Recykling treści. Jak robić to efektywnie?

Recykling treści. Jak robić to efektywnie?
Inne

Recykling strony to sposób, by upiec kilka pieczeni na jednym ogniu. Z jednej strony pozwala uaktualnić treści na stronie, także wtedy, gdy zwyczajnie brakuje nam tematów lub czasu na opracowanie nowych zagadnień. Taka aktualizacja nie powinna umknąć uwadze robotów indeksujących Google, co może skutkować poprawą widoczności strony w wynikach wyszukiwania. To także sposób, by przyciągnąć większą liczbę użytkowników i zatrzymać ich na dłużej. Może się też zdarzyć, że dotychczas opublikowane treści zostały z różnych względów pominięte przez użytkowników, i ich aktualizacja może zwiększyć grono odbiorców danego materiału. Jak jednak prowadzić działania z zakresu recyklingu treści w sposób efektywny? Zajmiemy się tym zagadnieniem w dzisiejszym wpisie.

Co to jest recykling treści?

Pod pojęciem recyklingu treści rozumiemy wykorzystanie dotychczas opublikowanych treści i ich aktualizację lub opracowanie istniejących materiałów w innych formatach, co pozwala dotrzeć do nowych odbiorców i podtrzymać zaciekawienie użytkowników naszym serwisem. Nie należy jednak mylić recyklingu treści z prostym (i negatywnie postrzeganym przez roboty indeksujące) duplikowaniem kontentu, nie chodzi bowiem o kopiowanie istniejących już w ramach strony treści, a przerobienie ich w taki sposób, by zyskały drugie życie.

Dlaczego warto zdecydować się na recykling treści?

Z badań przeprowadzonych przez serwis hubspot.com wynika, że starsze wpisy potrafią znacznie mocniej wpływać na ruch na stronie oraz liczbę pozyskiwanych leadów, niż najnowsze materiały. Można to przyrównać do efektu kuli śniegowej: rosnące archiwum treści orbitujących wobec pokrewnych słów kluczowych sprawia, że w “oczach” algorytmu Google strona wyrasta na autorytet w danej dziedzinie, co korzystnie wpływa na jej pozycję w SERP.

Z tego względu warto co jakiś czas dokonać przeglądu archiwum w poszukiwaniu tzw. evergreen content, czyli artykułów odpowiadających na wciąż aktualne (i wpisywane w wyszukiwarkę) pytania. Zaktualizowanie tego typu materiałów sprawi, że będą aktualne przez kolejne miesiące lub lata, generując wartościowy ruch w witrynie.

Aktualizacja treści jest też pożądana z punktu widzenia wzmacniania struktury linków wewnętrznych: recykling treści pozwala uzupełnić podstrony o linki do nowszych artykułów, w których poruszane są pokrewne zagadnienia. Dopisanie dodatkowego akapitu to także szansa na dodanie nowych słów kluczowych lub lepsze zoptymalizowanie treści pod kątem dotychczas wykorzystywanych fraz.

Recykling treści w trzech krokach

Skoro wiemy już, jakie korzyści może przynieść ponowne wykorzystanie treści zawartych na stronie, czas zastanowić się nad tym, jak to zrobić, by przyniosło to możliwie jak najlepsze efekty. Naszym zdaniem trzy proste kroki wystarczą, żeby proces uaktualniania i przerabiania materiałów przebiegał sprawnie i korzystnie wpływał na widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz liczbę pozyskanych leadów.

Zajrzyj do statystyk

Dzięki Google Analytics lub Google Search Console w łatwy i szybki sposób ocenisz, które materiały mogą wymagać aktualizacji. Statystyki dotyczące ruchu, zachowania użytkowników, czasu spędzanego na poszczególnych podstronach oraz współczynnik odrzuceń to przydatne informacje, które pozwolą wskazać content, któremu w pierwszej kolejności przydałoby się odświeżenie i ponowna weryfikacja.

Dokonaj analizy treści

Recykling treści nie zawsze musi wymagać gruntownego odświeżenia materiału. Czasem wystarczy dodanie kilku nowych grafik i stworzenie tekstów alternatywnych czy optymalizacja meta tagów title i description. Warto jednak gruntownie przeczytać aktualizowany tekst: być może normy prawne, na które się powoływaliśmy, już nie obowiązują, albo artykuł, do którego linkowaliśmy, zniknął z sieci? Warto zadbać o to, by materiał w wyczerpujący sposób traktował dane zagadnienie oraz odpowiadał na konkretne zapytania wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Zadbajmy też o odpowiednią strukturę nagłówków i warstwę wizualną tekstu, co korzystnie wpłynie na UX i pozwoli zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Poinformuj o dokonanej aktualizacji w social media

Zadbanie o odpowiednią dystrybucję treści jest jednym z podstawowych działań podejmowanych w ramach content marketingu. Stworzenie postów w wykorzystywanych przez Twoją markę mediach społecznościowych to sposób na wygenerowanie dodatkowego ruchu oraz szansa na dotarcie do nowych odbiorców, jeśli Twoi followersi zdecydują się na udostępnienie zawartości na swoich profilach.

Dlaczego tworzenie contentu w różnych formatach to dobry pomysł?

Innym, równie często spotykanym sposobem na nadanie dotychczas opublikowanym materiałom drugiego życia, jest publikacja ich w innej formie. Dlaczego uważamy, że to dobry pomysł? Bo różni ludzie mają różne potrzeby i preferencje: opracowanie danego zagadnienia w formie wpisu blogowego, vloga, podcastu i infografiki pozwoli dotrzeć do wielu grup odbiorców z materiałem dopasowanym do ich preferencji i potrzeby chwili. Może się okazać, że temat, który uważaliśmy za niszowy, skierowany do wąskiej grupy specjalistów i zapaleńców, może wypłynąć na szerokie wody, jeśli zostanie opublikowany w formie podcastu. Niewykluczone jest także to, że osoba, która natrafi na nasz tutorial na YouTube, po jakimś czasie z chęcią sprawdzi artykuły na firmowym blogu i zapisze się do newslettera.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że opracowanie tego samego materiału w różnych formatach jest znacznie szybsze, prostsze i zwyczajnie tańsze od prowadzenia osobnego kanału na YouTube, bloga i podcastu. Skoro poświęcamy określoną ilość czasu na zgłębienie danego zagadnienia, warto wykorzystać zdobytą wiedzę na wiele sposobów, i zapewnić materiałom dłuższe życie.

Recykling treści. Jak robić to efektywnie? Podsumowanie

Recykling treści to szansa zarówno dla właściciela strony, jak i odbiorcy, a jego mądre wykorzystanie pozwala odnieść szereg mierzalnych korzyści. Pozornie niewiele znaczące działania, które nie zajmują zbyt wiele czasu i nie generują dużych kosztów, mogą przełożyć się na istotny wzrost liczby konwersji, większy ruch na stronie czy poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Zaproponowana przez nas trzyetapowa formuła aktualizowania treści to solidna podstawa do zastosowania recyklingu treści w praktyce i przeprowadzenia działań w sposób efektywny. Warto po nią sięgnąć zwłaszcza wtedy, gdy chwilowo brak nam inspiracji do tworzenia nowych wpisów, a zależy nam na podtrzymaniu zainteresowania serwisem.

Content marketing Marketing online Marketing zero waste Recykling treści

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów