Newsletter marketing

Newsletter marketing
Marketing Informacje

Newsletter marketing – dlaczego warto?

Newsletter bywa niedocenianym narzędziem marketingu online. Bardzo niesłusznie – odpowiednio wykorzystany wydatnie zwiększa szanse dotarcia z komunikatem do odbiorców. Jak pokazują badania, przytłaczająca większość użytkowników internetu sprawdza swoją skrzynkę pocztową codziennie – wykorzystajmy ten nawyk odbiorców, i przygotujmy atrakcyjne treści, które skłonią naszych klientów do podjęcia określonych działań. Warto także zauważyć, że w odróżnieniu do popularnych platform społecznościowych takich, jak Facebook czy Instagram, których algorytmy potrafią “ścinać” zasięgi postów, newsletter faktycznie dociera do wszystkich odbiorców z listy mailingowej.

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób zbudować bazę odbiorców newslettera i jak przygotować odpowiednią treść. Poświęcę także trochę miejsca, by opisać sposób działania filtrów antyspamowych. Zaczynamy!

Newsletter – co to takiego?

Tłumacząc dosłownie z języka angielskiego, newsletter oznacza „list z wiadomościami”. Mianem newslettera zwykło się określać wiadomości wysyłane przez przedsiębiorstwo do klientów. Istotną cechą newslettera jest jego regularność – firmy korzystają z tej formy działań marketingowych w określonych odstępach czasu, np. co miesiąc lub co tydzień. Choć newsletter zwykle kojarzy nam się z wiadomościami rozsyłanymi do klientów indywidualnych, ma on swoje zastosowanie także w przypadku firm, które swoją ofertę kierują do przedsiębiorstw – wykorzystują go producenci, hurtownicy, podmioty gospodarcze zajmujące się outsourcingiem usług.

Jakie cele można zrealizować za pomocą newslettera?

Działania marketingowe powinny być ukierunkowane na realizację konkretnych i mierzalnych celów. Umiejętne wykorzystanie newslettera jako formy komunikacji z odbiorcami pozwala na osiągnięcie trzech głównych korzyści.

  1. Utrzymanie kontaktu z klientami marki – regularne wiadomości mailowe pozwalają informować odbiorców o tym, co dzieje się w firmie, nowych produktach, promocjach, konkursach, wzmiankach w mediach, ciekawych projektach, działaniach z zakresu CSR czy rekrutacjach. Dzięki nim klienci mają szansę zapoznać się z ofertą, a regularność komunikacji zwiększa świadomość i rozpoznawalność marki wśród odbiorców.
  2. Wzmocnienie wizerunku marki – dzięki wartościowym treściom trafiającym do skrzynek pocztowych klientów, znacznie łatwiej jest zbudować pozytywny wizerunek i wykreować się na eksperta w swoim fachu. Ma to niebagatelne znaczenie dla marek osobistych oraz dostawców złożonych produktów lub usług, ale na korzyściach wizerunkowych może skorzystać właściwie każde przedsiębiorstwo – ważne jednak, by kolportowane za pomocą newslettera komunikaty były spójne z misją i wartościami marki oraz dostarczały klientom rzetelnej wiedzy.
  3. Usprawnienie komunikacji z odbiorcami – budując odpowiednią bazę, niewielkim kosztem jesteś w stanie dotrzeć z komunikacją do naprawdę szerokiej rzeszy odbiorców. Ponadto, regularne kolportowanie wiadomości jest świadectwem proklienckiego nastawienia firmy i stwarza wrażenie, że w razie ewentualnych problemów z produktem bądź usługą, pracownicy firmy będą do dyspozycji.

Jak przygotować skuteczny newsletter?

Jeśli przemawiają do Ciebie korzyści, które może uzyskać Twoja firma, korzystając z newslettera, czas zabrać się do pracy. Przygotowanie odpowiedniego komunikatu wymaga nieco pracy, i nie ma jednej, skutecznej recepty na efektywny newsletter – to, co działa w przypadku jednej firmy lub określonego segmentu rynku, niekoniecznie musi przynieść oczekiwane rezultaty innej marce. Jest jednak kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, przygotowując się do kolportowania newslettera.

  1. Poznaj swoich odbiorców – znajomość grupy docelowej jest podstawą skutecznych działań marketingowych, i nie inaczej jest w przypadku newslettera. Dane demograficzne oraz informacje na temat zainteresowań i stylu życia nie tylko pozwolą na wybranie odpowiedniego tonu komunikacji, ale także ułatwią selekcję tematów i treści – dzięki temu będziemy mogli skupić się na tym, co faktycznie ma szansę przynieść wymierne efekty.
  2. Zadbaj o odpowiednie narzędzia – oprócz odpowiedniego programu, który ułatwi wysłanie newslettera, warto wyposażyć się w aplikację, która pozwoli na zbieranie statystyk dotyczących newslettera – dzięki temu dowiesz się, ilu odbiorców przeczytało wiadomość, kto kliknął w znajdujący się w treści maila odnośnik i jakie miało to przełożenie na konwersję.
  3. Zbuduj odpowiednią bazę – należy pamiętać o tym, że newsletter możemy wysyłać jedynie do osób, które wyraziły na to zgodę – warto więc ułatwić potencjalnym odbiorcom skorzystanie z subskrypcji. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, dobrym pomysłem może się okazać możliwość zapisania się do newslettera podczas zakładania konta i finalizowania zakupu. Niektóre strony wykorzystują w tym celu powiadomienia push lub okienka pop up. Innym rozwiązaniem może być zaoferowanie klientom konkretnej korzyści wiążącej się z przystąpieniem do newslettera – rabatu na zakupy lub dostępu do ekskluzywnych promocji.
  4. Pomyśl nad odpowiednią formą – znając oczekiwania grupy docelowej, łatwiej trafisz w jej gust. Pomyśl nad przekazem i zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć – jeśli zależy Ci tylko na podtrzymaniem kontaktu z odbiorcami, informacje o nowych produktach i promocjach oraz ciekawostki z życia firmy będą dobrymi tematami newslettera. Jeśli prowadzisz firmowego bloga, warto za pomocą newslettera informować o nowych wpisach – w ten sposób zwiększysz ruch na stronie. Dobrą praktyką jest też umieszczanie w newsletterze informacji branżowych – to bardzo ważne, jeśli swój przekaz kierujesz do innych przedsiębiorstw.
  5. Pamiętaj o filtrach antyspamowych – filtry antyspamowe powstały po to, by „odsiać” niechciane wiadomości. Newsletter nie powinien być przez użytkowników traktowany w ten sposób, ponieważ wyrazili zgodę na jego otrzymywanie – mimo to zdarza się, że nasze wiadomości trafią do folderu „spam”. Czynniki brane pod uwagę przez filtry antyspamowe to m.in. liczba odbiorców, temat wiadomości, stosunek grafiki do tekstu, długość wiadomości i zawartość maila – treść sprawdzana jest pod kątem występowania określonych słów kluczowych. 

Newsletter? Hitdea!

W Hitdea pomożemy Ci przygotować newsletter, którym zachwycisz swoich odbiorców. Przeanalizujemy Twoją grupę docelową, dopasujemy ton komunikacji i przygotujemy atrakcyjną treść oraz grafikę. Gdy wiadomość będzie gotowa, zajmiemy się jej kolportażem – a po wszystkim przygotujemy raport, żebyś mógł monitorować efekty kampanii. Wypełnij szybki brief i rozpocznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

Social media silna marka agencja reklamowa Marketing Newsletter

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów