Trendy 2022

Trendy 2022
Marketing Informacje

Marketing – czego możemy się spodziewać po 2022 roku?

Marketing jest wyjątkowo dynamicznie rozwijającą się branżą, w której niemal każdego roku ma miejsce wydarzenie, które zmienia reguły gry. Duże rozproszenie kanałów komunikacji, wariantów strategii i konkretnych działań podejmowanych przez marki raczej nie sprzyja antycypowaniu konkretnych, wyraźnych trendów. Mimo to, na podstawie własnych obserwacji oraz wypowiedzi ekspertów, postanowiliśmy przygotować krótką listę, która pozwoli zorientować się w sytuacji na rynku i przygotować działania, które będą zgodne z „duchem epoki”. Nie jest to jednak wróżenie z fusów – część z opisanych zjawisk towarzyszy nam już od pewnego czasu, i wydaje się, że będą tylko nabierać na sile. Zaczynamy!

Dalszy wzrost znaczenia sektora e-commerce

To zjawisko, które obserwujemy już od kilku lat, a które ze względu na pandemię gwałtownie przyspieszyło – rośnie liczba podmiotów zajmujących się handlem online oraz wartość całego sektora, a eksperci prognozują kilkunastoprocentową stopę wzrostu w kolejnych latach. Mimo zniesienia większości obostrzeń dotyczących handlu, Polacy nadal obawiają się zakażenia podczas zakupów w sklepach stacjonarnych – takie wnioski można wysnuć z badania przeprowadzonego przez Deloitte pod koniec 2021 r., dlatego należy się spodziewać dalszego przesuwania akcentów z tradycyjnych placówek handlowych na rzecz marketplace i sklepów internetowych.
Istotny wpływ na sytuację na rynku mogą mieć najwięksi gracze – nie tylko dotychczasowy lokalny hegemon, Allegro, ale także globalny gigant Amazon czy Aliexpress, który planuje otworzyć magazyn pod Łodzią. Mniejsze firmy będą musiały szybko dostosować się do wymagań rynkowych i otworzyć się na rozwiązania oferowane przez największych konkurentów.

Skupienie się na doświadczeniu klienta

Wraz z intensyfikacją konkurencji pomiędzy firmami, możemy spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia pozytywnych doświadczeń klientów – i dotyczy to nie tylko sklepów internetowych, ale także tradycyjnych kanałów sprzedaży. Bezpieczeństwo zakupów, prokliencka postawa, dostępność wielu form płatności i finansowania, pomoc techniczna, obsługa posprzedażowa, możliwość dopasowania produktu do życzeń klienta, konfiguratory, bezpłatna wysyłka i zwrot, szybkość dostawy, responsywność na urządzeniach mobilnych – firmy będą prześcigać się w dostarczaniu rozwiązań, które mają na celu zwiększenie satysfakcji klienta, żeby zawsze być chociaż o pół kroku przed konkurencją.

Wsłuchiwanie się w opinie konsumentów

W lepszym dopasowaniu oferty do potrzeb klienta oraz usprawnieniu samego procesu zakupu pomogą insighty konsumenckie – zamiast prowadzenia jednostronnej komunikacji, marki coraz częściej będą chciały zachęcić odbiorców do dialogu. Umiejętne wsłuchiwanie się w opinie i sugestie może być istotnym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej – kluczem jest jednak otwarta postawa i elastyczność, szukanie konkretnych rozwiązań i usprawnień we współpracy z odbiorcami.

„Zburzenie czwartej ściany”

Aby zachęcić klientów do dialogu, niektóre marki zechcą zaprosić odbiorców „za kulisy” i zachęcić ich do interakcji – spodziewajmy się licznych stories, które będą prezentować działalność firm „od kuchni”. Tego typu działania pozwolą firmom manifestować odwagę, dystans i otwartą postawę, a przy okazji mogą zwiększyć liczbę interakcji oraz sensownych, możliwych do zrealizowania pomysłów proponowanych przez klientów.

Nacisk na ekologię

Przesunięcie akcentów w kierunku bardziej ekologicznego podejścia mogliśmy zaobserwować w ostatnich latach w komunikacji dużych globalnych marek – także w branżach rzadko kojarzących się z ochroną środowiska. Producenci odzieży, firmy motoryzacyjne, dostawcy sprzętu i przetwórcy żywności podejmują rozmaite działania, które mają sprawić, że coraz bardziej świadomi wyzwań związanych z ochroną środowiska konsumenci łagodniejszym okiem spojrzą na ich produkty. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z realnymi działaniami mającymi na celu ochronę klimatu, czy z tzw. greenwashingiem, firmy próbują zaakcentować chęć ograniczenia swojego negatywnego wpływu na środowisko, i w ten sposób pozyskać najmłodszych, najmocniej zaangażowanych w działalność ekologiczną konsumentów.

Żadnej ściemy!

I tu płynnie przechodzimy do kolejnego, bardzo istotnego punktu, który został dodatkowo wzmocniony przez sytuację związaną z pandemią – konsumenci coraz wyżej cenią spójność wizerunku. Po części pewnie ma to związek z dojściem do głosu młodego pokolenia, które jest bardzo mocno wyczulone na fałsz, ale wydaje się, że to szerszy trend – i dotyczy nie tylko marek osobistych i osób publicznych, ale także firm zajmujących się dostarczaniem produktów. Dlatego starajmy się nie rzucać słów na wiatr, i miejmy świadomość, że zostaniemy dość szybko rozliczeni z deklaracji składanych odbiorcom.

Większe rozproszenie kanałów komunikacji

Wszyscy mówią o TikToku (i słusznie, bo już w 2020 r. był najchętniej pobieraną aplikacją na świecie), ale istnieją jeszcze inne kanały social media, które wprawdzie nie są w stanie zagrozić głównym graczom, lecz notują regularny wzrost liczby aktywnych użytkowników: Quora, Reddit, Telegram, Snapchat, Twitch. Zyskiwanie na znaczeniu przez te platformy wymusi na markach większe rozproszenie komunikacji i dalsze poszukiwanie nisz rynkowych poprzez kierowanie bardziej spersonalizowanego przekazu do coraz mocniej sprofilowanych grup odbiorców.

Nowe technologie, nowe możliwości

Dwa rozwiązania technologiczne, które mogą nieco „namieszać” w marketingu online to NFT i metawersum. O obu z nich pisaliśmy już w artykułach dostępnych na blogu:

Bądź z Hitdea w 2022 r.!

Niezależnie od tego, co wydarzy się w branży, w Hitdea będziemy stale trzymać rękę na pulsie, by proponować rozwiązania i działania, które pozwolą naszym klientom pozyskiwać nowych klientów i budować wizerunek zgodny z wymaganiami współcześnie stawianymi markom. Wypełnij szybki brief i dołącz do grona zadowolonych klientów: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media agencja reklamowa Marketing e-commerce NFT Trendy 2022

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów