E-commerce w dobie pandemii

E-commerce w dobie pandemii
Marketing Informacje

Co to jest e-commerce?

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to wykorzystanie sieci internetowej jako środka wymiany pomiędzy kupującymi a sprzedającymi. Globalny zasięg sieci pozawala na dotarcie do konsumentów znajdujących się właściwie w dowolnym miejscu na ziemi, co umożliwia oferentom zwiększanie zasięgu działalności i docieranie z ofertą do nowych odbiorców. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza w przypadku handlu produktami cyfrowymi czy usługami, które mogą zostać wykonane zdalnie – w przypadku “fizycznych” towarów, konieczność wysyłki do klienta wymusza z reguły ograniczenie geograficznego zasięgu działalności np. do obszaru określonego kraju.

Niezależnie od profilu prowadzonej działalności, handel elektroniczny niesie ze sobą wiele korzyści: ułatwia i przyspiesza kontakt z klientem i partnerami, umożliwia bieżące aktualizowanie oferty, pozwala w szybki sposób informować o stanach magazynowych, obniża koszty promocji, sprzyja budowaniu trwałych relacji i poszerzaniu wiedzy o preferencjach klientów czy wreszcie sprawia, że zakupy stają się dostępne o dowolnej porze, w wygodny dla konsumenta sposób.

Polska branża e-commerce – historia

Początki polskiego rynku e-commerce sięgają drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, a za pierwszy sklep internetowy w Polsce zwykło się uważać witrynę firmy Terent, która została uruchomiona w 1997 r. Jeszcze przed końcem stulecia swoją działalność rozpoczęły m.in. sklepy merlin.pl i empik.pl oraz Allegro – platforma transakcyjna on-line, która na wiele lat wpisała się w obraz polskiego rynku handlu internetowego.

W pierwszych latach XXI wieku branża bardzo szybko się rozwijała, stając się bardziej profesjonalną, czego efektem były chociażby Targi eHandlu (organizowane od 2011 r.) czy Ekomersy – nagrody branżowe, które po raz pierwszy przyznano w 2012 r.

Polski rynek e-commerce w liczbach

Polski rynek e-commerce doświadczył w ostatnich latach imponujących wzrostów. Liczba domen, które umożliwiają zakupy online, przez siedem lat wzrosła o przeszło pięćdziesiąt procent. Polacy coraz częściej kupują sieci, a wzrosty sprzedaży w kanałach e-commerce dotyczą w zasadzie wszystkich grup produktów: książek, odzieży, obuwia, elektroniki, kosmetyków czy wyposażenia domu. Wartość handlu w sieci także sukcesywnie rośnie: w latach 2017 – 2019 wzrosty wartości sektora oscylowały w granicach 20% rok do roku, by w 2020 r. „wystrzelić”, osiągając niebotyczną stopę wzrostu na poziomie 35%. W 2020 r. wartość całego sektora przekroczyła 83 miliardy złotych, a eksperci prognozują dwunastoprocentowe wzrosty w kolejnych latach – jeśli tempo wzrostu się utrzyma, już w 2022 r. wartość sektora przekroczy 100 miliardów złotych Co stoi za tak dynamicznym wzrostem?

E-commerce a globalna pandemia

W przypadku sektora handlu internetowego, globalna pandemia zadziałała jako akcelerator procesów, które były widoczne już od pewnego czasu – konsumenci coraz chętniej wybierali zakupy w sieci, doceniając wygodę, szybkość oraz możliwość wygodnego porównania ofert. W wyniku wprowadzanych przez rząd obostrzeń i ograniczeń mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii, dostęp do „tradycyjnych” kanałów sprzedaży został poważnie utrudniony, a niekiedy wręcz uniemożliwiony (np. poprzez czasowe zamknięcie galerii handlowych czy marketów budowlanych). W takiej sytuacji konsument miał trzy możliwości – rezygnację z zakupu, odroczenie zakupu do momentu, w którym sytuacja wróci do normy lub skorzystanie z oferty dostępnej w internecie. I choć rok 2020 nie był najlepszym rokiem dla handlu w Polsce, kanały e-commerce zyskały większy udział w ogóle transakcji handlowych, a ich wartość wzrosła – choć cały „tort” nieco się skurczył, firmom zajmującym się handlem w internecie przypadł w udziale większy jego kawałek.

Czas pokaże, czy zmiana zwyczajów zakupowych konsumentów okaże się trwała, natomiast wydaje się, że sektor e-commerce jest bardzo perspektywiczny i powinien zyskiwać na znaczeniu – restrykcje pandemiczne skłoniły wielu konsumentów do przełamania tzw. „bariery pierwszego zakupu”, a jeśli ich doświadczenia zakupowe okazały się pozytywne, jest szansa, że będą korzystać z kanałów zakupowych on-line także w przyszłości. Zwłaszcza, że, jak pokazują badania, mimo „luzowania” obostrzeń, część konsumentów ma pewne wątpliwości związane z powrotem do „tradycyjnego” handlu, a giganci tacy jak Empik czy LPP rezygnują z części stacjonarnych punktów handlowych. Duży udział we wzroście znaczenia handlu internetowego miały działania firm odpowiedzialnych za dostawy, które dołożyły wszelkich starań, by dostarczanie produktów przebiegało w szybki i bezpieczny sposób.

E-commerce – czy warto?

Ze względu na duży potencjał wzrostu sektora oraz zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów, sklep internetowy staje się obecnie podstawowym narzędziem prowadzenia biznesu – nie tylko w handlu detalicznym, ale także w sektorze usług, i to także tych jak najbardziej „namacalnych”, ponieważ w dobie pandemii z dużym sukcesem do sieci przenoszą się firmy świadczące usługi fryzjerskie czy kosmetyczne.

Jak wypromować sklep on-line?

Jak w przypadku każdej działalności gospodarczej, prowadzenie sklepu internetowego wymaga przemyślanej strategii marketingowej. Warto spojrzeć na to przedsięwzięcie dwutorowo, planując działania zarówno krótko-, jak i długookresowe.

Strategia krótkoterminowa powinna skupiać się na szybkich efektach sprzedażowych, a przydatnymi narzędziami mogą się okazać: reklamy Google Ads, interakcje z klientami w mediach społecznościowych, e-mail marketing czy rozmaite działania on-site, realizowane np. za pomocą powiadomień push.
Zupełnie innych zabiegów wymaga strategia marketingowa realizowana w długim okresie – w tym przypadku celem powinno być zbudowanie rozpoznawalności oraz zwiększanie udziału w rynku. Wachlarz działań sprzyjających realizacji tych celów jest dość szeroki, i może obejmować aktywność w obszarze CSR, content marketing, współpracę z influencerami czy odpowiednią optymalizację pod kątem wyszukiwarek.

Dlaczego warto współpracować z Hitdea?

W Hitdea doskonale znamy realia branży e-commerce i jesteśmy w stanie zaprojektować rozwiązania, które pomogą Ci na każdym etapie działalności – nie tylko projektujemy przyjazne, zorientowane na klienta sklepy internetowe i landingi, ale także opracowujemy zarówno krótko-, jak i długookresowe strategie marketingowe, wdrażając skuteczne, dopasowane do potrzeb rozwiązania, które przynoszą wymierne efekty sprzedażowe i wizerunkowe. Aby rozpocząć współpracę z Hitdea, wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media agencja interaktywna agencja social media Marketing e-commerce

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów