Newsletter marketing – dlaczego warto?
Newsletter bywa niedocenianym narzędziem marketingu online. Bardzo niesłusznie – odpowiednio wykorzystany wydatnie zwiększa szanse dotarcia z komunikatem do odbiorców. Jak pokazują badania, przytłaczająca większość użytkowników internetu sprawdza swoją skrzynkę pocztową codziennie – wykorzystajmy ten nawyk odbiorców, i przygotujmy atrakcyjne treści, które skłonią naszych klientów do podjęcia określonych działań. Warto także zauważyć, że w odróżnieniu do popularnych platform społecznościowych takich, jak Facebook czy Instagram, których algorytmy potrafią “ścinać” zasięgi postów, newsletter faktycznie dociera do wszystkich odbiorców z listy mailingowej.
Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób zbudować bazę odbiorców newslettera i jak przygotować odpowiednią treść. Poświęcę także trochę miejsca, by opisać sposób działania filtrów antyspamowych. Zaczynamy!
Newsletter – co to takiego?
Tłumacząc dosłownie z języka angielskiego, newsletter oznacza „list z wiadomościami”. Mianem newslettera zwykło się określać wiadomości wysyłane przez przedsiębiorstwo do klientów. Istotną cechą newslettera jest jego regularność – firmy korzystają z tej formy działań marketingowych w określonych odstępach czasu, np. co miesiąc lub co tydzień. Choć newsletter zwykle kojarzy nam się z wiadomościami rozsyłanymi do klientów indywidualnych, ma on swoje zastosowanie także w przypadku firm, które swoją ofertę kierują do przedsiębiorstw – wykorzystują go producenci, hurtownicy, podmioty gospodarcze zajmujące się outsourcingiem usług.
Jakie cele można zrealizować za pomocą newslettera?
Działania marketingowe powinny być ukierunkowane na realizację konkretnych i mierzalnych celów. Umiejętne wykorzystanie newslettera jako formy komunikacji z odbiorcami pozwala na osiągnięcie trzech głównych korzyści.
- Utrzymanie kontaktu z klientami marki – regularne wiadomości mailowe pozwalają informować odbiorców o tym, co dzieje się w firmie, nowych produktach, promocjach, konkursach, wzmiankach w mediach, ciekawych projektach, działaniach z zakresu CSR czy rekrutacjach. Dzięki nim klienci mają szansę zapoznać się z ofertą, a regularność komunikacji zwiększa świadomość i rozpoznawalność marki wśród odbiorców.
- Wzmocnienie wizerunku marki – dzięki wartościowym treściom trafiającym do skrzynek pocztowych klientów, znacznie łatwiej jest zbudować pozytywny wizerunek i wykreować się na eksperta w swoim fachu. Ma to niebagatelne znaczenie dla marek osobistych oraz dostawców złożonych produktów lub usług, ale na korzyściach wizerunkowych może skorzystać właściwie każde przedsiębiorstwo – ważne jednak, by kolportowane za pomocą newslettera komunikaty były spójne z misją i wartościami marki oraz dostarczały klientom rzetelnej wiedzy.
- Usprawnienie komunikacji z odbiorcami – budując odpowiednią bazę, niewielkim kosztem jesteś w stanie dotrzeć z komunikacją do naprawdę szerokiej rzeszy odbiorców. Ponadto, regularne kolportowanie wiadomości jest świadectwem proklienckiego nastawienia firmy i stwarza wrażenie, że w razie ewentualnych problemów z produktem bądź usługą, pracownicy firmy będą do dyspozycji.
Jak przygotować skuteczny newsletter?
Jeśli przemawiają do Ciebie korzyści, które może uzyskać Twoja firma, korzystając z newslettera, czas zabrać się do pracy. Przygotowanie odpowiedniego komunikatu wymaga nieco pracy, i nie ma jednej, skutecznej recepty na efektywny newsletter – to, co działa w przypadku jednej firmy lub określonego segmentu rynku, niekoniecznie musi przynieść oczekiwane rezultaty innej marce. Jest jednak kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, przygotowując się do kolportowania newslettera.
- Poznaj swoich odbiorców – znajomość grupy docelowej jest podstawą skutecznych działań marketingowych, i nie inaczej jest w przypadku newslettera. Dane demograficzne oraz informacje na temat zainteresowań i stylu życia nie tylko pozwolą na wybranie odpowiedniego tonu komunikacji, ale także ułatwią selekcję tematów i treści – dzięki temu będziemy mogli skupić się na tym, co faktycznie ma szansę przynieść wymierne efekty.
- Zadbaj o odpowiednie narzędzia – oprócz odpowiedniego programu, który ułatwi wysłanie newslettera, warto wyposażyć się w aplikację, która pozwoli na zbieranie statystyk dotyczących newslettera – dzięki temu dowiesz się, ilu odbiorców przeczytało wiadomość, kto kliknął w znajdujący się w treści maila odnośnik i jakie miało to przełożenie na konwersję.
- Zbuduj odpowiednią bazę – należy pamiętać o tym, że newsletter możemy wysyłać jedynie do osób, które wyraziły na to zgodę – warto więc ułatwić potencjalnym odbiorcom skorzystanie z subskrypcji. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, dobrym pomysłem może się okazać możliwość zapisania się do newslettera podczas zakładania konta i finalizowania zakupu. Niektóre strony wykorzystują w tym celu powiadomienia push lub okienka pop up. Innym rozwiązaniem może być zaoferowanie klientom konkretnej korzyści wiążącej się z przystąpieniem do newslettera – rabatu na zakupy lub dostępu do ekskluzywnych promocji.
- Pomyśl nad odpowiednią formą – znając oczekiwania grupy docelowej, łatwiej trafisz w jej gust. Pomyśl nad przekazem i zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć – jeśli zależy Ci tylko na podtrzymaniem kontaktu z odbiorcami, informacje o nowych produktach i promocjach oraz ciekawostki z życia firmy będą dobrymi tematami newslettera. Jeśli prowadzisz firmowego bloga, warto za pomocą newslettera informować o nowych wpisach – w ten sposób zwiększysz ruch na stronie. Dobrą praktyką jest też umieszczanie w newsletterze informacji branżowych – to bardzo ważne, jeśli swój przekaz kierujesz do innych przedsiębiorstw.
- Pamiętaj o filtrach antyspamowych – filtry antyspamowe powstały po to, by „odsiać” niechciane wiadomości. Newsletter nie powinien być przez użytkowników traktowany w ten sposób, ponieważ wyrazili zgodę na jego otrzymywanie – mimo to zdarza się, że nasze wiadomości trafią do folderu „spam”. Czynniki brane pod uwagę przez filtry antyspamowe to m.in. liczba odbiorców, temat wiadomości, stosunek grafiki do tekstu, długość wiadomości i zawartość maila – treść sprawdzana jest pod kątem występowania określonych słów kluczowych.
Newsletter? Hitdea!
W Hitdea pomożemy Ci przygotować newsletter, którym zachwycisz swoich odbiorców. Przeanalizujemy Twoją grupę docelową, dopasujemy ton komunikacji i przygotujemy atrakcyjną treść oraz grafikę. Gdy wiadomość będzie gotowa, zajmiemy się jej kolportażem – a po wszystkim przygotujemy raport, żebyś mógł monitorować efekty kampanii. Wypełnij szybki brief i rozpocznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/