Nowości na Instagramie

Nowości na Instagramie
Inne

Meta nie przestaje rozwijać swoich sztandarowych usług, dodając nowe funkcjonalności Facebooka i Instagrama. Ostatnie tygodnie to, mówiąc językiem Forresta Gumpa, prawdziwe pudełko czekoladek dla użytkowników Instagrama: powrót sprawdzonego, lubianego układu treści oraz garść usprawnień i zupełnie nowych rozwiązań, mających zatrzymać nas przy feedzie na dłużej. Według statystyk opublikowanych przez Hootsuite, dorośli użytkownicy serwisu w 2021 r. spędzali w nim dziennie około trzydziestu minut. Czy wprowadzone zmiany sprawią, że ten czas się wydłuży? Przyjrzyjmy się im bliżej i sprawdźmy, jak wpłyną na korzystanie z Instagrama!

Nowe szaty feedu, czyli trzy sposoby przeglądania treści

W 2016 r. Meta zmieniła sposób wyświetlania treści w feedzie: układ chronologiczny został zastąpiony przez kolejność dyktowaną przez algorytm Instagrama. Zmiana ta wywołała liczne dyskusje, a użytkownicy serwisu często głośno i w niewybrednych słowach wyrażali swoje niezadowolenie. Mimo to, administratorzy serwisu pozostawali niewzruszeni, ponieważ algorytm pozwalał realizować cele biznesowe  i w łatwy sposób adresować do użytkowników treści od reklamodawców i partnerów. Minęło nieco ponad pięć lat, i doczekaliśmy się kolejnych zmian: od marca użytkownicy mają możliwość wybrania jednego spośród trzech sposobów wyświetlania zawartości. Dostępne opcje to:

  • Ulubieńcy (Favorites), czyli treści ulubionych profili podane w porządku chronologicznym;
  • Obserwowane profile (Following), a więc treści śledzone przez użytkownika, również w porządku chronologicznym;
  • Algorytmiczne, czyli w dotychczasowy sposób.

Warto w tym miejscu dodać, że Instagram traktuje opcję wykorzystującą algorytm jako ustawienie domyślne. Jeśli zależy nam na ustawieniu któregoś z dwóch chronologicznych sposobów wyświetlania treści, musimy zaznaczyć stosowną opcję w ustawieniach. Dostęp do nich uzyskamy w menu rozwijanym znajdującym się w lewym górnym rogu.

Czy to rozwiązanie zadowoli użytkowników serwisu? Problematyczny może okazać się każdorazowy wybór trybu wyświetlania, ponieważ Meta nie umożliwia ustawienia jednego z trybów chronologicznych jako domyślnego. Dodatkowo, ukrycie tej opcji w ustawieniach może sprawić, że część użytkowników może nawet nie wiedzieć o możliwości zmiany sposobu wyświetlania treści. Biorąc to pod uwagę, ciężko mówić o rewolucji: mamy raczej do czynienia z rozwiązaniem, które przypadnie do gustu upartym i dociekliwym geekom.

Lajki w stories, czyli krok w kierunku uporządkowania DM-ów

Meta planuje w 2022 r. uporządkować sposób, w jaki na Instagramie wysyła się wiadomości, a umożliwienie zostawienia serduszka pod relacją bez wysyłania DM-a do autora danego materiału jest z pewnością rozwiązaniem, na które czekali użytkownicy serwisu. Co ciekawe, serduszka nie będą wyświetlały się publicznie, a dostęp do nich dostanie tylko autor danego Stories. Informacje na ten temat można znaleźć w powiadomieniach oraz w statystykach relacji. Wydaje się, że ta funkcjonalność szczególnie przypadnie do gustu co bardziej introwertycznym użytkownikom, umożliwiając im reagowanie na przeglądane treści, ale w sposób pozbawiony ryzyka znalezienia się w środku niepożądanej konwersacji.

I co ja robię tu, czyli dostęp do statystyk

Kolejna zmiana dotyczy zarządzania aktywnością użytkownika. Twórcy serwisu zdecydowali się na zebranie w jednym miejscu wszystkich statystyk dotyczących działań podejmowanych na Instagramie. Wystarczy wybrać zakładkę “Twoja aktywność” w Ustawieniach, i już! Naszym oczom ukażą się kompleksowe dane dotyczące ilości czasu spędzanego na przeglądaniu feedu, dodanych reakcji na Stories czy komentarzy pod postami. Dodatkowo znajdziemy tam informacje o wyszukiwaniach, ostatnio odwiedzonych stronach czy zmianach wprowadzonych na koncie. Dzięki temu osoby chcące w bardziej usystematyzowany sposób zarządzać swoją aktywnością w serwisie nie są już skazane na ręczne wyszukiwanie poszczególnych informacji, które dotychczas były dostępne w wielu różnych “zakamarkach” aplikacji. Nowa funkcjonalność z pewnością nie zainteresuje wszystkich instagramerów, ale niektórych z nich może skłonić do zmiany sposobu korzystania z tego medium…

Dla mnie nie zamawiaj, czyli czas na przerwę!

Jeśli analiza statystyk dotyczących aktywności w aplikacji skłoniła cię do poważnych rozważań nad prowadzonym stylem życia, nic straconego! Instagram doczekał się nowej funkcjonalności, dzięki której masz możliwość ustawienia przypomnienia po dziesięciu, dwudziestu lub trzydziestu minut przeglądania zawartości. To świetne rozwiązanie dla osób, którym zdarza się stracić kontrolę podczas scrollowania, a mimo to chciałyby zachować kontrolę nad własnym życiem. Opcja jest dostępna w sekcji “Twoja aktywność”, w zakładce “Poświęcony czas”. Z czysto biznesowego punktu widzenia, na pierwszy rzut oka dodanie tej funkcji przez Meta można uznać za strzał w stopę, ale warto sprawę przemyśleć raz jeszcze: dzięki dość skutecznie ukrytej opcji, Meta może kreować wizerunek przedsiębiorstwa dbającego o dobrostan i cyfrową równowagę użytkowników aplikacji, co zapewne pozwoli na jakiś czas wyciszyć część kontrowersji wokół przedsiębiorstwa. 

Metaverse już tuż za rogiem, czyli nowe możliwości kreowania awatarów

Nowa aktualizacja umożliwia bardziej rozbudowaną personalizację naszego awatara w serwisach Quest, Facebook, Instagram i Messenger. Choć zmianę tę trudno uznać za szczególnie istotną, jest to logiczny krok w kierunku tworzenia sztandarowego projektu firmy Marka Zuckerberga, czyli Metaverse. Warto zwrócić na dwie szczególne opcje: synchronizację awatarów w różnych usługach dostarczanych przez Meta oraz eksperymenty z cyfrową odzieżą, których ewentualny sukces lub niepowodzenie mogą zaważyć na kształcie modelu biznesowego metawersum.

Coś jeszcze?

Warto jeszcze wspomnieć o kolejnej zmianie zmniejszającej dystans między Instagramem a TikTokiem, czyli możliwości dodawania komentarzy w formie Reels, oraz planach spółki związanych z utworzeniem specjalnego marketplace dedykowanego transakcjom NFT. Choć klimat wokół tej technologii w ostatnich tygodniach bardzo się pogorszył (a na przełomie kwietnia i maja liczba transakcji na rynku NFT spadła o przeszło 90%), niektóre przedsiębiorstwa wciąż wiążą z nią ogromne nadzieje.

Na tym kończymy przegląd najnowszych funkcji Instagrama. Zapraszamy do obserwowania naszych profili w mediach społecznościowych, na których można znaleźć najgorętsze informacje ze świata social media i marketingu online. 

Social media Marketing Media społecznościowe Marketing online Instagram Social media marketing

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów