Kreatywne reklamy

Kreatywne reklamy
Inne

Kreatywna reklama – czyli jaka?

Reklama towarzyszy nam już w zasadzie wszędzie – od momentu, w którym wyłączamy budzik, do chwili, w której kładziemy się spać, niemal na każdym kroku spotykamy się z przekazem marketingowym. Nadmiar bodźców sprawia, że komunikaty marek często pozostają niezauważone, a natłok reklam staje się dla nas niemal przezroczysty – w pewnym momencie po prostu przyzwyczajamy się do sytuacji i ignorujemy przekaz.

Czy osoby odpowiedzialne za tworzenie kampanii reklamowych są tego świadome? Oczywiście, i dokładają wszelkich starań, by przygotowywane kreacje wyrywały odbiorców z letargu – i mają na to swoje sposoby! Pomysłowa, kreatywna reklama wciąż potrafi nas zaskoczyć, zachwycić lub zbulwersować – a wywołanie emocji to pierwszy krok w kierunku realizacji założonych celów: zwiększenia sprzedaży, zbudowania określonego wizerunku, dotarcia do nowych odbiorców czy… utarcia nosa konkurencji!

Przygotowaliśmy subiektywny przegląd kampanii reklamowych, które cechuje nieszablonowe podejście i element zaskoczenia. Zaczynamy!

Durex – bo nie każda aktywność fizyczna musi być dyscypliną olimpijską

Producent prezerwatyw i gadżetów erotycznych słynie z nieszablonowego podejścia do reklam – branża, w której działa zdecydowanie sprzyja podejmowaniu pewnego reklamowego ryzyka, które w przypadku tej marki zwyczajnie się opłaca. Oprócz dużych kampanii tematycznych, Durex eksperymentuje z real-time marketingiem – a efekty są zdumiewające! Kampania billboardowa przy okazji Igrzysk Olimpijskich w Londynie w bardzo kreatywny sposób nawiązała do symbolu olimpijskiego – pięciu okręgów o charakterystycznym układzie. Na plakatach marki Durex, koła olimpijskie zostały wykonane ze sztandarowego produktu marki – prezerwatyw, a towarzyszyło im hasło skierowane wprost do Usaina Bolta, wybitnego biegacza: „Usain – nie każdy mężczyzna chce być najszybszy na świecie”. Marka w kreatywny sposób nawiązała do prezerwatyw wydłużających czas trwania stosunku, a sama reklama jest powszechnie uważana za najlepszą kampanię towarzyszącą igrzyskom w Londynie.

3M – nawet najprostszy produkt można zaprezentować w kreatywny sposób

Chyba wszyscy właściciele psów i kotów muszą mierzyć się z jednym problemem – sierść ich ulubieńców może znaleźć się praktycznie wszędzie, a jej ilość na ubraniach wzrasta wprost proporcjonalnie do istotności okazji, na którą właśnie jesteśmy spóźnieni. Z pomocą przychodzą rolki do ubrań, które pozwalają pozbyć się nadmiaru sierści z naszego ubranie. Właśnie taki produkt znalazł się w ofercie firmy 3M, a firma postanowiła reklamować go w nietypowy sposób – prezentując bardziej ideę produktu, niż same jego właściwości. Plakat trafił w punkt – internauci uwielbiają dzielić się ze znajomymi grafikami z kotami, dzięki czemu reklama bardzo dobrze się „klikała”, a sam przekaz dostarczył rozwiązania popularnego problemu i w prosty sposób określił grupę docelową. Zobaczcie sami:

Rywalizacja gigantów, czyli Pepsi wbija szpilkę Coca-Coli

Najpopularniejsi producenci napojów gazowanych od wielu dekad rywalizują na różnych polach – a jednym z nich są reklamy. Marki prześcigają się w kreatywnych pomysłach i sposobach na delikatne podgryzienie konkurencji, szukając „miękkiego podbrzusza” odwiecznego rywala. Kampania, o której piszę, ma wszystko, czego potrzeba, żeby odnieść sukces: nawiązuje do tradycji w nieszablonowy sposób, dotyka tematu, który jest istotny dla wielu grup społecznych, inteligentnie atakuje głównego rywala i buduje poczucie przynależności, w którego centrum znajduje się marka. A wszystko to robi w prosty i zgrabny sposób – nawiązuje do halloween, ukazując puszkę Pepsi przebraną za Coca-Colę:

Reklama bardzo szybko osiągnęła wręcz viralowy zasięg, a Pepsi było chwalone za kreatywne podejście. Co zrobili ich konkurenci? Wykorzystali tę samą grafikę, zmieniając podpis – a to zmieniło wszystko:


Biorąc pod uwagę popularność filmów i komiksów o superbohaterach, kreacja trafiła w punkt – i faktycznie, odpowiedź Coca-Coli również cieszyła się dużym powodzeniem.

Co jeszcze warto zauważyć w przypadku tej “wymiany ciosów”? Spostrzegawczy czytelnicy pewnie już zwrócili na to uwagę – autorzy reklamy Pepsi zagrali kolorami kojarzonymi z głównym rywalem, ale sam napis na pelerynie to Cola Coca. Dzięki temu marka nie była narażona na kosztowny proces sądowy!

O prawdziwym powodzie powstawania zmarszczek zwykle się nie mówi – kreatywne podejście marki Nivea

Reklama kosmetyków dla mężczyzn to ciężki orzech do zgryzienia – w przypadku maszynek do golenia, żelów pod prysznic czy dezodorantów istnieje już pewien marketingowy kanon, do którego można się odwołać, ale jak zareklamować krem przeciwzmarszczkowy zaadresowany do panów? Nivea podjęła się tego zadania w dość nieszablonowy sposób – zamiast skupić się na formule kosmetyku, składnikach aktywnych lub wypowiedziach ekspertów tłumaczących powody powstawania zmarszczek, marka postanowiła przykuć uwagę efektowną grafiką, która wyraża więcej, niż tysiąc słów. Mamy więc zbliżenie na czoło mężczyzny w średnim wieku, a na nim widoczne, głębokie zmarszczki, którymi „bawi się” kilkuletnia dziewczynka. Przekaz jest banalnie prosty – oto kosmetyk dla panów, których pociechy sprawiają, że czoło zaczyna się marszczyć. Podpis? Bardzo proste hasło: Ponieważ życie powoduje zmarszczki. Dzięki temu mamy estetyczną grafikę i kilka słów, które z powodzeniem zastępują długi spot tłumaczący właściwości produktu. Sprytnie!

Jak w prosty sposób uniknąć oskarżeń o seksizm, reklamując kobiecą bieliznę?

Tworzenie kampanii promocyjnej kobiecej bielizny przypomina nieco spacer po polu minowym – zagrożenia czyhają właściwie na każdym kroku, a twórcy reklam dla tej branży byli wielokrotnie oskarżani o seksizm, demoralizację młodzieży, przesadną pruderyjność czy promowanie niemożliwych do doścignięcia wzorców ciała. Wonderbra postanowiło podejść do tematu bardziej niekonwencjonalnie, i zrezygnowało z zatrudniania modelek. Pomysł był prosty – w mowie potocznej kobiece piersi często przyrównuje się do owoców, nawiązując od ich kształtu i rozmiaru. Marka postanowiła odwołać się do tych skojarzeń, umieszczając na jednolitym żółtym tle dwie częściowo obrane pomarańcze – pozostawiona na fragmencie owoców skórka miała symbolizować charakterystyczny kształt „wycięcia” miseczek stanika. Dzięki świetnemu pomysłowi, kampania dotarła do szerokiej grupy odbiorców, a marka nie musiała odpowiadać na zarzuty. Marketerzy z pewnością poczuli ulgę!

Kampania społeczna nie musi być nudna!

Przygotowując kampanię społeczną, łatwo jest wpaść w moralizatorskie tony, które sprawią, że przekaz nie będzie interesujący. Z tego powodu kampania staje się łatwym celem, powodem do żartów, przez co nie odnosi zakładanego skutku. Na szczęście nie musi tak być – a kampania billboardowa dotycząca bezpieczeństwa na drodze jest tego najlepszym przykładem. Jej twórcy postanowili przekonać Brytyjczyków do zapinania pasów bezpieczeństwa, wykorzystując do tego celu właściwości samych pasów – sam plakat wydawał się „odpadać” od konstrukcji billboardu, a przed spadnięciem na ziemię ratowały go właśnie pasy bezpieczeństwa. Przekaz banalnie prosty – Pasy Cię chronią, ale dzięki niecodziennej formie i sprytnym wykorzystaniu dostępnych narzędzi, kampania z pewnością zapada w pamięć!

Hitdea – nieszablonowa kampania na wyciągnięcie ręki!

Jeśli szukasz pomysłu na oryginalną kreację reklamową, to dobrze trafiłeś – w Hitdea pomysł to pierwszy krok! Pomożemy Ci zaprezentować Twoją markę w sposób, który zaskoczy Twoich odbiorców – i sprawi, że odniesiesz sukces! Wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Reklama Kampania Outdoor

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów