Influencer marketing w branży modowej i beauty

Influencer marketing w branży modowej i beauty
Marketing Informacje

Influencer marketing w branży modowej i beauty

Coraz więcej marek z branży modowej i beauty prowadzi komunikację w mediach społecznościowych, podążając za rosnącą rzeszą klientów, którzy wykorzystują social media jako źródło wiedzy o produktach i markach, poszukując inspiracji. Odpowiednio prowadzone kanały w mediach społecznościowych nie tylko poprawiają wizerunek marki, ale mogą także stać się istotnym narzędziem w pozyskiwaniu leadów, a zbudowanie zaangażowanej społeczności wokół profili pozwala lepiej poznać naszych klientów i dopasować ofertę do ich potrzeb. W jaki sposób wykorzystać social media, jeśli działamy w branży modowej lub beauty?

Branża odzieżowa w Polsce – przegląd

Branża modowa jest jedną z tych, które najmocniej zostały dotknięte przez pandemię. Obostrzenia nakładane na tradycyjny handel wymusiły na markach szybką adaptację i dokonanie przesunięć w modelu biznesowym w kierunku handlu online, ponieważ dotychczasowe kanały sprzedaży zostały „odcięte” – w marcu 2020 r. spadek sprzedaży wyniósł prawie 50% (r/r). Nie wynikało to jednak wyłącznie z braku możliwości sprzedaży w sklepach stacjonarnych – niepewność wywołana przez sytuację pandemiczną miała wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, a sytuacja, w której część pracowników została przeniesiona na pracę zdalną lub wysłana na tzw. „postojowe”, nie zachęcała do zakupów odzieży czy obuwia.

Sprzedaż w tradycyjnych kanałach (sklepach stacjonarnych, także tych ulokowanych w galeriach handlowych) odpowiada za ok 65% przychodów sektora – choć wartość sprzedaży internetowej podwoiła się, nie była w stanie uchronić branży przed kryzysem. Analitycy szacują, że branża modowa mogła stracić w 2020 r. nawet około 30 miliardów złotych.

Branża beauty w Polsce – przegląd

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2019 r. szacuje się na ok. 13 miliardów złotych. Polacy wydają na kosmetyki rocznie ok. 100 euro, co jest wynikiem nieco niższym od średniej europejskiej (127 euro).
Rok 2020 nie okazał się przesadnie łaskawy dla branży – ze względu na pandemiczne obostrzenia, zanotowano spadki sprzedaży w wielu segmentach produktów. Taki spadek dotknął m.in. perfum, kosmetyków kolorowych i kosmetyków do opalania.

Duże wzrosty udziału w całkowitej sprzedaży sektora notuje sektor online – według różnych szacunków, odpowiada za 25-50 % przychodów branży. Na rynku pojawia się coraz więcej oferentów, choć sam rynek jest mocno zdominowany przez duże, rozpoznawalne marki (Rossmann, Hebe, Douglas). Istotnym trenem o dużym potencjale wzrostowym jest m-commerce – co trzecia osoba dokonująca zakupów w sieci korzysta w tym celu ze smartfona.

Social media w branży modowej i beauty

Wraz z nałożeniem ograniczeń na tradycyjny handel, wzrosło znaczenie komunikacji w mediach społecznościowych. Markom zależało z jednej strony na zatrzymaniu dotychczasowych klientów i przypomnienie o swojej obecności, z drugiej zaś wiele przedsiębiorstw z branży fashion i beauty podjęło próbę dotarcia do nowych odbiorców, podążając za ich aktywnością w social media.

Globalna pandemia wymusiła zmianę podejścia i mocniejsze przyjęcie klientocentrycznej orientacji. Istotne trendy to wzrost znaczenia odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz konieczność przemodelowania dotychczasowych standardów obsługi klienta – badania pokazują, że konsumenci są skłonni zrezygnować z danej marki już po jednym negatywnym doświadczeniu, dlatego tak istotne jest, aby komunikacja online i sposób zaprojektowania procesu zakupowego były nienaganne, utrzymane na najwyższym możliwym poziomie.

W social media bardzo często wystarczy dobry pomysł, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. W przypadku branż fashion i beauty takim pomysłem mogą się okazać live’y sprzedażowe, które pozwalają zaprezentować produkty, budują zaangażowanie odbiorców i mogą stać się namiastką „pójścia na zakupy”, co jest nie bez znaczenia w obecnej sytuacji.

Jeśli nie jesteśmy przekonani do transmisji na żywo, zawsze możemy spróbować stworzyć namiastkę tradycyjnych zakupów w inny sposób – tutaj dobrym przykładem będzie działalność marki Ralph Lauren, która stworzyła „wirtualną szafę”, wykorzystując w tym celu infrastrukturę i funkcjonalności Snapchata. Użytkownicy mogą stworzyć swojego wirtualnego awatara, i w ten sposób „przymierzać” ubrania z nowej kolekcji marki.

Również w przypadku branży beauty, potencjał mediów społecznościowych jest nie do przecenienia. Jak wynika z badań, prawie połowa klientów marek kosmetycznych poszukuje opinii na temat produktów w Internecie, dlatego publikowanie rekomendacji użytkowników w kanałach social media jest dobrym sposobem dotarcia do nowych odbiorców i zwiększenia sprzedaży.

Dobrą strategią jest także wykorzystanie buzz marketingu. Szum w social media najłatwiej wywołać za pomocą akcji promocyjnych i konkursów, w których można wygrać wybrane produkty. Dobra praktyką jest przygotowanie regulaminu w taki sposób, aby jego zapisy wymuszały jak największe zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych – np. poprzez udostępnianie postów lub oznaczanie znajomych w komentarzach.

Influencer marketing w branży fashion i beauty

Influencer marketing to wykorzystanie zaufania dla popularnych twórców w celu promocji marki. Influencer marketing jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi marketingu internetowego, a potencjał jego zastosowania w branży modowej i kosmetycznej jest w zasadzie nieograniczony.

Jak pokazują badania, w najmłodszej grupie konsumentów (15-25 lat), influencerzy znani z mediów społecznościowych są bardziej popularni, niż celebryci znani z telewizji i prasy. Młodzi użytkownicy social media liczą się z ich zdaniem, ponieważ najczęściej są to osoby, które prowadzą podobny styl życia, mają zbliżone zainteresowania i „pozostają w zasięgu”, dzięki czemu stają się bardziej autentyczni i wiarygodni dla młodych ludzi.

Makro- i mikroinfluencerzy

Mianem makroinfluencerów zwykło nazywać się twórców, którzy posiadają od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy odbiorców, a mikroinfluencerami osoby o zasięgach nie przekraczających dziesięciu tysięcy odbiorców.

Obie grupy mogą się okazać istotne z punktu widzenia promocji i budowy wizerunku. Jeśli zależy nam na wzrost widoczności marki (np. poprzez przeprowadzenie dużej kampanii reklamowej), wsparcie makroinfluencera może okazać się strzałem w dziesiątkę. Z kolei mikroinfluencerów charakteryzuje z reguły wysoki wskaźnik zaangażowania fanów, co pozwala z dużą precyzją dotrzeć do grupy docelowej.

Influencer marketing – jak zacząć?

Jeśli brak nam doświadczenia w działaniach z zakresu influencer marketingu, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów. W Hitdea pozwolimy wykorzystać pełnię potencjału, jaką daje ta forma marketingu internetowego, selekcjonując odpowiednie osoby i projektując komunikację. Zaufaj doświadczeniu i wypełnij szybki brief: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media silna marka branding marka agencja reklamowa agencja interaktywna agencja social media agencja360

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów