Zmiany na Facebooku

Zmiany na Facebooku
Inne

Zmiany na Facebooku

Facebook pozostaje najpopularniejszym spośród dostępnych mediów społecznościowych. Choć jego liczba użytkowników w ostatnich miesiącach nieznacznie spadła (szacuje się, że z usług serwisu zrezygnowało około miliona ludzi), to i tak bardzo często pozostaje pierwszym wyborem internautów – dziennie średnio korzysta z niego ponad 1,9 miliarda osób z całego świata.

Meta, dostawca Facebooka, zauważa zmiany na rynku platform społecznościowych, modyfikując swój produkt w taki sposób, aby dostarczyć użytkownikom nowych funkcjonalności oraz wdrożyć rozwiązania z powodzeniem wykorzystywane przez konkurencję. Zmiany proponowane przez firmę Marka Zuckerberga mają zatrzymać odpływ użytkowników serwisu oraz sprawić, by medium to stało się bardziej atrakcyjne i angażujące – jak wynika z danych zebranych przez Sensor Tower, pod względem czasu spędzanego dziennie w poszczególnych platformach, Facebooka wyprzedza chociażby TikTok, YouTube czy Instagram. 

Jakie zmiany pracownicy firmy Meta przygotowali dla nas tym razem? Poniżej przegląd najciekawszych nowości na Facebooku.

Format video zyskuje na popularności – Meta wprowadza Facebook Reels

Według danych zebranych przez Meta, użytkownicy Facebooka i Instagrama ponad połowę czasu spędzanego w serwisach poświęcają na oglądanie materiałów video. Skoro format się sprawdza (a konkurencja w postaci TikToka nie próżnuje), firma Marka Zuckerberga postanowiła pójść za ciosem, i rozbudować funkcje związane z treściami filmowymi. Od lutego użytkownicy ze stu pięćdziesięciu krajów świata mogą korzystać z Facebook Reels, czyli funkcji bardzo zbliżonej do tej dostępnej na Instagramie.

Rolki na Facebooku mogą mieć maksymalnie sześćdziesiąt sekund długości, a dostawca usługi umożliwia tworzenie remixów, zapisywanie wersji roboczych oraz przycinanie dłuższych materiałów, aby dopasować je do formatu Reels.
Gdzie szukać tych materiałów? Rolki dostępne są w kilku różnych miejscach, co może nieco dezorientować i utrudniać nawigację w serwisie. Facebook Reels znajdziecie w Facebook Stories, zakładce “Watch”, górnej części feedu Facebooka, a sugerowane rolki będą co jakiś czas pojawiać się w feedzie. Nie należy także zapominać o tym, że Reels mogą być także publikowane w grupach – takie rozwiązanie ułatwi Wam wyszukanie rolek na interesujące Was tematy, co nieco upodabnia tę funkcję do sposobu działania algorytmu TikToka.

Nie tylko urządzenia mobilne – trwają testy nowego wyglądu wersji desktop Facebooka

Choć użytkownicy mediów społecznościowych coraz częściej sięgają po smartfony i tablety, nowa desktopowa wersja Facebooka budzi duże emocje. Przeprojektowany interfejs jest obecnie w fazie testów, i nie każdy ma możliwość zobaczenia go “u siebie”, ale w sieci krążą już liczne screenshoty nowego wyglądu, a większość z nich opatrzona jest emocjonalnymi komentarzami oraz dość typowym w takich sytuacjach lamentem, że “kiedyś to było”. Na temperaturę dyskusji z pewnością ma wpływ to, że Meta nie wprowadziła możliwości “powrotu” do poprzedniej wersji interfejsu, więc jeśli nowy wygląd nie przypadnie Wam do gustu, to i tak nie będziecie mieli dużej możliwości manewru.
A co się zmieniło? Na pierwszy rzut oka widać bardzo istotną modyfikację – pasek narzędziowy umożliwiający nawigację w serwisie, który znajdował się do tej pory nad feedem, powędrował na lewą stronę ekranu. Dzięki temu jest więcej miejsca na aktualności i rolki, ale zmiana początkowo może wydawać się mało intuicyjna – wspomniane przesunięcie sprawia, że po lewej stronie ekranu mamy już nie jedną, a dwie kolumny z przyciskami służącymi do poruszania się po platformie, co może dezorientować i sprawiać, że przypadkowo znajdziemy się w miejscu, w którym akurat wolelibyśmy nie być. Sensownym rozwiązaniem wydaje się z kolei wygospodarowanie miejsca na skróty do najczęściej odwiedzanych grup – Meta bardzo mocno promuje tę funkcjonalność Facebooka, nic dziwnego więc, że postanowiła ją dodatkowo “wyróżnić” w nowym widoku strony.

Nowe uprawnienia administratorów grup

Skoro już jesteśmy przy grupach, to warto odnotować nowe funkcje, które mają za zadanie ułatwić administratorom grup zarządzanie treściami. Meta zdaje sobie sprawę, że moderowanie grup jest niewdzięcznym i czasochłonnym zadaniem (zwłaszcza, jeśli grupa liczy wielu członków), dlatego każda zmiana, która ułatwi pracę administratorom jest jak najbardziej mile widziana.
Nowe funkcje to:

  • możliwość skorzystania z automatycznego “odsiewania” materiałów, które Meta zidentyfikowała jako fake newsy,
  • “zawieszenie” członka grupy, który zachowuje się niestosownie lub publikuje treści niezgodne z regulaminem społeczności,
  • Admin Assist, czyli cyfrowy pomocnik, który może zautomatyzować proces dodawania nowych członków, np. poprzez odrzucanie próśb osób, które nie odpowiedziały na wszystkie pytania.

Fake news wcale nie musi być artykułem – ważna zmiana dotycząca nakładek na zdjęcia profilowe

Nakładki na zdjęcia profilowe to bardzo popularna funkcja Facebooka – od czasu wprowadzenia tej funkcji w 2015 r., miliony użytkowników skorzystały z możliwości ustawienia nakładek, które nawiązywały do ważnych wydarzeń sportowych, kulturalnych, politycznych czy historycznych, albo zwyczajnie wyrażały osobowość danej osoby. Niektóre z nakładek miały charakter deklaracji, inne należałoby traktować w kategoriach żartu – niestety, od pewnego czasu ta pozornie niewinna funkcja zyskała także ciemną stronę. O co konkretnie chodzi? Oczywiście o fałszywe treści, z którymi musi się mierzyć dostawca serwisu – nakładki na zdjęcia profilowe stały się narzędziem, które wyjątkowo upodobały sobie ruchy antyszczepionkowe z całego świata, publikując w tej formie fałszywe informacje na temat pandemii.
Wprowadzona w marcu zmiana sprawi, że przeciętny użytkownik nie będzie miał możliwości stworzenia własnej nakładki na zdjęcie profilowe – od tej pory dostęp do tej funkcji uzyskają jedynie nieliczne, zweryfikowane przez dostawcę serwisu organizacje.

To już koniec dzisiejszego przeglądu zmian wprowadzonych na Facebooku – Reels, odświeżony wygląd wersji desktop, nowe funkcje dla administratorów grup oraz ograniczenia dotyczące nakładek na zdjęcia profilowe to pewnie nie jedyne nowości, których możemy się spodziewać w najbliższym czasie.

Social media Media społecznościowe Meta Grupy Moderacja Desktop

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów