Media społecznościowe – zasięg organiczny i zasięg płatny

Media społecznościowe – zasięg organiczny i zasięg płatny
Marketing Informacje

Media społecznościowe – zasięg organiczny i zasięg płatny

Profile w mediach społecznościowych to współcześnie prawdziwy must have. Marki chętnie przenoszą część swojej działalności do sieci, ponieważ próbują podążać za klientami, którzy bardzo często korzystają z social media. Skuteczność komunikacji prowadzonej poprzez profile w mediach społecznościowych zależy od bardzo wielu czynników, począwszy od branży i segmentu rynku, w jakich działamy, poprzez skalę i zasięg geograficzny działalności, aż po grupę docelową i wybrany sposób dotarcia do niej z przygotowywanymi przez nas komunikatami. Kluczowym pojęciem, które powraca na każdym etapie opracowywania strategii komunikacji oraz jej realizacji jest zasięg.

Zasięg – co to takiego?

W najprostszych słowach, zasięg to liczba osób, do których dotarły jakiekolwiek treści udostępnione na naszym profilu. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że zasięg nie jest tożsamy z liczbą odsłon strony lub posta – liczba odsłon z reguły jest wyższa, ponieważ konkretne treści mogą być wyświetlane kilkukrotnie przez jednego użytkownika. Jakkolwiek celem jest dotarcie do jak największej liczby osób, należy mieć świadomość tego, że odbiorca zapamiętuje komunikat po ok. pięciu powtórzeniach – dlatego liczba odsłon nie jest bez znaczenia.
Rozmawiając o zasięgu, wyróżnia się zwykle dwa jego rodzaje: zasięg płatny i zasięg organiczny. Co oznaczają te pojęcia?

Zasięg płatny – co to takiego?

Zasięg płatny oznacza liczbę użytkowników, do których dotrze post, który dodatkowo wypromowaliśmy – np. przy pomocy facebookowego Menedżera Reklam. Kampanie reklamowe należy optymalizować pod kątem zakładanych celów – jeśli zależy nam na zwiększeniu zasięgu posta oraz liczby aktywności (polubień, reakcji, komentarzy, udostępnień), warto dobrze zdefiniować grupę docelową, do której chcemy trafić z naszym przekazem. Możliwe do skonfigurowania opcje to m.in.: wiek, płeć oraz zasięg terytorialny naszej kampanii. Odpowiednia optymalizacja pozwala na lepsze wykorzystanie budżetu i uzyskanie możliwie najlepszych rezultatów.
Facebook udostępnia wiele możliwości, które pozwalają na opracowanie atrakcyjnych treści reklamowych, np. kolekcje, karuzele czy reklamy dynamiczne. Warto pamiętać o profilu odbiorców i dopasować treść reklamową do ich gustu.
Nie należy jednak zapominać o zjawisku, które określa się mianem banner blindness: niektórzy użytkownicy odruchowo pomijają płatne treści, więc nasz komunikat – mimo tego, że jego zasięg i liczba odsłon nominalnie wzrośnie – może okazać się nieskuteczny.

Zasięg organiczny – co to takiego?

Zasięg organiczny to liczba użytkowników, którzy wyświetlą post, który nie stanowi części prowadzonych działań reklamowych i nie jest tym samym treścią płatną. W zależności od serwisu, w którym publikujemy treści, na zasięg organiczny wpływ ma algorytm, o który oparty jest dany serwis – na przykład, w przypadku Facebooka, na zasięg posta ma wpływ zaangażowanie naszych odbiorców, liczba aktywności użytkowników oraz „wiek” udostępnionej treści – nowe publikacje mają większe szanse na pojawienie się w aktualnościach przeglądanych przez użytkowników serwisu.
Choć od pewnego czasu możemy obserwować zjawisko „cięcia zasięgów” w przypadku postów, które nie posiadają płatnego „wsparcia”, nie należy rezygnować z tej formy publikacji. Posty organiczne są narzędziem marketingu internetowego, które pozwala poprawić wizerunek, zbudować społeczność wokół marki oraz pokazać ją od bardziej „ludzkiej” strony – dzięki temu komunikacja w mediach społecznościowych przestaje być jedynie dodatkiem do np. sklepu internetowego, a warto pamiętać o tym, że choć social media można potraktować jako narzędzie wsparcia sprzedaży, użytkownicy Facebooka czy Instagrama korzystają z tych platform w różnych celach, a zrobienie zakupów wcale nie musi być ich główną motywacją do sięgnięcia po telefon i włączenia aplikacji. Warto mieć to na uwadze – publikując atrakcyjne, wartościowe i pomocne treści, które nie są bezpośrednio nastawione na zwiększenie sprzedaży, możemy paradoksalnie przyczynić się do jej wzrostu, choć są to działania zwykle średnio- i długookresowe. Treści organiczne z reguły lepiej zapadają w pamięć, a ich regularna publikacja pozwala przypominać o marce. To także dobry sposób, by pokazać markę z innej strony, umieszczając na profilu treści, które nie znajdują się w reklamach i sloganach. Podejmujesz działania z zakresu CSR? Employer branding jest ważnym obszarem funkcjonowania Twojej firmy? Zainwestowałeś niedawno w „zielone” technologie, aby zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko? Planujesz udział w branżowych targach? A może zwiększyłeś obszar geograficzny działalności i rozpocząłeś ekspansję na rynki zagraniczne? O tym wszystkim warto informować za pomocą mediów społecznościowych, aby zaprezentować się z jak najlepszej strony i zwiększyć zainteresowanie marką.

W jaki sposób mogę zwiększyć zasięg organiczny?

Nie ma na to pytanie jednej poprawnej odpowiedzi, zwłaszcza, że algorytm Facebooka podlega ciągłym zmianom, przez co nie ma liczyć na trwałą i skuteczną receptę na zwiększanie zasięgu organicznego postów. Warto jednak rozważyć kilka działań, które mogą nam pomóc w osiągnięciu celu:

  • Dywersyfikacja treści – każdy użytkownik wykorzystuje media społecznościowe zgodnie ze swoimi preferencjami. Jedni skupiają się na materiałach video, inni przeglądają galerie zdjęć i grafik, są też osoby, których nie przerażają duże bloki tekstu. Publikując różnorodne treści wykorzystujące rozmaite media, zwiększamy nasze szanse dotarcia do odbiorców.
  • Znalezienie niszy – specjalizuj się! Wybierz dziedzinę, w której będziesz najlepszy i spraw, żeby Twój profil stał się pierwszym wyborem osób, które poszukują informacji i materiałów na określony temat.
  • Zadbaj o meaningful interactions – pod tym angielskim zwrotem ukrywają się reakcje, komentarze i udostępnienia, które są obecnie preferowane przez algorytmy. Staraj się wywołać dyskusje pod postami, zachęcaj do dzielenia się wrażeniami, spraw, żeby Twoi odbiorcy chcieli „coś zrobić” z udostępnioną przez Ciebie treścią.

Na jakim zasięgu powinienem się skupić?

Czasem warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów! W Hitdea przygotujemy dla Ciebie strategię komunikacji w mediach społecznościowych, dokonując analizy Twoich potrzeb i Twojego budżetu na marketing internetowy oraz łącząc zasięgi organiczne z płatnymi. Dzięki nam zyskasz pewność, że w pełni wykorzystujesz potencjał marketingu w sieci, a Twoje profile wypełnią się atrakcyjnymi i wartościowymi treściami. Wypełnij szybki brief i zacznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media Zasięg Zasięg płatny Zasięg organiczny Media społecznościowe

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów