Co to jest SXO?

Co to jest SXO?
Inne

Choć liczba ta może być trudna do wyobrażenia, na świecie istnieje około dwóch miliardów stron internetowych. Nic dziwnego, że właściciele serwisów rywalizują o uwagę odbiorców na wiele różnych sposobów. Oczekiwania użytkowników są coraz większe, a właściciele witryn starają się zrobić wszystko, by ich strony były atrakcyjne i zgodne z aktualnymi trendami. W ostatnim czasie zawrotną karierę robią trzy literki, za którymi kryje się nowa filozofia tworzenia stron internetowych. O tym, czym jest SXO i dlaczego warto zacząć myśleć o budowie witryny internetowej właśnie w ten sposób, opowiemy w dzisiejszym artykule. Zaczynamy!

Co to jest SXO? Definicja

Mianem SXO określa się podejście do tworzenia stron internetowych, które uwzględnia potrzeby zarówno użytkowników serwisu, jak i robotów wyszukiwarek. Sam akronim stanowi połączenie SEO (Search Engine Optimization) i UX (User Experience). Filozofia SXO łączy działania związane z pozycjonowaniem, CRO oraz czynniki wpływające na doświadczenie odbiorcy. Tworzenie stron zgodnie z tymi założeniami powinno skutkować zwiększeniem ruchu organicznego, poprawą widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, oferowaniem atrakcyjnego, profesjonalnego i wartościowego contentu odbiorcom oraz zwiększeniem liczby konwersji. Kluczem do tworzenia witryn na podstawie koncepcji SXO jest nie tylko znajomość technicznych zagadnień związanych z SEO, CRO i UX, ale także analiza preferencji i oczekiwań grupy docelowej oraz person marketingowych.

Dlaczego SXO stało się tak istotne?

Bezpośrednią przyczyną, która wymusiła na web developerach zmianę podejścia do tworzenia stron internetowych, było upowszechnienie smartfonów i wynikająca z niego ewolucja zwyczajów użytkowników odnośnie korzystania z sieci. Zwiększenie ruchu generowanego przez urządzenia mobilne (w 2021 r. za aż 57% globalnego ruchu w Internecie odpowiadały urządzenia przenośne) wymusiło orientację mobile first, a więc taką, która priorytetowo traktuje smartfony i tablety, dostosowując układ treści oraz interfejs użytkownika do wymogów stawianych przez niewielkie ekrany. Nie bez znaczenia była także zmiana polityki przez Google: od pewnego czasu strony responsywne są wyżej cenione przez algorytm, niż osobne wersje mobilne serwisów. SEO nadal oczywiście ma znaczenie, ale dostawca najpopularniejszej wyszukiwarki stale rozwija technologię indeksowania, starając się jak najbardziej upodobnić pracę crawlerów do sposobu, w jaki użytkownicy przeglądają strony internetowe.

Orientacja mobile first, uwzględniająca nie tylko mniejszą przekątną ekranu, ale także specyfikę paneli dotykowych czy fakt, że szybkość łącza internetowego może się istotnie różnić w zależności od tego, w jakim miejscu znajduje się użytkownik, owocuje zwykle tworzeniem bardziej minimalistycznych, przejrzystych i “lekkich”, odpowiednio zoptymalizowanych technicznie serwisów. 

Filozofia SXO. Jakie działania obejmuje?

Jak już wspomnieliśmy, podejście w duchu SXO to skorzystanie z dorobku wielu dziedzin do stworzenia intuicyjnej, spełniającej oczekiwania zarówno użytkowników, jak i robotów indeksujących, strony internetowej. Konkretne działania, które warto uwzględnić, tworząc serwis zgodnie z filozofią SXO, to przede wszystkim:

  • SEO, rozumiane zarówno jako zbiór działań on-site, mających na celu odpowiednie formatowanie treści i optymalizację techniczną, jak i działania off-site, zorientowane na pozyskanie linków zewnętrznych przychodzących umieszczonych w wartościowych serwisach;
  • content marketing, który powinien być uzupełnieniem prowadzonych działań z zakresu SEO. Tworzony content powinien uwzględniać preferencje grupy docelowej dotyczące formatu treści i ich objętości, zapewniając merytoryczne wsparcie na różnych etapach ścieżki zakupowej;
  • CRO, czyli optymalizacja ścieżki konwersji połączona z analizą danych behawioralnych użytkowników;
  • web development będący wsparciem dla technicznego SEO, rozumiany jako dbałość o stabilne, bezpieczne i szybkie funkcjonowanie serwisu;
  • UX/UI, a więc działania zorientowane na dostarczenie użytkownikom estetycznego, ułatwiającego nawigację w witrynie interfejsu oraz atrakcyjnego wizualnie designu.

Mówiąc o działaniach z zakresu SXO, wielu ekspertów zwraca uwagę także na wspomniane już wcześniej tworzenie person oraz analizę zachowań użytkowników w serwisie.

Jak sprawdzić, czy moja strona jest zgodna z założeniami SXO? Audyt SXO

Zastanawiasz się, czy Twoja strona jest zgodna z założeniami SXO lub planujesz jej rozbudowę? Z pomocą może przyjść audyt SXO, czyli kompleksowa analiza witryny, uwzględniająca zarówno aspekty dotyczące SEO, jak i te związane z UX. W skład audytu SXO wchodzą zazwyczaj następujące działania:

  • sprawdzenie historii domeny;
  • analiza porównawcza widoczności w wynikach wyszukiwania;
  • kontrola meta tagów title i description;
  • działania w wizytówce Google Moja Firma;
  • sprawdzenie potencjału wykorzystywanych do pozycjonowania słów i fraz kluczowych;
  • test wydajności serwisu;
  • analiza struktury odnośników wewnętrznych oraz linków zewnętrznych przychodzących;
  • sprawdzenie contentu pod kątem UX i SEO;
  • zbadanie responsywności na urządzeniach mobilnych;
  • test skuteczności przycisków CTA;
  • analiza ścieżki konwersji.

Dlaczego warto zdecydować się na przebudowę strony zgodnie z wytycznymi z audytu SXO?

Przebudowa strony w sposób zgodny z najnowszymi trendami może przybliżyć właściciela serwisu do osiągnięcia wiązki celów, np.:

  • zwiększenia satysfakcji użytkowników, co może przełożyć się na zwiększenie liczby poleceń, wydłużenie czasu spędzanego w witrynie oraz obniżenia współczynnika odrzuceń;
  • wzrost prawdopodobieństwa ponowienia zakupów oraz zwiększenie lojalności pozyskanych klientów;
  • zwiększenie liczby pożądanych konwersji,
  • poprawa stabilności witryny i przyspieszenie jej działania;
  • wzrost ruchu z wyszukiwarki dzięki lepszej optymalizacji SEO.

Co to jest SXO? Podsumowanie

Kompleksowe, zorientowane na użytkownika podejście do tworzenia stron internetowych może pomóc w osiągnięciu celów zakładanych przez właściciela. Przyjazny interfejs, odpowiednio zoptymalizowana ścieżka konwersji oraz sprawne funkcjonowanie serwisu są szczególnie istotne w przypadku biznesów z branży e-commerce oraz serwisów newsowych, których model biznesowy zakłada udostępnianie przestrzeni reklamowej. Warto patrzeć na SXO możliwie szeroko, uwzględniając także działania związane z CRO oraz tworzenie wartościowego, przyciągającego uwagę contentu, który udziela wyczerpujących odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników.

tworzenie stron internetowych UX UI SEO SXO Pozycjonowanie Contnt Marketing Tworzenie stron WWW

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów