Transmisje na żywo – jak zbudować zaangażowaną społeczność wokół marki i zwiększyć sprzedaż?
Globalna pandemia, która spowodowała poważne straty w wielu gałęziach gospodarki, zadziałała jak akcelerator procesów, które obserwowaliśmy jeszcze przed jej wybuchem. Mam tu na myśli wzrost znaczenia sektora e-commerce i pewne przesunięcia w strukturze całego handlu, których beneficjentami są przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą produktów i usług online.
Co ciekawe, raport „Handel vs. Koronawirus” opracowany przez Shoper pokazuje, że Polacy wybierają zakupy online nie tylko w przypadku sprzętu elektronicznego czy dóbr kultury, ale na popularności zyskują także sklepy internetowe oferujące medykamenty, kosmetyki czy produkty spożywcze. Właśnie sektor e-grocery wydaje się być największym „wygranym” pandemii – lęk przed zakażeniem oraz wprowadzane przez rząd obostrzenia uderzające w tradycyjny handel sprawiły, że zakupy online, postrzegane jako bezpieczniejsze i wygodniejsze, zyskały na popularności.
W 2020 r. sektor e-commerce miał już 14% udziału w handlu detalicznym w Polsce. Analitycy PwC przewidują, że wartość sektora handlu internetowego osiągnie 162 mld złotych w 2026 r., co oznaczałoby wzrost sektora o około 12% rok do roku. Są ku temu mocne podstawy – przeszło 80% respondentów deklaruje, że – nawet po ustaniu pandemii – nie zmniejszy częstotliwości zakupów online.
Szacuje się, że ok. 150 tys. przedsiębiorców prowadzi sprzedaż w Internecie, co nie jest przesadnie imponującym wynikiem w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, dlatego analitycy twierdzą, że w najbliższym okresie w tym sektorze pojawi się wielu nowych graczy.
Kluczowe obszary dla firm prowadzących sprzedaż online
Analiza przygotowana przez PwC wskazuje na cztery istotne aspekty, które należy wziąć pod uwagę, gdy chcemy z powodzeniem sprzedawać w Internecie. Są to:
- omnichannel, czyli spójność marki w różnych kanałach sprzedaży – niezależnie od tego, czy handlujemy tradycyjnie i online, czy do prowadzenia sprzedaży wykorzystujemy wyłącznie Internet, sprzedając na różnych platformach/marketplace’ach,
- customer experience – jak pokazują przeprowadzone badania, wielu polskich konsumentów rezygnuje z marek już po pierwszym negatywnym doświadczeniu, dlatego należy przyjąć orientację klientocentryczną i zadbać o zadowolenie klienta na każdym z etapów sprzedaży,
- aktywizacja i lojalizacja klientów, a więc działania uwzględniające programy lojalnościowe, politykę rabatową, przejrzystą politykę cenową,
- ciągłość łańcuchów dostaw, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, tak istotne w czasach cechujących się dużym poziomem niepewności.
Marketplace – platformy wspierające sprzedaż produktów online
Portale typu marketplace takie jak Allegro czy Amazon mogą okazać się ważnym wsparciem w sprzedaży produktów w Internecie. Szacuje się, że przeszło 1/3 firm, które prowadzą sklepy online w Polsce, korzysta z możliwości oferowania swoich produktów na Allegro. To istotne ułatwienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy prowadzimy sprzedaż dość niszowych produktów lub dopiero raczkujemy w sektorze e-commerce – wypromowanie marki oraz własnej witryny wymaga czasu i zasobów finansowych, a oferując swoje produkty na jednej z platform marketplace i wykorzystując jej infrastrukturę oraz oferowane przez nią możliwości, możemy w krótkim czasie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Social media jako narzędzia wsparcia sprzedaży
Dodatkowym narzędziem wspierającym sprzedaż w naszym sklepie internetowym mogą być kanały w mediach społecznościowych. Wiele przedsiębiorstw zaniedbuje ten sposób dotarcia z ofertą do potencjalnych odbiorców, co jest poważnym błędem z punktu widzenia efektywności prowadzenia sprzedaży – 73% użytkowników Internetu w Polsce posiada konta w social media, spędzając w tych kanałach średnio przeszło dwie godziny dziennie. To ogromna rzesza potencjalnych klientów, którzy tylko czekają na Twoją ofertę – warto za nimi podążyć i pokazać, co możemy im zaproponować.
Warto mieć świadomość, że – wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa – kwota, którą konsumenci decydują się przeznaczyć na zakupy pod wpływem impulsu, staje się coraz większa. Oferta pojawiająca się w social media – ciekawa promocja lub wyprzedaż – może stać się katalizatorem dla spontanicznej decyzji zakupowej, dlatego warto traktować kanały w mediach społecznościowych jako swoiste okno wystawowe i w ten sposób próbować wywrzeć wpływ na konsumenta.
Sklep online w kanałach social media – najczęstsze błędy
Wiemy już, że kanały w mediach społecznościowych mogą posłużyć nam jako narzędzie napędzające wzrost sprzedaży. Jak jednak prowadzić komunikację na profilach? Warto wystrzegać się prostych błędów, które negatywnie wpływają na wizerunek marki i oddalają nas od osiągnięcia celu, jakim jest konwersja i wzrost przychodów ze sprzedaży. Te błędy to m.in.:
- zbyt nachalna reklama – w mediach społecznościowych istotne jest zaciekawienie klienta, a nie wymuszenie zakupu, dlatego postarajmy się traktować przygotowywane komunikaty reklamowe w sposób nieco zniuansowany, unikając wykrzykników i nachalnych, „opresyjnych” zwrotów,
- nieodpowiednie zdefiniowanie grup docelowych – poświęćmy nieco czasu na poznanie naszych klientów, zorientujmy się, jakimi cechami się charakteryzują i skierujmy reklamę do zawężonej grupy odbiorców, dzięki czemu lepiej wykorzystamy budżet na promocję,
- nieatrakcyjne materiały – dbajmy o wizerunek, przygotowując wysokiej jakości materiały tekstowe i graficzne – zwłaszcza, jeśli korzystamy z remarketingu,
- przekierowywanie klientów na stronę główną sklepu, a nie do konkretnego produktu/kategorii – jeśli potencjalny klient zainteresuje się reklamowanym produktem, to po kliknięciu w link chce trafić na jego podstronę – nie wymagajmy od niego dodatkowego wysiłku związanego z wyszukiwaniem produktu.
Jak skutecznie sprzedawać za pomocą live’ów na Facebooku?
Tak zwany „live sprzedażowy” to transmisja video na żywo, podczas której prezentujemy naszą ofertę – opisując właściwości i zalety konkretnego produktu lub grupy produktów/kategorii. To dobre narzędzie, które pozwala jednocześnie budować społeczność wokół naszej marki/sklepu i osiągać wyższe przychody ze sprzedaży.
Zwłaszcza w sytuacji pandemicznej, przy ograniczeniach nakładanych na tradycyjny handel, live sprzedażowy może stworzyć wrażenie „pójścia na zakupy” i zastąpić kontekst społeczny oraz inne zalety związane z handlem stacjonarnym.
Prowadzenie live’ów sprzedażowych wiąże się z niskimi barierami wejścia (wystarczy urządzenie wyposażone w kamerę, np. laptop lub smartfon, a całą operację jesteśmy w stanie przeprowadzić samodzielnie), ponadto pozwala zaprezentować nasze produkty takimi, jakimi są naprawdę – a klienci coraz częściej wybierają naturalność i autentyczność.
Live sprzedażowe – czy lepiej robić je samodzielnie, czy zlecić?
Jeśli nie czujemy się komfortowo występując przed kamerą, dobrym rozwiązaniem, które zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu, będzie zlecenie przeprowadzenia live’ów sprzedażowych osobom z doświadczeniem w tej dziedzinie. W Hitdea doskonale wiemy, jak sprzedawać za pomocą mediów społecznościowych i z pewnością znajdziemy optymalne rozwiązanie dla Twojego sklepu internetowego. Wypełnij krótki brief i uzyskaj szybką wycenę: https://hitdea.pl/szybka-wycena/