Skuteczna strategia marketingowa uwzględniająca działania online wymaga ciągłej adaptacji do zmieniającego się otoczenia technologicznego – rozwój technologii wymusza na firmach wykorzystywanie nowych kanałów komunikacji i narzędzi marketingowych. Dobrym przykładem jest TikTok, który w krótkim czasie stał się istotnym kanałem social media i ważnym narzędziem pozwalającym na dotarcie z komunikacją do nowych grup odbiorców i zwiększenie zasięgu oddziaływania marki. Wydaje się, że podobny wzrost znaczenia będziemy mogli zaobserwować w przypadku NFT, ponieważ już teraz technologią tą interesują się nie tylko firmy z sektora IT, ale także duże koncerny zajmujące się sprzedażą detaliczną, marki z obszaru tradycyjnych mediów oraz artyści. Wykorzystanie technologii wciąż rodzi jednak wiele pytań, a jedno z podstawowych brzmi: czym właściwie jest NFT?
Co to jest NFT?
Angielski skrótowiec NFT powstał od słów non fungible token, które ciężko jest precyzyjnie oddać w języku polskim, a które w wolnym tłumaczeniu oznaczają niewymienialny token – token, który posiada unikalny charakter, i którego nie da się wymienić na podobny. Technologia oparta jest na architekturze blockchain (wykorzystywanej chociażby przez Bitcoin), a każdy token posiada informacje odróżniające go od pozostałych tokenów.
Poszczególne NFT swoją wartość czerpią z dwóch źródeł:
- jako forma kryptowaluty,
- jako forma sztuki, ze względu na zakodowaną treść graficzną, muzyczną, tekstową lub video.
Warto zauważyć, że kupujący NFT, który reprezentuje określone dzieło sztuki, nie zawsze musi stać się beneficjentem przywilejów związanych z przeniesieniem własności praw autorskich – NFT może stanowić twór posiadania określanego aktywa, ale odrębny od praw autorskich.
Nie tylko sztuka – jakie jeszcze mogą być zastosowania NFT?
Choć technologia NFT kojarzona jest przede wszystkim ze światem sztuki, emisja prac artystów w formie unikalnych tokenów nie jest jedynym możliwym zastosowaniem dla tej technologii.
Właściciele punktów usługowych mogą wykorzystać wyemitowane przez siebie NFT jako rodzaj wyjątkowej karty członkowskiej czy biletu wstępu – takie rozwiązanie z pewnością sprawdzi się już w niedalekiej przyszłości w przypadku klubów fitness, hal i stadionów czy teatrów i kin.
NFT może też posłużyć także jako rodzaj unikalnej pamiątki z popularnych wśród turystów obiektów czy miejsc.
Osobną kwestią jest wykorzystanie NFT w ramach gamingu czy metaverse – tutaj możliwości wydają się wręcz nieograniczone, a same tokeny mogą w tym przypadku reprezentować wyjątkowe, limitowane przedmioty czy elementy wyposażenia.
Również w przypadku tradycyjnych mediów NFT mogą mieć bardzo szerokie zastosowanie – wykorzystując tę technologię, można zezwalać na dostęp do ekskluzywnych artykułów, wywiadów, zdjęć, materiałów video czy podcastów.
Unikalny charakter tokenów stwarza także możliwość wykorzystania ich jako poświadczenia autentyczności, aktu własności (np. nieruchomości czy gruntu) lub certyfikatu oryginalności koncepcji bądź idei.
Przykłady wykorzystania NFT przez znane marki
Choć konsumenci dopiero oswajają się z technologią NFT, wiele znanych na całym świecie marek rozpoczęło już działania marketingowe, które opierają się na emisji unikalnych, niewymienialnych tokenów.
Najpopularniejsza koszykarska liga świata, NBA, wyemitowała kolekcję NBA Top Shot zawierającą najlepsze zagrania w formie zdjęć i materiałów video – marka wykorzystała istniejące zasoby cyfrowe, które dzięki ich emisji w ograniczonej ilości zyskały wartość kolekcjonerską, a jeden z tokenów został wylicytowany za imponującą kwotę niemalże czterystu tysięcy dolarów.
Firma Mattel, słynny producent popularnych zabawek od wielu dekad oferuje zabawki, które mają charakter kolekcjonerski – chodzi oczywiście o słynne resoraki Hot Wheels. Technologia NFT pozwoliła dodatkowo podkreślić unikalność produktów, a firma Mattel zdecydowała się wyemitować trzy modele zabawek w formie tokenów, umożliwiając kolekcjonerom rozszerzenie zbiorów o cyfrowe Hot Wheels.
Potencjał NFT dostrzegł także „Playboy”, co nie powinno być dużym zaskoczeniem, zważywszy na to, że branża erotyczna od zawsze szła w awangardzie postępu technologicznego, dokładając swoją cegiełkę do popularyzacji określonych formatów czy urządzeń. Właściciele popularnego magazynu dla panów zdecydowali się wyemitować w formie tokenów kolekcję zdjęć zatytułowaną „The Art of Gender and Sexuality”, których autorami są laureaci przeprowadzonego przez czasopismo konkursu fotograficznego.
Dlaczego marki decydują się na emisję NFT?
Choć obecnie, na wciąż początkowym etapie rozwoju, NFT pozostaje domeną geeków i niewielkiej, elitarnej grupy odbiorców, marki i twórcy decydują się na wykorzystanie tej technologii. Jakie przyczyny skłaniają firmy do emisji tokenów? Można wymienić przynajmniej trzy powody:
- chęć zaoferowania konsumentom unikalnego doświadczenia (w tym kontekście NFT można potraktować jako „coś ekstra”, dodatek do regularnej działalności marki i sposób na zaskoczenie odbiorców,
- zwiększenie prestiżu marki (wpisana w technologię NFT ekstremalna rzadkość sprawia, że dobra są traktowane jako luksusowe, i mogą stanowić dobrą lokatę kapitału)
- uzyskanie rozgłosu w internecie (choć emisja tokenów może okazać się dobrym źródłem dochodu, nie do przecenienia jest także wzrost rozpoznawalności marki i zwiększenie ruchu na stronie WWW oraz w firmowych social media).
Przygotowanie strategii marketingowej wykorzystującej NFT
W Hitdea trzymamy rękę na pulsie, i doskonale wiemy, jak wykorzystać najnowsze narzędzia i technologie w sposób, który przybliży Twoją firmę do realizacji celów biznesowych. Nasi specjaliści pomogą Ci przygotować odpowiednie rozwiązania i konkretne działania, które pozwolą zmonetyzować potencjał kryjący się za NFT, wygenerują większy ruch w firmowych kanałach social media i na stronie WWW, pomogą Twojej marce dotrzeć z komunikacją do nowych odbiorców oraz przyczynią się do budowy wizerunku nowoczesnego, sprawnie poruszającego się w cyfrowym świecie przedsiębiorstwa. Niekonwencjonalne działania marketingowe to nasza specjalność! Hitdea – pomysł to pierwszy krok. Wypełnij szybki brief i zacznij współpracę: https://hitdea.pl/szybka-wycena/