Marketing w branży fotowoltaicznej

Marketing w branży fotowoltaicznej
Inne

Transformacja energetyczna dokonuje się na naszych oczach: w samym 2021 r. łączna moc zainstalowana fotowoltaiki wzrosła o prawie 100%, wynosząc w sumie ponad 9400 MW. Pomimo wprowadzenia zmian w systemie rozliczeń, które mogą się okazać niekorzystne dla prosumentów, wysokie ceny energii elektrycznej skłaniają posiadaczy nieruchomości do zainteresowania się energią odnawialną. Nie bez znaczenia jest także trudna sytuacja na rynku surowców spowodowana przez agresję Rosji na Ukrainę: rosnące ceny węgla i gazu ziemnego motywują do szukania alternatywnych źródeł ogrzewania, a pompy ciepła bardzo dobrze współpracują z instalacją fotowoltaiczną, co stanowi kolejny argument za inwestycją w zieloną energię. A jak sytuacja przedstawia się z perspektywy firm wykonujących tego typu instalacje? W jaki sposób mogą wyróżnić się na rynku i na jakie działania marketingowe powinny się zdecydować? Tym zagadnieniom przyjrzymy się bliżej w dzisiejszym artykule.

Marketing w branży fotowoltaicznej – wprowadzenie

Wybór konkretnych działań marketingowych dla branży fotowoltaicznej zależy od odpowiedzi na jedno pozornie proste pytanie: czy zależy mi na długofalowym budowaniu marki, a może wystarczy mi pozyskanie leadów i szybki zarobek? Jeśli traktujemy fotowoltaikę jako przelotną modę, a naszym celem jest szybkie wzbogacenie się we wschodzącej branży i rozpoczęcie działalności w innej gałęzi gospodarki, budowa silnej marki prawdopodobnie nie będzie konieczna. Zamiast tego powinniśmy zadbać o odróżnienie się konkurencji (takimi wyróżnikami może być zasięg geograficzny prowadzonych prac, konkretny dostawca komponentów lub specjalizacja w określonym typie instalacji, np. off-grid lub instalacjach na terenach rolniczych), stworzyć landing page, który posłuży nam do zdobywania leadów oraz zainwestować w kampanie PPC, dzięki którym potencjalni klienci będą w stanie trafić na naszą stronę. Istnieje wprawdzie ryzyko, że koszt pozyskania leadów pozostanie na bardzo wysokim poziomie, a firma dość szybko napotka na szklany sufit, ale przecież zależało nam na szybkim efekcie, prawda? No tak, tylko warto mieć na uwadze to, że instalacja fotowoltaiczna to kosztowna inwestycja na długie lata – więc nic dziwnego, że potencjalni klienci poszukują wiarygodnego dostawcy!

Zacznijmy od początku!

Choć branża fotowoltaiczna jest stosunkowo młoda, na rynku nie brakuje podmiotów z kilkuletnim doświadczeniem. Ze względu na moc podłączonych instalacji oraz liczbę zadowolonych klientów, ciężko będzie podjąć rywalizację z takimi firmami – przynajmniej jeśli chodzi o social proof. Nie oznacza to jednak, że mamy zrezygnować z budowania wizerunku. Jak jednak należy to zrobić?

Wykorzystaj dotychczasowych klientów jako ambasadorów Twojej marki

Jak najłatwiej pozyskać klienta w branży fotowoltaicznej? Z polecenia! Ktoś jest właścicielem nieruchomości, planuje inwestycję w instalację PV, zna kogoś, kto zna kogoś, kto zamontował u siebie i jest bardzo zadowolony… Ze względu na dużą liczbę podmiotów działających na rynku oraz wiele firm o podejrzanej reputacji, potencjalni klienci bardzo cenią sobie opinie ludzi ze swojej grupy towarzyskiej, kolegów z pracy, sąsiadów. Zaproponuj dotychczasowym klientom konkretną, wyrażoną plikiem banknotów korzyść za polecenie usług Twojej firmy, i przekonaj się, że zadowolony klient jest najlepszym ambasadorem marki!

Zaprezentuj się jako ekspert w swojej dziedzinie

Firma bez doświadczenia może wydać się podejrzana, dlatego warto robić wszystko, by udowodnić swoje kompetencje i umiejętności. Dobrym pomysłem jest tworzenie różnorodnego contentu, który zaprezentuje Twoją firmę z jak najlepszej strony. Odpowiedzi na pytania, teksty eksperckie, praktyczne porady, filmy przedstawiające poszczególne realizacje oraz specjalistów przy pracy, wyliczenia opłacalności inwestycji w fotowoltaikę, relacje z wydarzeń branżowych, informacje o nowych regulacjach prawnych – możliwości jest naprawdę wiele. Zastanów się, jakie treści najbardziej zainteresują Twoją grupę docelową, i zaproponuj odbiorcom odpowiednio sprofilowane materiały, dystrybuowane w najbardziej dogodny dla nich sposób. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na pozyskanie wartościowych leadów oraz zbudujesz wizerunek eksperta branży fotowoltaicznej.

Zadbaj o ruch na stronie

Jeśli chodzi o generowanie ruchu w witrynie, możliwości są de facto dwie: kampanie PPC lub pozycjonowanie SEO. Druga metoda jest znacznie bardziej czasochłonna, ale poprawna optymalizacja strony może zmniejszyć koszt pozyskania leadów w długim okresie, dlatego warto spróbować pozycjonować serwis, np. pod określone frazy brandowe, wyszukiwania lokalne lub specyficzne frazy long tail. Nie należy zapominać o link buildingu oraz odpowiedniej optymalizacji technicznej: zadbajmy o responsywność na urządzeniach mobilnych i krótki czas ładowania strony.
Kampanie w Google Ads warto potraktować jako rozwiązanie tymczasowe (do momentu, aż strona zacznie wyświetlać się na wyższych pozycjach w SERP) lub wsparcie działań SEO (np. wykorzystując sieć reklamową Google do działań remarketingowych).

Pozostań w kontakcie z odbiorcami

Rozwój strony internetowej i wypełnienie jej wartościowym contentem to nie wszystko – warto trafić z nim tam, gdzie znajdują się nasi odbiorcy. Social media to już nie tylko relaks po pracy: popularne platformy społecznościowe to coraz częściej miejsca, w których klienci poszukują informacji o markach i produktach oraz sprawdzają opinie innych odbiorców. Prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych to obecnie konieczność, i warto zrobić to dobrze, tłumacząc cechy oferowanych produktów i usług, informując o zmianach w prawie i dostępnych dotacjach, prezentując nowinki techniczne i ciekawostki branżowe. Wypełniony ciekawymi treściami kanał w mediach społecznościowych szybko może stać się wizytówką firmy i źródłem leadów, a umieszczając na nim odnośniki do materiałów udostępnianych na stronie WWW, będziemy w stanie wygenerować większy ruch w witrynie. Jeśli dopiero startujemy z profilem, warto wykorzystać systemy reklamowe danego medium, aby pozyskać większą liczbę obserwujących.

Marketing w branży fotowoltaicznej? Wiemy, co należy zrobić!

Jeśli prowadzisz firmę w branży fotowoltaicznej i zależy Ci na wygenerowaniu większej liczby oraz zbudowaniu rozpoznawalnej marki, to dobrze trafiłeś! Przygotujemy dla Ciebie kompleksową strategię marketingową, uwzględniającą rozmaite działania. Stworzymy od podstaw atrakcyjną, responsywną stronę internetową i wypełnimy ją najwyższej jakości treścią. Poprowadzimy profile w social media, angażując odbiorców i pozyskując nowych klientów. Zachwycimy Twoich klientów nowoczesnymi, estetycznymi grafikami, które wykorzystasz zarówno w internecie, jak i w materiałach drukowanych. Wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Marketing OZE Fotowoltaika Energia słoneczna

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów