Co to jest Real Time Marketing?

Co to jest Real Time Marketing?
Marketing Wydarzenia

Czy warto uwzględnić działania z zakresu Real Time Marketingu w strategii komunikacji marki?

Na wybór odpowiedniej strategii marketingowej i strategii komunikacji marki ma wpływ wiele czynników – od oferty i geograficznego zasięgu działalności, przez preferencje grupy docelowej i sytuację w otoczeniu firmy aż po kwestie wynikające z temperamentu i charakterów twórców marki. W przypadku strategii marketingowej nie można mówić o jednym rozwiązaniu, które sprawdzi się w każdym przypadku, dlatego zawsze warto przeprowadzić dogłębną analizę naszego przedsiębiorstwa i jego otoczenia, a wnioski z analizy przełożyć na konkretne działania marketingowe.

Wiele marek stara się prześcignąć konkurencję i wyróżnić się na rynku, stawiając na nowe narzędzia, rzadko wykorzystywane kanały komunikacji czy innowacyjne rozwiązania z zakresu marketingu online. Dobrym przykładem implementowania innowacyjnych rozwiązań są strategie wykorzystujące działania z zakresu Real Time Marketingu (RTM), obliczone na wywołanie dużego „szumu” w sieci i tworzenie materiałów o viralowym potencjalne. Czym jednak jest Real Time Marketing?

Co to jest Real Time Marketing?

Real Time Marketing, zwany także newsjackingiem, to działania marketingowe, które nawiązują do aktualnych wydarzeń ze świata polityki, kultury czy sportu – spontanicznie tworzone grafiki, filmy video i treści obliczone na błyskawiczny efekt, mające zwiększać zasięg oddziaływania marki i budowę jej wizerunku jako firmy trzymającej rękę na pulsie, podążającej za aktualnymi trendami, dobrze „czującą” media społecznościowe.
Kluczowe w działaniach Real Time Marketingowych jest wyczucie czasu i klimatu wokół poszczególnych wydarzeń czy aktorów społecznych, przez co strategia marketingowa wykorzystująca newsjacking obarczona jest sporym ryzykiem, ale też może przynieść naprawdę zdumiewające rezultaty – i to przy nakładach znacznie niższych, niż w przypadku tradycyjnej strategii.

Narzędzia służące do realizacji strategii z elementami Real Time Marketingu

Ze względu na wymagany „refleks”, strategie newsjackingowe z reguły ogniskują się wokół narzędzi dostępnych w popularnych platformach społecznościowych, choć mogą uwzględniać inne kanały dotarcia do odbiorców – popularne jest zwłaszcza wykorzystanie newsletterów i reklam Google Ads.
To właśnie media społecznościowe, ze względu na szybkość funkcjonowania i krótszą, niż w przypadku mediów tradycyjnych, „przydatność” poszczególnych wydarzeń, mają największy potencjał, pozwalając przy tym dotrzeć do grupy docelowej możliwie najmniejszym kosztem.

Real Time Marketing – czy to faktycznie aż tak proste?

Jak już wspomniałem, strategia uwzględniająca działania z zakresu Real Time Marketingu jest obarczona sporym ryzykiem. Choć stojące za nią założenia są dość klarowne, a same działania nie wydają się przesadnie skomplikowane, odniesienie sukcesu w newsjackingu jest trudniejsze, niż mogłoby się to wydawać. Dlaczego? Wspominałem już o wymaganym wyczuciu czasu, które faktycznie jest kluczem do skuteczności – ale nie jest to jedyny element przesądzający o sukcesie bądź porażce działań marketingowych. Zostają jeszcze dwa kluczowe czynniki: umiejętne wyczucie nastrojów społecznych oraz błyskotliwość komunikacji. Duże znaczenie dla całego procesu ma fakt, że tych dwóch cech ciężko się nauczyć.

Zacznijmy może od wyczucia nastrojów społecznych, czynnika, który pozwala maksymalizować korzyści i minimalizować ewentualne straty wynikające z działań Real Time Marketingowych. W przypadku newsjackingu, ze względu na wymagany krótki czas reakcji na wydarzenia, niemożliwe jest przeprowadzenie odpowiednich badań nastrojów społecznych – musimy opierać się na zgromadzonej wcześniej wiedzy na temat naszej grupie docelowej, dobierając działania w taki sposób, aby nie generowały strat wizerunkowych. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku mocno spolaryzowanego społeczeństwa, w którym nawiązania do bieżących wydarzeń politycznych i rocznic wydarzeń historycznych mogą wpędzić firmę w realne kłopoty – niechlubnym przykładem może być kampania marki napojów energetycznych Tiger, w której zdecydowano się nawiązać do rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Kampania uzyskała ogromny zasięg i była tematem szerokiej dyskusji, wzbudzając liczne kontrowersje i stawiając pod ogromnym znakiem zapytania wizerunek budowany przez markę. W przestrzeni publicznej pojawiły się wręcz wezwania do bojkotu konsumenckiego produktów firmy, choć warto pamiętać o tym, że na polskim gruncie wezwania do bojkotu konsumenckiego niekiedy prowadzą do wzrostu sprzedaży „bojkotowanych” towarów – ale to już temat na osobny wpis.

Błyskotliwość również jest cechą, którą ciężko wypracować w drodze szkoleń. Znajomość kontekstów i mechanizmów funkcjonowania social media, umiejętność inteligentnego nawiązania do wydarzeń w sposób lekki i zaskakujący, wyczucie smaku, znajomość specyficznego języka i zwyczajów konsumenckich grupy docelowej to bardzo istotne właściwości w przypadku realizacji strategii wykorzystującej newsjacking. Należy mieć na uwadze to, że użytkownicy mediów społecznościowych są z reguły dość mocno wyczuleni na fałsz oraz przywiązują dużą wagę do jakości publikowanych treści – mogą wybaczyć „podpięcie się” z przekazem marketingowym pod istotne wydarzenia, ale nie będą akceptować robienia tego w sposób nachalny i nieumiejętny.

Real Time Marketing – zaufaj doświadczeniu

W Hitdea potrafimy wykorzystać elementy newsjackingu w szerszej, nastawionej na realizację celów strategii marketingowej. Nasze doświadczenie pozwala na szybką ocenę potencjalnych kosztów i korzyści wynikających z planowanych działań, dzięki czemu możemy skupić się na rozwiązaniach, które przynoszą realne korzyści – zarówno wizerunkowe, jak i mierzone liczbą konwersji. Nasi specjaliści doskonale znają specyfikę social media, sprawnie poruszając się w tym obszarze i wyczuwając aktualne trendy dotyczące grafik, materiałów video i treści tekstowych. Współpracując z Hitdea masz możliwość wykorzystania potencjału drzemiącego w Real Time Marketingu. Wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media agencja reklamowa agencja interaktywna Marketing Real Time Real Time Marketing

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów