Co daje strategia?
Strategia to określenie drogi Twojej firmy od punktu wyjścia do obranego celu. Z naszych życiowych doświadczeń wynika, że o ile bardzo dobrze wiemy, gdzie chcemy dojść o tyle bardzo często błędnie określamy nasz punkt wyjścia. Potwierdzają to badania naukowe. Dlatego w kontakcie z klientem analiza ma kluczowe zadanie. Rozumiemy potrzebę precyzyjnego określenia każdego z etapów działania oraz wagę wartości początkowych. Wspólnie z Państwem ustalamy każdy z etapów, opisujemy go a następnie wspieramy w realizacji. My strategię współtworzymy, Państwo ją realizują.
- uporządkowujesz swoją wiedzę o otoczeniu gospodarczym
- zidentyfikujesz swoje mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia
- wykorzystasz wiedzę i kompetencje Twoich pracowników
- budujesz plan działania, pracujesz uporządkowanie
- masz określony kierunek biznesu – oszczędzasz czas
- koncentrujesz swoją uwagę na celach strategicznych – oszczędzasz energię
- spójne i uzgodnione działania całej załogi – oszczędzasz czas i pieniądze
- zintegrujesz działania swojego zespołu, Twoja firma to Twoi pracownicy
- podniesiesz swoja wiedzę biznesową
- zbudujesz zaufanie wśród partnerów biznesowych
Jak to robimy?
Określamy cel
Pierwszym krokiem do stworzenia skutecznej strategii marki jest zrozumienie celu Twojej organizacji. To pozornie trudne zadanie. Chociaż wyniki finansowe powinny uwzględniać tę analizę, skup się na tym, jaką wartość chcesz zapewnić swoim klientom. Na tym etapie kluczowe znaczenie ma zadawanie dociekliwych pytań, takich jak „Jak pomagamy naszym klientom rozwiązywać problemy?” I „Co sprawia, że klienci kochają nasze produkty?”.
Określamy pozycję rynkową Twojej firmy
Równie ważne jest zrozumienie kontekstu, w którym działa Twoja firma. Żadna firma nie istnieje w próżni. Niezależnie od tego, czy Twoi konkurenci oferują bezpośrednio porównywalny produkt, czy też pośrednio konkurują o uwagę konsumentów. Co ważniejsze, ich wydajność wpływa na Twoją sytuację (i odwrotnie). Wiedza o tym, jak konkurenci zachowują się, działają i markują swoje produkty, pomoże Ci stworzyć strategię marki. Do tego kroku można podejść na kilka sposobów. Jednym z powszechnych sposobów zrozumienia pozycji rynkowej jest przeprowadzenie analizy konkurencji. Jedno jest pewne, im więcej czasu spędzisz na tym kroku, tym lepsze będzie twoje zrozumienie rynku.
Ustalamy cele SMART
S – czyli Sprecyzowany, M – czyli Mierzalny, A – czyli Atrakcyjny, R – czyli Realistyczny, T – czyli Terminowy. Cele powinny obejmować kluczowe obszary strategiczne, a nie tylko wyniki finansowe. Chociaż dobrą praktyką jest nakreślenie ideałów rozwoju. Upewnij się również, że cele dotyczą postrzegania marki, zasięgu, rozwoju produktów i codziennych operacji.
Tworzymy plan strategiczny
Kiedy już ustalisz cele, czas zacząć planować, jak je osiągniesz. To będzie stanowić większość strategii Twojej marki. Plan strategiczny nakreśli Twoje plany inwestycyjne i działania mające na celu osiągnięcie celów SMART nakreślonych w poprzednim kroku. Działania strategiczne powinny być wystarczająco szerokie, aby zapewnić elastyczność w miarę rozwoju firmy, ale wystarczająco szczegółowe, aby stworzyć silną tożsamość marki. Aspekty, które powinny zostać uwzględnione w strategii Twojej marki to:
- Misja, wartości i zasady wpływające na kulturę firmy
- Język marki i wskazówki wizualne zapewniające spójność
- Procesy i zasady, które umożliwiają tworzenie wartości marki
- Plany inwestycyjne dotyczące przyszłej ekspansji i przejęć
Strategia jest naczelną zasadą, na podstawie której podejmowane są decyzje. Z drugiej strony taktyka to dokładne sposoby realizacji strategii.
Testujemy, udoskonalamy i rozwijamy
Istnieją dwa kluczowe pytania, które należy regularnie zadawać i sprawdzać:
- Czy taktyki, których używamy, są najlepiej dopasowane do naszej strategii marki i celów SMART?
- Czy nasza strategia marki jest nadal aktualna i skuteczna w środowisku konkurencyjnym?
Jeśli odpowiedź na te pytania brzmi „nie”, to czas udoskonalić i rozwinąć swoją strategię. Aby to zrobić, musisz określić, które aspekty strategii (lub które taktyki) nie są odpowiednie, i zbadać przyczyny takiego stanu rzeczy. Badając przyczyny i alternatywy, powinieneś zebrać informacje od: klientów, pracowników, decydentów i konkurentów. Po zebraniu danych następnym krokiem jest znalezienie alternatyw, ocena ich zalet i wreszcie (najtrudniejsza ze wszystkich) decyzja o zmianach w strategii.
Jak wprowadzamy strategię marki w życie?
Wykorzystujemy sprawdzone metody
Tworzymy treści dopasowane do Twojej marki
Opowiadamy historię Twojej marki
Maksymalizujemy zasięg treści
Zapytaj nas o propozycję
dla Twojej marki
Szanujemy Twój czas. Zadaj nam pytanie, a uzyskasz odpowiedź, która przybliży nas do współpracy.