Fotografia produktowa

Fotografia produktowa
Marketing Informacje

Fotografia produktowa – dlaczego warto zadbać o odpowiednią ekspozycję produktów w sklepie internetowym?

Trzech na czterech Polaków przynajmniej raz dokonało zakupu w sieci. Polski sektor e-commerce rośnie w bardzo szybkim tempie – w 2020 r. osiągnął wzrost o 35%, a eksperci PwC szacują, że w kolejnych latach tempo wzrostu wyniesie kilkanaście procent rocznie. Wartość sprzedaży towarów online przekroczyła w 2020 r. 83 miliardy złotych. Niewątpliwie duży wpływ na dynamikę wzrostu sektora miała globalna pandemia i wprowadzane przez rząd obostrzenia, które ograniczyły sprzedaż w tradycyjnej formie – jak wynika z badania Deloitte opublikowanego w grudniu 2021 r., Polacy nadal obawiają się o swoje bezpieczeństwo podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, można się więc spodziewać, że sektor e-commerce będzie zyskiwał na znaczeniu, a podstawy jego wzrostu wydają się dość trwałe.

Wszystko to sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów w internecie – w samym pierwszym kwartale 2021 r. liczba zarejestrowanych domen umożliwiających zakupy w sieci wzrosła o około dwa tysiące.
Coraz ostrzejsza konkurencja na rynku sprzedaży internetowej wymusza na firmach z sektora e-commerce intensyfikację działań mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie klientów. Istotne jest, by sklep internetowy zapewniał bezpieczeństwo zakupów, sprawnie działał także na urządzeniach mobilnych miał przejrzysty regulamin, dostarczał kompleksowego opisu oferowanych produktów oraz zapewniał wsparcie obsługi. Czy o czymś nie zapomniałem? Oczywiście, że tak – pozostaje jeszcze kwestia odpowiedniego wyeksponowania oferowanych produktów. Prawdą jest bowiem to, że wielu konsumentów „kupuje oczami”, a atrakcyjne zdjęcia produktowe są niekiedy ważniejsze od opisu produktu, ponieważ przyciągają uwagę klienta, który trafił na naszą stronę np. klikając w link umieszczony w mediach społecznościowych – takie osoby często wchodzą na stronę sklepu „tylko na chwilę”, a efektowne zdjęcia potrafią sprawić, że zdecydują się spędzić w naszej witrynie więcej czasu. Przyjrzyjmy się bliżej różnym rodzajom zdjęć produktowych.

Rodzaje zdjęć produktowych

Przeglądając witryny sklepów internetowych, możemy spotkać się z kilkoma odmiennymi od siebie rodzajami zdjęć produktowych. Najczęściej spotykane style fotografii produktowej to:

  • Zdjęcia packshotowe, czyli fotografie mające jak najwierniej oddać cechy oferowanego produktu – wyostrzone, w naturalnych barwach. Produkty są fotografowane na białym tle, a potem dodatkowo szparowane – wszelkie zbędne elementy, np. podpórki, są wycinane komputerowo. Zdjęcia packshotowe są standardem w wielu sklepach internetowych, preferowanym także przez gigantów e-commerce takich, jak Amazon czy Allegro.
  • Zdjęcia close-up, czyli zbliżenia na detale produktu, robione zwykle z niewielkiej odległości, przy wykorzystaniu trybu makro. Dobrze przygotowane zdjęcia close-up nie tylko pozwalają konsumentom poznać np. fakturę oferowanego produktu, ale także w dobrym świetle pokazują producenta, zwracając uwagę na jego dbałość o szczegóły. Zdjęcia close-up są także dobrym sposobem na urozmaicenie galerii zdjęć – z tej techniki chętnie korzystają dostawcy sprzętu elektronicznego, odzieży, obuwia czy galanterii.
  • Moodboard, czyli zbiory inspiracji – z reguły przygotowywane przed sesjami produktowymi, przedstawiające koncepcję oraz sposób ekspozycji produktów, stojące za nimi wartości i wyrażające je elementy, barwy, kroje pisma. Choć moodboard często jest traktowany jako jedynie wstęp do sesji produktowej, który pozwala utrzymać spójność stylistyczną zdjęć, niektóre firmy decydują się na ich publikację – na stronie sklepu bądź w mediach społecznościowych takich, jak Instagram czy Pinterest.
  • Zdjęcia przedstawiające ruch – ruch na fotografii można uchwycić na kilka sposobów, a w przypadku zdjęć produktowych popularne są sekwencje, rozmycia oraz zdjęcia obrotowe. Zarówno sekwencje, jak i zdjęcia obrotowe wymagają wykonania wielu kadrów, ale są dobrym sposobem na wyeksponowanie właściwości produktu – ze zdjęć obrotowych bardzo chętnie korzystają sklepy z obuwiem.
  • Stylizowane zdjęcia produktowe (still life photography) – bardziej skomplikowane od zdjęć typu packshot, ponieważ przedstawiają produkt w konkretnej scenografii, przez co wymagają doboru odpowiednich rekwizytów, kolorystyki, oświetlenia czy kąta. Stylizowane zdjęcia pozwalają pokazać oferowany towar w bardziej naturalny sposób, a przy okazji mogą posłużyć za inspirację – tego typu sesje świetnie sprawdzą się w przypadku zestawów i kompatybilnych produktów.

Co jest potrzebne do wykonania zdjęć produktowych?

Jeśli chcemy wykonać zdjęcia produktowe, potrzebujemy do tego odpowiednich narzędzi. Potrzebne będą:

  • aparat fotograficzny,
  • statyw – niezbędny do osiągnięcia odpowiedniej ostrości obrazu,
  • oświetlenie – konieczne do wyeksponowania zalet fotografowanego produktu i pokazania go w całej krasie,
  • tło – warto pamiętać o tym, że nie każdy produkt wygląda dobrze na białym tle, dlatego warto wyposażyć się w jednolite tła w kilku różnych kolorach,
  • oprogramowanie do obróbki zdjęć.

Nawet najlepszy sprzęt nie daje jednak gwarancji osiągnięcia zadowalających efektów. Wykonanie wysokiej jakości, przyciągających uwagę i „sprzedających” zdjęć wymaga wiedzy i doświadczenia – znajomości funkcji oprogramowania, opanowania zasad kompozycji i kadrowania, umiejętności wyeksponowania konkretnych cech fotografowanych obiektów czy świadomego wykorzystania tła i oświetlenia.

Sesja produktowa? W Hitdea zajmiemy się wszystkim!

Na szczęście przygotowanie sesji produktowej możemy zlecić profesjonalistom. W Hitdea pomożemy Ci odpowiednio wyeksponować zalety oferowanych produktów w taki sposób, by zdjęcia przyciągały uwagę osób, które odwiedzają Twój sklep internetowy. Z pomocą naszych specjalistów stworzysz wyjątkowe aranżacje, które najlepiej wyrażą wartości, które stoją za Twoją marką, a przygotowane zdjęcia będziesz mógł wykorzystać w różnych kanałach – niezależnie od tego, czy chodzi o drukowany katalog, czy profil w mediach społecznościowych. Wypełnij szybki brief i rozpocznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/ 

Social media Oprawa graficzna silna marka agencja interaktywna Marketing Fotografia Fotografia Produktowa Rodzaje zdjęć Sesja Sesja produktowa

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów