Rozbudowywany od przeszło piętnastu lat YouTube cieszy się w 2022 r. nieustającą popularnością, o czym świadczyć może liczba odwiedzin w serwisie (drugie miejsce na świecie, zaraz za wyszukiwarką Google), ogromny potencjał reklamowy (możliwość dotarcia do przeszło dwóch i pół miliarda mieszkańców Ziemi) oraz wiele statystyk, które wprawiają w osłupienie (każdej minuty użytkownicy YouTube odtwarzają w sumie prawie 700 tysięcy godzin materiałów wideo). Dostarczana przez Google usługa stale się rozwija, a jej twórcy wzbogacają YouTube o kolejne funkcjonalności, które mają za zadanie poprawić UX, zwiększyć możliwości zarobkowania na platformie oraz zatrzymać użytkowników serwisu na dłużej. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się zmianom i nowościom na YouTube.
YouTube Shorts zostaną z nami na dłużej
Poszczególne platformy społecznościowe walczą o każdą sekundę uwagi i każdego użytkownika, nic dziwnego więc, że dostępne funkcjonalności coraz mocniej upodabniają się do siebie. Dla tego więc gdy TikTok wprowadza dłuższy format wideo, rzucając wyzwanie twórcom YouTube, usługa Google uruchamia YouTube Shorts, czyli narzędzie pozwalające nagrywać filmy o długości 60 sekund. Podobnie jak na TikToku, filmy nagrywane są w orientacji pionowej, a ich twórcy mają możliwość m.in. dodawania napisów, korzystania z filtrów wideo i podkładania dźwięku pochodzącego z bardzo obszernej biblioteki. Czy format zyska popularność? Według Susan Wojcicki, CEO YouTube, do końca stycznia tego roku YouTube Shorts zostały wyświetlone ponad pięć bilionów razy! Wydaje się, że to świetne narzędzie, by utrzymać zaangażowanie fanów oraz zmniejszyć dystans pomiędzy markami, twórcami a ich obserwującymi.
Zakupy na YouTube, czyli dedykowany marketplace
O planach stworzenia dedykowanego marketplace dla YouTube mogliście już słyszeć, bo wzmianki na ten temat pojawiają się od 2020 roku. Niektórzy twórcy już teraz są proszeni o oznaczanie przedmiotów pojawiających się w udostępnianych filmach, a sam pomysł wydaje się próbą wpisania marki w szerszy trend, jakim jest community commerce. Ze względu na sięgającą przeszło dwóch i pół miliarda liczbę użytkowników, marketplace YouTube w zasadzie z miejsca będzie mogło stać się istotnym graczem na rynku e-commerce, który będzie mógł rzucić wyzwanie największym przedsiębiorstwom w branży. Stworzy to także dodatkowe możliwości zarobkowania dla popularnych YouTuberów, ułatwiając ich partnerom monitorowanie efektów współpracy.
Nowe szaty adsów, czyli Reklamy wideo Discovery przekształcają się w reklamy in-feed
Zmiana nazwy została podyktowana czytelnością i nie wpłynęła w żaden sposób na istniejące dotychczas kampanię. Reklamy in-feed mogą być wyświetlane na głównym kanale YouTube, w sekcji odtwarzania oraz w wynikach wyszukiwania. Znajdziemy je także na karcie „Warte obejrzenia”.
Szansa na lepsze dopasowanie contentu do preferencji widzów, czyli zaawansowane statystyki w YouTube Studio
Neal Mohan, dyrektor ds. produktów w YouTube, zapowiedział dalszą rozbudowę funkcji analitycznych w YouTube Studio. Bardziej zaawansowane statystyki pozwolą twórcom skuteczniej planować publikację materiałów oraz dowiedzieć się, w jaki sposób widzowie przeglądają udostępniane przez nich treści i co skłania ich do interakcji. Wydaje się, że będzie to zdecydowanie bardziej złożone narzędzie od licznika łapek w dół, za którym tak głośno tęsknią niektórzy użytkownicy serwisu.
Zapytaj mamy, zapytaj taty, czyli nowe opcje kontroli rodzicielskiej
Choć serwis YouTube jest dostępny od trzynastego roku życia, nie wszystkie znajdujące się w nim treści są przeznaczone dla nastolatków. Z myślą o rodzicach, którzy chcą zachować kontrolę nad materiałami, które oglądają ich pociechy, twórcy YouTube przygotowali trzy różne poziomy kontroli rodzicielskiej:
- Odkrywaj, czyli swoisty pomost pomiędzy YouTube Kids a YouTube. To ustawienie obejmuje szeroki wybór filmów odpowiednich dla widzów w wieku 9+, w tym vlogi, tutoriale, materiały wideo na temat gier komputerowych, teledyski, wiadomości i materiały edukacyjne;
- Odkrywaj więcej, zawierające treści odpowiednie dla widzów, którzy ukończyli trzynasty rok życia. Warto wspomnieć, że użytkownicy korzystający z tego poziomu uzyskają dostęp do transmisji na żywo w niektórych kategoriach treści;
- Większość YouTube: to ustawienie umożliwia dostęp do wszystkich materiałów, z wyjątkiem treści z ograniczeniami wiekowymi oraz tych poruszających delikatne tematy.
Nowości na YouTube – podsumowanie
Google cały czas pracuje nad rozbudową swoich usług, i nie inaczej jest w przypadku YouTube. Zaproponowane przez kalifornijskiego giganta zmiany i nowe funkcjonalności z jednej strony wpisują się w obowiązujące trendy, z drugiej zaś ułatwiają zadanie twórcom i reklamodawcom. Są też istotnym wsparciem dla rodziców i wychowawców, którzy chcą zachować kontrolę nad treściami oglądanymi przez ich podopiecznych. Będziemy oczywiście informować o kolejnych nowościach, a gdy tylko zadebiutuje marketplace YouTube, z pewnością poświęcimy mu osobny artykuł.