Jak prowadzić profile w social media firmy z branży TSL?

Jak prowadzić profile w social media firmy z branży TSL?
Marketing Branding Informacje

Jak prowadzić profile w social media firmy z branży TSL?

Branża TSL jest jedną z najbardziej wymagających. Organizacja transportu, spedycji lub logistyki oznacza nieustające zmagania z czasem i przestrzenią. Dodając do tego ograniczenia, którym podlega zarówno sprzęt, jak i posługujący się nim ludzie, można by uznać, że pracę w branży TSL dobrze opisuje myśl przypisywana Ednie St. Vincent Millay – to po prostu jedna cholerna rzecz za drugą.

To, co jednych przeraża, dla innych oznacza czystą przyjemność – wielu ludzi wybiera karierę w branży transportowej w sposób świadomy, ponieważ lubią ten specyficzny dreszczyk emocji towarzyszący nowym wyzwaniom, a zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, pod presją czasu i pod wpływem stresu. jest czymś, w czym chcą się sprawdzić.

Media społecznościowe w branży TSL

Czy warto prowadzić profile w mediach społecznościowych, jeśli zajmujemy się transportem, spedycją lub logistyką? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, choć ze względu na specyfikę branży, zadanie to nie należy do najprostszych. Poniższy tekst to zbiór pomysłów i dobrych praktyk adresowanych do firm transportowych i spedycyjnych specjalizujących się w transporcie drogowym. Zaczynamy!

Jak określić grupę docelową profili w social media dla firmy zajmującej się transportem lub spedycją?

Jedną ze specyficznych cech branży TSL jest to, że firmy działające w tej gałęzi rzadko kiedy kierują przekaz płynący z mediów społecznościowych do potencjalnych klientów. Korzystanie z social media w celu pozyskiwania leadów, wyszukiwania zleceń transportowych i zwiększania sprzedaży usług w transporcie i spedycji po prostu nie działa. Wyjątkiem może być LinkedIn, który, jako najmocniej sprofesjonalizowane spośród mediów społecznościowych, może posłużyć jako narzędzie pozyskiwania klientów.

Bardziej charakterystyczne dla branży TSL jest wykorzystanie kanałów w mediach społecznościowych do komunikowania się z pracownikami i kandydatami do pracy oraz budowanie zaangażowanej społeczności wokół firmy. Wynika to w dużej mierze z niedoboru doświadczonej i wykwalifikowanej kadry na rynku pracy – większość firm transportowych podejmuje rozmaite wysiłki, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów i jak najdłużej utrzymać ich w zespole. Charakterystyczny dla branży TSL sposób pracy – ciągłe wyzwania, stres, wymagana dyspozycyjność, wyjazdy – sprawia, że wiele osób w ogóle nie bierze pod uwagę ofert pracy zamieszczanych przez firmy transportowe lub wiąże się z transportem „na chwilę”, w niedługim czasie „odbijając się” od wymagań stawianych przez tę branżę.

Odpowiednio prowadzone kanały social media mogą wzmacniać przekaz, który pragniemy zakomunikować poprzez rozmaite działania z zakresu employer brandingu (budowania marki pracodawcy) oraz budować lojalność pracowników firmy, dzięki czemu zostaną w firmie na dłużej, a my nie będziemy ponosić dodatkowych nakładów związanych z rekrutacją, selekcją, wdrożeniem i przeszkoleniem kandydatów.

Jak komunikować się z pracownikami i kandydatami za pomocą mediów społecznościowych?

Skoro udało nam się zdefiniować grupę docelową, do której będziemy próbowali dotrzeć z naszym przekazem, warto pomyśleć nad tym, w jaki sposób budować nasze komunikaty.

Możemy spróbować dotrzeć do naszych pracowników z treściami o charakterze edukacyjnym, w celu podnoszenia ich kwalifikacji i utrwalania już zdobytej wiedzy. Świetnie sprawdzi się słowniczek pojęć – branżę transportową charakteryzuje charakterystyczny żargon, który składa się z licznych skrótowców wywodzących się z anglojęzycznych zwrotów, pojęć branżowych, których formy polskie są powszechnie stosowane, oraz określeń używanych przez kierowców, które mogą być niezrozumiałe dla osób z zewnątrz. Dobrym pomysłem jest zebranie tych słów w słowniczek, który ułatwi komunikowanie się w zespole, i publikowanie kolejnych haseł np. w regularnych odstępach czasu.
Jeśli zatrudniamy pracowników, którzy nie posługują się językiem polskim (np. kierowców), warto rozbudować słownik o swoiste rozmówki, które pozwolą uniknąć nieporozumień i korzystnie wpłyną nie tylko na relacje w zespole, ale także bezpośrednio przełożą się na wykonywaną pracę.

Jeśli zależy Ci na wizerunku pracodawcy, który wie, co w branży piszczy, zadbaj o to, żeby publikować na profilach informacje o nowinkach w transporcie – relacje z targów branżowych, testy sprzętu, ciekawe oprogramowanie dla kierowców i spedytorów, nowe trendy, zmiany legislacyjne. Takie informacje będą mocnym sygnałem dla potencjalnych pracowników, że mają styczność z firmą, która trzyma rękę na pulsie i nie boi się wprowadzać innowacji.

Jeśli wprowadzasz w firmie rozwiązania z zakresu employer brandingu, nie zapomnij o zakomunikowaniu tego w mediach społecznościowych. Dostęp do kursów językowych, pomoc w organizacji opieki nad dziećmi, dopłaty do wyjazdów wakacyjnych czy pakiet pozapłacowych benefitów to rzeczy, które pomagają przyciągnąć kandydatów o pracy – jeśli oferujesz coś ekstra, to koniecznie poinformuj o tym za pomocą profili w mediach społecznościowych.

Podobnie ma się sprawa z działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR) – jeśli Twoja firma jest aktywna i próbuje zmieniać życie lokalnej społeczności na lepsze za pomocą rozmaitych eventów, akcji pomocowych, inwestycji w infrastrukturę materialną i niematerialną, to warto, aby takie działania zostały udokumentowane, a relacje z nich – opublikowane na Twoich profilach. Z pewnością przyczyni się to do budowy pozytywnego wizerunku firmy, ale także pomoże w realizacji następnych działań z zakresu CSR.

A może warto spróbować zaangażować pracowników w tworzenie treści?

Jeśli kierujemy komunikację poprzez social media do obecnych pracowników firmy, warto publikować w mediach społecznościowych treści angażujące – takie, które pomogą wytworzyć społeczność aktywnych użytkowników wokół naszych profili. Można to zrobić na wiele sposobów:

  • publikując quizy, łamigłówki i rebusy,
  • wykorzystując możliwości, jakie dają reakcje na Facebooku (głosowanie reakcjami, plebiscyty),
  • organizując konkursy dla pracowników lub ich rodzin,
  • prosząc kierowców o dzielenie się zdjęciami z trasy,
  • informowanie o utrudnieniach na drodze, trudnych warunkach atmosferycznych, wypadkach etc.

Warto zadbać o to, żeby aktywność w mediach społecznościowych była spontaniczna i dobrowolna – stosowanie przymusu w przypadku profili social media przynosi często fatalne skutki, i jest przeciwskuteczne w zakresie budowania autentycznej, zaangażowanej społeczności wokół firmy.

Hitdea pomoże Ci w prowadzeniu komunikacji w social media! Jeśli zależy Ci na prowadzeniu firmowych profili w mediach społecznościowych, ale nie posiadasz wiedzy z zakresu marketingowego lub zwyczajnie brak Ci czasu na zajmowanie się komunikacją

Social media Oprawa graficzna silna marka agencja reklamowa branża branża TSL

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów