Jak efektywnie zaplanować budżet marketingowy na nowy rok?

Jak efektywnie zaplanować budżet marketingowy na nowy rok?
Inne

Początek roku to czas nie tylko podsumowań i sprawozdań, ale także planowania działań na kolejne dwanaście miesięcy. To moment, który wiele firm wykorzystuje do przygotowania budżetów marketingowych. Dokładne zaplanowanie konkretnych działań oraz zasobów, które zostaną wykorzystane w poszczególnych kwartałach czy miesiącach ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem oraz pozwala zachować kontrolę nad wydatkami i na bieżąco sprawdzać stopień realizacji celów. Jak efektywnie zaplanować budżet marketingowy na nowy rok? Odpowiemy na to pytanie w dzisiejszym artykule.

Czym jest budżet marketingowy?

Budżet marketingowy to wszystkie środki przeznaczane na cel dynamizacji sprzedaży, zorientowane na realizację celów takich, jak zwiększenie świadomości marki, wzrost obrotów przedsiębiorstwa czy zwiększenie i ochronę udziału w rynku. W praktyce chodzi o ogół wydatków na reklamę firmy. W zależności od branży i obranej strategii budżet marketingowy stanowi od kilku do kilkunastu procent wszystkich wydatków przedsiębiorstwa.

Co składa się na budżet marketingowy?

Poza kosztami reklamy, na budżet marketingowy przedsiębiorstwa składają się trzy główne kategorie wydatków:

  • budżet wewnętrznego zespołu marketingowego, obejmujący płace, sprzęt oraz niezbędne narzędzia (umożliwiające pracę w oparciu o twarde dane i usprawniające codzienną pracę);
  • budżet na współpracę z freelancerami i/lub agencją marketingową;
  • zasoby niezbędne do tworzenia treści.

Rozdział środków pomiędzy te trzy grupy zależy od przyjętej strategii: coraz więcej firm decyduje się na outsourcing marketingu, dzięki czemu nie ponoszą bezpośrednich kosztów związanych z zatrudnieniem specjalistów, przeznaczając zaoszczędzone w ten sposób środki na współpracę z agencją, freelancerami czy twórcami.

Jakie działania warto uwzględnić w budżecie marketingowym?

Czas na przyjrzenie się obszarom, które warto uwzględnić podczas planowania budżetu marketingowego. Należą do nich:

  • Social media. Marketing w mediach społecznościowych to obecnie konieczność, dlatego warto zaplanować konkretne działania, określając, w których kanałach będziemy prowadzić komunikację i jaka będzie jej intensywność. Część budżetu w tej kategorii warto wyasygnować na płatne treści w celu zwiększenia zasięgu;
  • Kampanie PPC w Google Ads;
  • Pozycjonowanie strony internetowej;
  • Materiały drukowane;
  • Reklama w mediach tradycyjnych (radio, telewizja, prasa);
  • Współpraca ze specjalistami i consulting, a więc wszystkie działania związane z tworzeniem treści przez podmioty zewnętrzne oraz zewnętrzne konsultacje;
  • Udział w wydarzeniach branżowych, targach, konferencjach oraz imprezach lokalnych, sponsoring.

Wydatki w poszczególnych kategoriach będą się w istotny sposób różnić w zależności od branży i skali działalności: sklep internetowy prawdopodobnie nie będzie przeznaczał dużych kwot na materiały drukowane i reklamę w mediach tradycyjnych, z kolei lokalny punkt usługowy zadba raczej o widoczność w najbliższej okolicy (np. poprzez udział w eventach, reklamę w lokalnej rozgłośni radiowej czy sponsoring klubu sportowego), zamiast uruchamiać kosztowne działania PPC (wykraczające poza pozycjonowanie lokalne).

Jakie korzyści może przynieść optymalizacja budżetu marketingowego?

Niezależnie od skali działalności i wysokości budżetu marketingowego, obecność we wszystkich dostępnych kanałach jest w zasadzie niemożliwa! Poświęcając czas i środki na ewaluację prowadzonych działań (w przypadku marketingu online to znacznie prostsze, niż w przypadku tradycyjnych mediów), jesteśmy w stanie lepiej planować wydatki i skupiać się na działaniach, które przynoszą wymierne efekty. Optymalizacja budżetu marketingowego pozwoli:

  • precyzyjnie kierować komunikaty reklamowe;
  • prowadzić działania, które odnoszą skutek w danej branży;
  • kontrolować wydatki;
  • weryfikować opłacalność wydatków w poszczególnych kanałach.

Jak efektywnie zaplanować budżet marketingowy na nowy rok? Osiem głównych kroków

Czas przejść do najważniejszej części artykułu. Przygotowaliśmy osiem kroków, które pozwolą przygotować budżet marketingowy w sposób efektywny.

1. Dokonaj identyfikacji celów.

Założone cele powinny być mierzalne, skonkretyzowane oraz posiadać określone ramy czasowe. Przykładem takiego celu może być wzrost ruchu na stronie o 30% w ciągu dwóch kwartałów.

2. Określ zasoby i zastanów się, ile maksymalnie jesteś w stanie wydać.

Jeśli w firmie posiadasz oddzielne działy sprzedaży i marketingu, zadbaj o poprawną komunikację i współpracę pomiędzy ich pracownikami. Dzięki temu znacznie łatwiejsze będzie planowanie contentu czy określonych działań promocyjnych.

3. Przeanalizuj działania konkurencji.

Analiza rynku pozwoli na bardziej efektywne planowanie działań, np. w obszarach, które są lekceważone przez bezpośrednich konkurentów. Znajomość otoczenia ułatwi identyfikację szans i zagrożeń oraz reagowanie na zmiany trendów rynkowych.

4. Określ grupę docelową.

Znajomość danych demograficznych, behawioralnych oraz psychograficznych grupy docelowej pozwoli na kierowanie dopasowanych do preferencji odbiorców komunikatów i treści, oraz skupienie się na formach i kanałach, które mają największy potencjał.

5. Zastanów się, jakich narzędzi i zasobów będziesz potrzebował.

Prowadzenie działań marketingowych wymaga specjalistycznych narzędzi. Choć niektóre z nich są dostępne za darmo, za dostęp do pozostałych będzie trzeba zapłacić, dlatego warto zaplanować tę pozycję w budżecie.

6. Pomyśl o optymalizacji konwersji.

Współpraca działów sprzedaży i marketingu pozwoli poprawić UX, co powinno się przełożyć na wyższy wskaźnik konwersji, nawet bez konieczności ponoszenia wydatków na zwiększenie ruchu. Optymalizacja konwersji wymaga skrupulatnej analizy danych behawioralnych oraz testowania różnych rozwiązań i mierzenia ich skuteczności.

7. Zastanów się nad outsourcingiem i automatyzacją.

Niektóre zadania mogą zostać zautomatyzowane za pomocą specjalnych narzędzi (planowanie postów w social media, e-mail marketing), inne znacznie taniej będzie przekazać specjalistom (np. kampanie PPC czy projektowanie materiałów do druku), obniżając wydatki na płace.

8. Kontroluj wydatki i na bieżąco analizuj efektywność podejmowanych działań.

Planowanie budżetu marketingowego na cały rok nie oznacza, że zostanie wykonany w 100%: analizując efekty działań w poszczególnych kanałach, będziesz w stanie optymalizować wydatki i rezygnować z nieskutecznych form marketingu, przenosząc środki do działań przynoszących najlepsze rezultaty.

Jak efektywnie zaplanować budżet marketingowy na nowy rok? Podsumowanie

Dotarliśmy do końca artykułu poświęconego planowaniu budżetu marketingowego. Mamy nadzieję, że zawarte w nim informacje okażą się pomocne i ułatwią zaplanowanie działań, które pomogą zrealizować zakładane cele. Pamiętaj, że Hitdea oferuje wsparcie w działaniach marketingowych, zarówno na poziomie przygotowywania strategii, jak i wdrażania konkretnych form i rozwiązań. Pomożemy Ci przygotować atrakcyjne treści i zajmiemy się ich dystrybucją, zajmiemy się komunikacją w mediach społecznościowych oraz stworzymy stronę internetową Twojej firmy i zajmiemy się jej pozycjonowaniem. Chcesz dowiedzieć się więcej? Wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/ 

Marketing Marketing online Budżet marketingowy Budżetowanie

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów