Budowanie marki osobistej jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Budowanie marki osobistej jako sposób na zwiększenie sprzedaży
Marketing Informacje

Budowanie marki osobistej jako sposób na zwiększenie sprzedaży

W ostatnich latach możemy zaobserwować wzrost świadomości znaczenia marki osobistej. Oparta na mocnych fundamentach, konsekwentnie budowana marka osobista staje się istotnym narzędziem, które przybliża nas do realizacji celów osobistych i biznesowych.

Globalna pandemia i związane z nią zawirowania na rynku pracy tylko potwierdziły znaczenie silnych personal brandów – osoby, które włożyły dużo wysiłku w budowę swoich marek osobistych, znacznie lepiej poradziły sobie w turbulentnych warunkach, zachowując klientów, zlecenia i płynność finansową. Personal branding okazał się także swoistym „buforem bezpieczeństwa”, rodzajem „poduszki powietrznej” na wypadek utraty pracy – osoby o ugruntowanej pozycji znacznie krócej poszukiwały nowych pracodawców.

Marka osobista – dlaczego warto?

Jak wynika z badania „Personal branding w Polsce” opracowanego przez Premium Consulting, blisko 70% ankietowanych uważa, że osobie posiadającej ugruntowaną markę można zapłacić więcej, niż osobie, która takiej marki nie posiada. To ważne wskazanie – pokazuje, że wysiłek włożony w budowę marki osobistej może przynieść bardzo wymierne korzyści, a „większa płaca za  tę samą pracę” to zdecydowanie coś, co przyjmuje się z radością.

Elementy składowe marki osobistej

Każdy osobisty brand powinien opierać się na trzech mocnych filarach. Należą do nich:

  • wyróżnik, czyli cecha szczególna marki, która tworzy jej unikalną wartość,
  • autentyczność,
  • przydatność.

Poświęćmy chwilę każdemu z filarów.

Cecha szczególna marki jest często bagatelizowana. Myślimy, że każdy z nas jest wyjątkowy, więc nie ma potrzeby jakoś szczególnie się wyróżniać – to poważny błąd. Silna marka osobista powinna być rozpoznawalna i wyraźnie różna od konkurencji w segmencie. Zaproponujmy klientom wyjątkową usługę lub niespotykany splot umiejętności – najlepiej interdyscyplinarnych, pokażmy się od ludzkiej strony, wykorzystajmy wiedzę, doświadczenia i pasje, żeby stworzyć unikalną wartość.

Wymiar unikalności powinien być wspierany przez autentyczność. Współcześnie, ze względu na bardzo szeroki i szybki dostęp do informacji, nasi klienci i odbiorcy są bardzo wyczuleni na fałsz. Kłamstwa i półprawdy są błyskawicznie weryfikowane, a każda sytuacja, w której mijamy się z rzeczywistością tworzy na wizerunku naszej marki osobistej swoistą „pajęczynkę” rys, które w końcu mogą przesłonić cały wysiłek włożony w działania z zakresu personal brandingu. Choć pokusa „podkolorowania” pewnych cech i przekonań często jest silna, warto ją przezwyciężyć i pozostać wiernym sobie – nawet, jeśli oznacza to konieczność powolnego budowania wizerunku.

Ale oba te filary nie przyniosą efektów w postaci wzrostu sprzedaży, jeśli nasza marka osobista nie będzie przydatna. Możemy stworzyć najbardziej unikalną usługę, za którą stoi integralność i wierność przekonaniom, wartościom i ideom, ale nie będziemy w stanie tego spieniężyć, jeśli nasze usługi nie będą niosły za sobą użyteczności. Inwestując w kolejne cechy naszej marki osobistej, poświęcając czas na zdobywanie nowych umiejętności i poszerzając naszą wiedzę, zawsze warto zastanowić się nad tym, czy dzięki większej ilości zebranych informacji będziemy w stanie dostarczyć lepszy produkt, czy może cały ten wysiłek jest wyłącznie „sztuką dla sztuki”, próbą wyróżnienia się z tłumu dla samej dystynkcji.

Stworzenie silnej marki osobistej – jak zacząć?

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z personal brandingiem, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Oto pięć prostych kroków, które będą dobrym wstępem do budowania marki osobistej.

  1. Przeanalizuj swoje mocne i słabe strony – pomoże Ci to wybrać odpowiednią specjalizację i zachować spójność marki, a znajomość słabych stron wskaże Ci obszary, które warto dopracować. Nie sposób jednak znać się na wszystkim – spróbuj zaprojektować usługę w taki sposób, aby Twoje słabe strony nie miały znaczenia.
  2. Przygotuj analizę bezpośredniej konkurencji – może podpatrzysz rozwiązania, które będziesz mógł potem wykorzystać do budowania własnej marki osobistej? A może dostrzeżesz błąd, którego uda się uniknąć?
  3. Opracuj strategię komunikacji w social media i na stronie internetowej/blogu– zadbaj o to, by przekaz był spójny, adekwatny do segmentu, w którym działasz, a poszczególne komunikaty budowały pozytywny wizerunek marki osobistej i podkreślały korzyści płynące z korzystania z Twoich usług.
  4. Zadbaj o swoją opowieść – brand story w tej chwili jest koniecznością, a odpowiednia historia pozwala budować autentyczność marki osobistej i korzystnie wpływa na jej widoczność i sposób postrzegania.
  5. Przygotuj się na „długi marsz” – budowanie marki osobistej to proces, który w zasadzie nie ma końca. Nie oczekuj szybkich efektów – wytrwałość i dbałość o detale to cechy, które pozwolą Ci osiągnąć zakładane cele, ale na rezultaty zwykle trzeba poczekać. Bądź cierpliwy.

Jakich błędów wystrzegać się podczas budowania marki osobistej?

Przystępując do budowania marki osobistej bez niezbędnego przygotowania i precyzyjnego planu, łatwo jest popełnić błędy. Niektóre z nich wynikają z nastawienia („wrogie” podejście do klienta, skutkujące opryskliwością w kontaktach i niedbałym świadczeniem usług, poprzez np. opóźnianie wysyłki produktów), inne powstają na etapie komunikacji (niedopracowane treści, niskiej jakości grafiki, sprzeczne sygnały), a jeszcze inne są rezultatem oczekiwania szybkich efektów w krótkim czasie (nachalne reklamy, kiepsko zaprojektowane usługi, niedopracowany sposób zakupu usług). Odpowiednie przygotowanie i konkretny plan pozwolą przezwyciężyć początkowe trudności, uniknąć „błędów nowicjusza” i będą środkiem przybliżającym do realizacji celów.

Pomożemy Ci zbudować silną markę osobistą!

W Hitdea doskonale zdajemy sobie sprawę ze znaczenia marki osobistej we współczesnym biznesie. Przygotujemy dla Ciebie strategię komunikacji i wartościowe materiały, które wypełnią Twoje profile w mediach społecznościowych. Pomożemy zaprojektować Ci usługi w taki sposób, aby jak najlepiej uwydatnić Twoje mocne strony i wyróżnić Twoją markę na tle konkurencji w segmencie. Wypełnij szybki brief i rozpocznij współpracę z Hitdea! https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media silna marka marka agencja reklamowa agencja social media sprzedaż

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów