieniliśmy parę obiecujących zdań podczas targów i konferencji – może właśnie rozglądają się za nowymi wyzwaniami lub przygotowują nowe projekty, w których chcielibyśmy partycypować?

Zorientowane na realizację celów biznesowych znajomości to cenny kapitał, który może okazać się przydatny, gdy będziemy poszukiwali kandydatów do pracy lub nowych dostawców towarów i usług. Społeczność LinkedIn pozwoli nam trzymać rękę na pulsie wydarzeń oraz lepiej zorientować się w sytuacji rynkowej i na bieżąco modyfikować strategię rozwoju biznesu. Lektura wpisów zamieszczanych przez użytkowników platformy może okazać się bardzo pomocna w codziennej pracy – niezależnie, czy chodzi o wybór wysokiej jakości szkoleń, dostawcy usług cateringowych na organizowaną przez nas konferencję czy opinię na temat poszczególnych rozwiązań chmurowych.

Edukacja na LinkedIn

Podglądanie działań bezpośredniej konkurencji oraz specjalistów z dziedzin, które są pomocne w prowadzeniu biznesu pozwala niewielkim kosztem pozyskać interesujące nas informacje oraz zobaczyć, co w trawie piszczy. LinkedIn to także potencjalna baza leadów sprzedażowych – szczególnie, jeśli działamy w obszarze B2B.

Ze względu na mocno profesjonalny charakter medium, LinkedIn sprawia, że łatwiej będzie trafić nam na pomocne artykuły naukowe, raporty, opracowania oraz uzyskać wiedzę na temat szkoleń, webinarów i konferencji, które pomogą nam rozwijać kluczowe umiejętności. 

Jak wykorzystać LinkedIn do realizacji celów biznesowych?

Content is King – a w przypadku LinkedIn twierdzenie to obrasta w dodatkowe znaczenia, ponieważ to od jakości publikowanych treści zależy realizacja zakładanych celów – niezależnie od tego, czy zależy nam na budowaniu marki pracodawcy, czy utrzymywaniu kontaktów ze specjalistami i liderami opinii. W Hitdea pomożemy opowiedzieć historię Twojej marki na LinkedIn i zadbamy o to, żeby zaprezentować Twoją firmę w jak najlepszym świetle. Wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media Marketing Hitdea Media społecznościowe LinkedIn

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów