TikTok marketing – co to takiego?

TikTok marketing – co to takiego?
Marketing Informacje

Już przeszło dziewięćdziesiąt procent marek detalicznych deklaruje prowadzenie komunikacji w przynajmniej dwóch kanałach social media. Marki starają się podążać za klientem, który spędza w mediach społecznościowych około dwóch godzin dziennie, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Hootsuite. Najpopularniejszą platformą w Polsce pozostaje YouTube, za którym plasują się kolejno Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat i TikTok. Różnice w liczbie użytkowników są dosyć znaczące, co nie pozostaje bez wpływu na potencjał marketingowy poszczególnych kanałów – dla przykładu, Facebook pozwala na dotarcie z reklamą do osiemnastu milionów Polaków, a Instagram do „tylko” nieco ponad dziewięciu milionów. Warto wspomnieć o tym, że nakłady na reklamy w social media cały czas rosną, a swoistym kamieniem milowym był tu rok 2019 – wtedy po raz pierwszy wydatki na reklamę w mediach społecznościowych były wyższe od wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych.

Medium społecznościowym, które notuje najbardziej dynamiczny wzrost, jest TikTok. Aplikacja ta zasługuje już chyba na miano osobnego fenomenu społecznego – nic dziwnego, że w 2020 r. była najczęściej pobieraną aplikacją na świecie, z imponującą liczbą przeszło dwóch miliardów pobrań! Między styczniem 2018 r. a lipcem 2020 r. dynamika wzrostu liczby użytkowników w skali globalnej wyniosła przeszło tysiąc procent. Co stoi za sukcesem aplikacji i jaki jest potencjał marketingowy tego medium społecznościowego?

TikTok – przyczyny sukcesu

Na sukces TikToka złożyło się wiele czynników. Jednym z nich jest z pewnością algorytm odpowiadający za dobór treści, które wyświetlają się użytkownikom aplikacji. TikTok jest nastawiony raczej na promocję określonych treści, niż ich autorów (w odróżnieniu do np. Instagrama), a jego algorytm – w porównaniu z algorytmem Facebooka – należałoby uznać za dość demokratyczny. Wszystko to sprawia, że łatwiej dotrzeć do odbiorców, nie korzystając z płatnych treści – odpowiednie tagi i odpowiednio wysoki średni czas oglądania pozwalają na osiągnięcie naprawdę imponujących zasięgów, i to nawet wtedy, gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę z TikTokiem. To bardzo dobra wiadomość dla osób, który zależy na promocji marki w social media możliwie niewielkim kosztem – jeśli poświęcimy nieco czasu na przyjrzenie się aktualnym trendom oraz stworzymy interesujący materiał, mamy szansę osiągnięcia zdumiewających rezultatów bez wydawania pieniędzy na reklamę.

TikTok bardzo przypadł do gustu najmłodszym użytkownikom mediów społecznościowych, co znajduje swoje potwierdzenie w liczbach – osoby w wieku powyżej 35 lat stanowią jedynie około 15% wśród aktywnych użytkowników aplikacji. TikTok jest najbardziej popularny wśród grup wiekowych 13-17 oraz 18-24 lat – ich udział w ogóle użytkowników to blisko 70%.
Pokolenie Z na TikToku znajduje przyjazną przestrzeń, w której może być sobą, realizując swoje pasje, prezentując talenty, współtworząc materiały z innymi użytkownikami. Dane demograficzne dotyczące mediów społecznościowych pokazują, że TikTok trafia do tej samej grupy docelowej, co Instagram, a ze względu na dość zbliżoną, skoncentrowaną na materiałach wizualnych, formułę, część młodych ludzi wybiera jeden z tych kanałów, rezygnując tym samym z obecności w drugim. To ważna wskazówka dla firm, którym zależy na dotarciu do młodych odbiorców – być może warto prowadzić komunikację w obu wspomnianych kanałach, żeby zmaksymalizować możliwość dotarcia do potencjalnych klientów.

Jak prowadzić komunikację marki na TikToku?

Wiele marek wyraża obawy przed rozpoczęciem prowadzenia swojej komunikacji na TikToku, i to z różnych względów. TikToka łatwo jest zbagatelizować, traktując go jako chwilową modę lub miejsce z gruntu niepoważne, a więc pozbawione znaczenia z punktu widzenia marketingu. Ponadto, ze względu na mocno „rozrywkowy” charakter i swobodny ton komunikacji, niektóre marki detaliczne boją się, że publikując treści na TikToku, stracą część wypracowanej przez lata reputacji. Czy te obawy są zrozumiałe? Lęk przed zmianą czy nowinką nie jest niczym nowym, i wydaje się, że towarzyszył większości nowych rozwiązań, które dopiero z czasem zaczęły zasługiwać na miano poważnych narzędzi marketingowych. Warto z pewnością dokładnie zbadać, czy komunikacja na TikToku jest akurat tym, czego potrzebujemy – a najłatwiej będzie zrobić to, dokładnie analizując oferowane przez nas produkty i usługi oraz ich grupy docelowe. Należy mieć na uwadze to, że przedstawiciele pokolenia Z to z reguły bardzo wymagający odbiorcy i konsumenci, wyczuleni na fałsz, stawiający markom wysokie wymagania dotyczące etyki czy sposobu traktowania środowiska naturalnego oraz osoby, którym bardzo zależy na wysokiej jakości kontencie – jeśli treści, które udostępnimy będą nieatrakcyjne, to z pewnością nie przypadniemy do gustu tej grupie docelowej.

Jak więc prowadzić komunikację na TikToku? Jeśli swój przekaz kierujesz do młodych ludzi, musisz mówić ich językiem i posiadać pewną wiedzę na temat ich zainteresowań czy preferowanych sposobów spędzania wolnego czasu. Tak naprawdę, każdy temat może być dobry, jeśli tylko forma przekazu będzie wystarczająco atrakcyjna – wielu przedstawicieli zawodów prawniczych czy medycznych potrafiło zyskać dużą popularność na TikToku, ponieważ nie stronili od istotnych tematów, a przy tym nie zabrakło im poczucia humoru i pomysłu na przekazanie komunikatu. Stworzenie piętnastosekundowego filmiku nie wydaje się przesadnie trudnym zadaniem, ale wymaga odpowiedniego pomysłu. Warto wziąć udział w aktualnych wyzwaniach – te trwają zwykle od jednego do trzech miesięcy, jest więc trochę czasu na przygotowanie strategii i stworzenie atrakcyjnego materiału. Dobrą praktyką jest wchodzenie w interakcje z użytkownikami, a więc odpowiadanie na wyzwania i pytania – pozwala to na skrócenie dystansu między marką a jej klientami i pomaga w budowaniu relacji.

Współpraca z agencją

Jeśli nadal nie wiesz, jak „ugryźć” TikToka lub brak Ci czasu na tworzenie materiałów, a mimo to chcesz, żeby Twoja marka była obecna w tym medium społecznościowym, warto zdecydować się na współpracę z agencją. W Hitdea na bieżąco śledzimy trendy i nowości na TikToku, a wiedza ta jest bardzo przydatna na etapie projektowania komunikacji. Pomożemy Ci stworzyć atrakcyjne wizualnie materiały i pozwolimy dotrzeć Twojej marce do młodych odbiorców – i zaprezentować się z jak najlepszej strony. Wypełnij formularz i rozpocznij współpracę z Hitdea: https://hitdea.pl/szybka-wycena/

silna marka agencja reklamowa agencja social media Marketing TikTok komunikacja agencja współpraca

Tomek

Autor artykułu

Wróć do wpisów