Marka osobista – w jaki sposób wykorzystać social media dla jej budowania?

Marka osobista - w jaki sposób wykorzystać social media dla jej budowania?
Marketing Branding Informacje

Marka osobista – w jaki sposób wykorzystać social media dla jej budowania?

Pojęcie marki osobistej pojawia się w wielu dyskusjach na temat marketingu. Wraz ze wzrostem niepewności w gospodarce, w sytuacji globalnej pandemii, gospodarczego spowolnienia, problemów na różnych etapach łańcuchów dostaw oraz przyspieszającymi zmianami klimatycznymi, silna marka osobista jest dobrym zabezpieczeniem, które pozwala utrzymać się na powierzchni, gdy z dnia na dzień tracimy pracę etatową lub liczba zleceń dla naszej firmy gwałtownie spada. Marka osobista w takiej sytuacji może stać się rodzajem trampoliny, z której możemy się odbić, by podjąć nowe wyzwania.

Czym jest marka osobista?

Marka osobista jest pojęciem, które odnosi się do Ciebie – Twojego imienia i nazwiska, wizerunku, wiedzy, doświadczenia zawodowego, cech charakteru, sposobu bycia. Choć marka osobista bywa często kojarzona z rozpoznawalnością (mierzoną np. zasięgami w mediach społecznościowych), nie jest to żaden wyznacznik – plebiscyt BrandMe CEO magazynu „Forbes” z 2018 wyłonił laureatów, wśród których znalazła się osoba, która nie posiada nawet telefonu komórkowego, nie wspominając już nawet o profilach w social media! Dlaczego? Bo kapituła zdecydowała, że najważniejsze kryteria to autentyczność i szczerość, a te wartości niekoniecznie muszą iść w parze z dużą ilością polubień postów.

Co składa się na markę osobistą?

Elementy, z których budujemy markę osobistą to:

  • imię i nazwisko,
  • wizerunek,
  • wartości, którymi kierujemy się w życiu prywatnym i zawodowym,
  • wiedza, umiejętności, doświadczenie,
  • pasje i talenty,
  • cele osobiste i zawodowe wraz ze strategią ich realizacji.

Warto pamiętać o tym, że budowanie marki osobistej jest procesem, który w zasadzie nie ma końca – moment, w którym zaczynamy myśleć, że zbudowaliśmy wystarczająco silną markę osobistą jest z reguły początkiem końca naszej marki, ponieważ marka osobista nie jest dana raz na zawsze, i wymaga ciągłego wysiłku i starań. Dlatego tak ważne jest stałe podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie nowych doświadczeń, myślenie w kategoriach tego, co jeszcze pozostało do zdobycia, a nie tego, co już osiągnęliśmy.

Co wpływa na nasz sposób postrzegania marek osobistych?

Większość z nas kieruje się emocjami w ocenie marek osobistych, często skupiając się na negatywnych cechach, które „przeżywamy” znacznie mocniej, niż cechy pozytywne – trudno oczekiwać, żeby było inaczej. Nikt z nas nie jest w pełni racjonalny, i trudno oczekiwać, że będziemy oceniać drugą osobę, bazując na arkuszu kalkulacyjnym, ponieważ wiele cech ludzkich zwyczajnie ciężko jest zmierzyć i ocenić w sposób analityczny, na bazie przyjętych wcześniej, precyzyjnie zdefiniowanych kryteriów.

Przy ocenach marek osobistych występuje szereg efektów, które zostały zdefiniowane i opisane przez psychologów. Należą do nich między innymi:

  • efekt substytucji, a więc ocenianie marki osobistej w porównaniu z jej konkurencją w danym segmencie, w oparciu o istniejący kontekst społeczny czy rynkowy,
  • podstawowy błąd atrybucji, czyli nieumiejętność oddzielenia charakteru od konkretnego zachowania i wysuwanie daleko idących wniosków na podstawie błahych, „naskórkowych” przesłanek,
  • efekt aureoli, w wyniku którego jesteśmy skłonni przypisać danej marce cechy, których nie jesteśmy w stanie wiarygodnie sprawdzić, na podstawie cech, do których dostęp mamy na pierwszy rzut oka (w przypadku tradycyjnych produktów byłaby to ocena zawartości na podstawie opakowania – dla marek osobistych to odpowiednio wizerunek i realne właściwości danej marki osobistej),
  • efekt pierwszeństwa – to, że łatwiej zapamiętamy informacje, które dotrą do nas w pierwszej kolejności, niezależnie od formy komunikatu, dlatego w przypadku budowania marki osobistej warto znaleźć niszę, zamiast podejmować szereg działań w różnych obszarach,
  • efekt czystej ekspozycji, czyli utrwalanie się komunikatu wraz ze wzrostem częstotliwości jego powtarzania się – dlatego najlepsze marki osobiste nie rezygnują z komunikacji, cały czas wzmacniając przekaz,
  • tendencyjność optymistyczna, a więc skłonność do niedoceniania prawdopodobieństwa wystąpienia zjawisk niepożądanych oraz przeceniania możliwości wystąpienia zjawisk, które przyniosą pozytywne skutki.

Budowa marki osobistej w mediach społecznościowych – jakich błędów należy się wystrzegać?

Social media mogą być bardzo pomocne w budowaniu marki osobistej. To swoiste okno wystawowe, które pozwala zaprezentować nasze umiejętności, wiedzę, doświadczenie i pasje. Niestety, wiele osób nie dość sprawnie porusza się w mediach społecznościowych, co często prowadzi do popełniania prostych błędów i negatywnie wpływa na wizerunek naszej marki.

Najczęstsze błędy to:

  • brak zdefiniowania grupy docelowej – skupianie się na komunikacie, a nie potrzebach potencjalnego odbiorcy, tworzenie „sztuki dla sztuki”, generowanie treści, które niczemu nie służą, wrzucanie materiałów, które nie przybliżają nas do założonego celu,
  • brak pomysłu na markę osobistą, który często owocuje niskiej jakości treściami, grafikami, które częściej szkodzą, niż pomagają w budowaniu marki,
  • sztuczność – oceniając markę osobistą, wysoko cenimy zwykle jej spójność, zbieżność działań i aktywności z deklarowanymi przez daną osobę wartościami, i każdy zgrzyt w tej materii negatywnie odbija się na wiarygodności marki, przynosząc straty wizerunkowe,
  • oczekiwanie błyskawicznych efektów – jak już wspomniałem, budowanie marki osobistej jest procesem długofalowym, a nasze działania przynoszą efekty w długim okresie, więc nastawienie się np. na szybki wzrost liczby obserwujących może prowadzić do frustracji i zniechęcenia,
  • nieodpowiednie treści, czyli np. wykorzystywanie prywatnych zdjęć w komunikacji marki, co może się sprawdzić w przypadku celebrytów i influencerów, ale nie współgra z wizerunkiem profesjonalisty, np. radcy prawnego czy architekta.

Potrzebujesz pomocy w budowaniu marki osobistej?

Jeśli zależy Ci na zbudowaniu silnej marki osobistej, ale niezbyt dobrze znasz mechanizmy funkcjonowania mediów społecznościowych, to nic straconego. W Hitdea udzielimy Ci niezbędnych wskazówek, pomożemy określić cele, przygotujemy strategię komunikacji i zaczniemy ją wdrażać, publikując wartościowe materiały i przykuwające uwagę grafiki. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o współpracy z naszą agencją, zapraszamy do wypełnienia krótkiego briefu: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media silna marka branding marka agencja social media agencja 360 marka osobista

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów