Na co zwrócić uwagę projektując stronę internetową?

Na co zwrócić uwagę projektując stronę internetową?
Inne

Liczba znajdujących się w sieci stron internetowych dobija powoli do dwóch miliardów. I wtedy wchodzisz Ty, cały na biało, z nową witryną Twojej marki. Na co zwrócić uwagę podczas jej projektowania? W jaki sposób można wyróżnić się na tle konkurencji? Jak sprawić, żeby internauci wybrali właśnie Twój serwis? Czy są jakieś uniwersalne zasady, których zastosowanie pozwoli na stworzenie dobrej strony internetowej, która przypadnie do gustu zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym? Jeśli szukasz odpowiedzi na któreś z tych pytań, to jesteś w dobrym miejscu: w dzisiejszym artykule podpowiemy, na co warto zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej. Zaczynamy!

Kwestie techniczne

Zanim przejdziemy do kwestii związanych z zawartością strony, warto zadbać o warstwę techniczną naszej strony, ponieważ nawet najlepszy content nie będzie w stanie przyciągnąć użytkowników, jeśli serwis będzie działał wolno lub nie będzie chciał współpracować z urządzeniami mobilnymi. Wybraliśmy kilka najważniejszych zagadnień dotyczących optymalizacji technicznej.

Wybierz technologię dopasowaną do Twoich potrzeb

Przy wyborze CMS, na którym oparta zostanie witryna, zleceniodawcy kierują się zwykle jedną z dwóch przesłanek: preferencjami webmastera, który będzie odpowiedzialny za zakodowanie serwisu, lub przewidywaną skalą działalności. Wybór technologii ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju naszej strony i możliwości jej rozbudowy. Jest to szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych, którym zależy na dynamicznym rozwoju i rozbudowie portfolio produktów. Pamiętajmy jednak, że programowanie strony od zera nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem: po pierwsze z reguły jest to znacznie droższa opcja, po drugie zaś często wiąże nas to na dłużej z autorem strony, negatywnie wpływając na elastyczność w późniejszym okresie.

Zadbaj o sprawne funkcjonowanie strony

Wybór hostingu ma niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania witryny: długie czasy ładowania i częste awarie nie tylko negatywnie wpływają na wrażenia użytkowników, ale mogą także negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania: roboty indeksujące Google preferują szybkie i stabilne serwisy. Decydując się na konkretny hosting, warto też sprawdzić, czy dostawca usługi nie przechowuje na swoich serwerach treści niezgodnych z polityką giganta z Mountain View, bo to również może negatywnie wpłynąć na pozycję rankingową.

Zapewnij bezpieczeństwo użytkownikom strony

Społeczna świadomość dotycząca bezpieczeństwa danych osobowych stale rośnie. Jako dostawca serwisu ponosisz odpowiedzialność za dane udostępnione przez użytkowników, dlatego wdrożenie certyfikatu SSL to absolutna podstawa. Ma to niebagatelne znaczenie nie tylko w przypadku sklepów internetowych, ale także wszędzie tam, gdzie pojawiają się formularze. Od kilku lat Google mocno promuje bezpieczne witryny, umieszczając je na wyższych pozycjach w SERP, a użytkownicy przeglądarki Chrome widzą ostrzeżenie za każdym razem, gdy chcą wejść na stronę, która nie wykorzystuje protokołu https. Taki alert z reguły zwiększa współczynnik odrzuceń, co także negatywnie oddziałuje na pozycję rankingową strony.

Nie obrażaj się na rzeczywistość, czyli kilka słów o responsywności

Urządzenia mobilne generują już ponad połowę ruchu w sieci, dlatego zadbanie o prawidłowe funkcjonowanie strony na smartfonach i tabletach to dziś absolutna konieczność! Coraz częściej mówi się o budowaniu stron zgodnie z filozofią mobile first, a więc uwzględniającą przede wszystkim potrzeby użytkowników urządzeń przenośnych. Strony zaprojektowane w myśl tej koncepcji z reguły są dość lekkie, dzięki czemu szybciej się ładują, a ich interfejs został znacznie uproszczony i odchudzony, żeby nie zajmował dużo miejsca na niewielkim ekranie i nie przeszkadzał w nawigacji w witrynie. Jeszcze kilka lat temu stałą praktyką właścicieli stron było stworzenie osobnej wersji serwisu dedykowanej urządzeniom mobilnym, ale to podejście powoli ustępuje tworzeniu stron responsywnych. Nie wchodząc w techniczne szczegóły związane z pracą robotów indeksujących, z punktu widzenia pozycjonowania strony bardziej opłaca się stworzenie jednej wersji serwisu, która poprawnie wyświetla się na wszystkich rodzajach urządzeń.

Pamiętaj o osobach z niepełnosprawnościami

Niektórzy użytkownicy Internetu to osoby z różnymi niepełnosprawnościami, i warto zadbać o to, by możliwe było dla nich komfortowe korzystanie z naszego serwisu. Choć dostosowanie strony do wymogów WCAG 2.1 nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję rankingową strony, podejmowane prace często wpływają na SEO w sposób pośredni, a przy okazji pozwalają budować pozytywny wizerunek firmy. Inwestycja w dostępność nie jest więc bez znaczenia z marketingowego punktu widzenia.

Zawartość, czyli to, co odbiorcy lubią najbardziej

Skoro zadbaliśmy już o warstwę techniczną, i nasza strona jest responsywna, bezpieczna, szybka, stabilna i dostępna, czas wypełnić ją odpowiednią zawartością, bo to właśnie od niej będzie zależało to, czy użytkownicy strony będą chcieli ją odwiedzać. Przygotowaliśmy kilka porad, które ułatwią planowanie, tworzenie i optymalizowanie contentu:

  • dokładnie zaplanuj rozbudowę witryny, dbając o czytelną strukturę strony i upewniając się, że do każdej z podstron serwisu da się bezproblemowo dotrzeć. Jeśli zależy Ci na tym, by strona została poprawnie zaindeksowana przez crawlery (a jak najbardziej powinno Ci na tym zależeć!), stwórz mapę witryny;
  • regularnie aktualizuj treści. Dzięki temu użytkownicy będą mieli dostęp do aktualnych informacji, co korzystnie przełoży się na pozycję rankingową strony;
  • zadbaj o odpowiednie nasycenie contentu słowami kluczowymi. Przyjmuje się, że optymalny poziom to 1-2 powtórzenia frazy na 1000 znaków ze spacjami. Dobór odpowiednich fraz ułatwi bezpłatne narzędzie Planer Słów Kluczowych Google;
  • zadbaj o przejrzystą strukturę treści. Wykorzystaj nagłówki, akapity, wprowadź wypunktowania i listy numerowane, korzystaj z meta tagów title i description, dbając o to, by tagi dla poszczególnych podstron były unikatowe;
  • eksperymentuj z formatami treści. Kto wie, może Twoi odbiorcy wolą infografikę i podcast od długiego tekstu blogowego? Popularność poszczególnych formatów sprawdzisz dzięki Google Search Console;
  • poznaj swoich odbiorców. Dzięki temu będziesz wiedział, w jaki sposób trafiają na Twoją stronę, jak zachowują się w serwisie i jakich informacji poszukują. Dzięki temu będziesz tworzył treści bardziej odpowiadające preferencjom grupy docelowej, co powinno przełożyć się na większą widoczność strony w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu w witrynie.

Zależy Ci na wysokiej pozycji w SERP? Zadbaj o link building!

Przejrzysta struktura linków wewnętrznych oraz umieszczenie odnośników zewnętrznych przychodzących w wartościowych serwisach to jeden z filarów strategii SEO. Na pozycję rankingową bezpośredni wpływ mają zwłaszcza linki zewnętrzne, które dla crawlerów są swoistym znakiem jakości. To także dodatkowy sposób na generowanie ruchu na stronie, dlatego warto dopilnować, by odnośniki prowadzące na stronę pojawiły się w różnych miejscach internetu.

Samo SEO to za mało

O pozycjonowaniu stron napisano w ostatnich latach bardzo wiele, ale wydaje się, że skupienie się na pozycji rankingowej strony to już za mało. Obecnie zawrotną karierę robi SXO, czyli podejście łączące dbałość o widoczność w wynikach wyszukiwania z projektowaniem unikalnych doświadczeń (UX). Strony powstające w myśl tej filozofii są przyjazne nie tylko dla robotów indeksujących, ale także dla odbiorcy. SXO sprawdza się doskonale w przypadku biznesów e-commerce, ale można z powodzeniem stosować jego założenia także w przypadku serwisów contentowych oraz witryn firm z sektora usług.

Strona internetowa? Hitdea!

Stworzenie strony internetowej warto zlecić profesjonalistom! W Hitdea wiemy, jak sprawić, by strona nie tylko wyglądała dobrze, ale także była odpowiednio zoptymalizowana, stabilna, bezpieczna i responsywna na urządzeniach mobilnych. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie, a nasze serwisy poprawiamy do skutku: celem jest satysfakcja klienta. Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

e-commerce Strona internetowa landing page responsywność web development tworzenie stron internetowych UX UI

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów